Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
Koos_F
Berichten: 1307
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:44
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door Koos_F »

En dat ik dan jaloers zal wezen... Echt wel.
Met de auto kom je vermoedelijk over deze brug.
We hebben inmiddels uitgeknobbeld dat we met ons jachtje daar kunnen komen zonder echt op zee te geraken.
Even wachten of iemand anders nu kan vinden waar het was en is.

PS Even opgezocht: voor Nida en Kleipeda hoef je zeker niet over deze brug.
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Waar was dit?

Bericht door tijdstroom »

Brug van Sovjetsk Koos, een moeilijke moet ik zeggen.
Dat Kaliningrad zou ik graag nog eens bezoeken, vorig jaar nog aan de grens gestaan bij Nida. Het is een russische enclave, waar je ook een visa voor nodig hebt. Veel mensen handelen met benzine en diesel . Staan iedere dag in de rij aan de grens, en gaan er tanken, om door te verkopen in litouwen.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Waar was dit?

Bericht door tijdstroom »

Met de auto moet je via de pools litouwse grens, vlakbij Suwalki. ivm met die visa. Een mooi stukje om.
Ik heb ook gekeken Koos om er met de Tijdstroom heen te gaan, alleen niet zo simpel. Via het Augustov kanaal kan je via Wit Rusland misschien op de Namenas komen, alleen de sluizen in wit rusland zijn nog niet klaar heb ik gehoord. In Kaunas kan je zoiezo niet passeren,daar is een stuw zonder sluis.
nog steeds een beetje bezig
Ruurd Sijbranda
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:19
Locatie: Zwolle

Re: Waar was dit?

Bericht door Ruurd Sijbranda »

Was even zoeken, maar ik heb m.
Het is de Königin-Luise Brücke in Sovjetsk over de rivier de Memel
In de rivier ligt de grens tussen een stukje Rusland en Litouwen.

Ruurd
Ruurd Sijbranda
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:19
Locatie: Zwolle

Re: Waar was dit?

Bericht door Ruurd Sijbranda »

Oeps, net te laat. :?
Koos_F
Berichten: 1307
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:44
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door Koos_F »

Rienk je had inderdaad het goede antwoord. Ruurd evengoed bedankt voor de precieze gegevens.
De masten van de zeilschepen bleven in die tijd gewoon staan. De bruggen in deze streek hadden een klep in het midden zodat die mast precies door de opening kon. Maar geen ruimte voor verstaging dus.
Zulke bruggen liggen er nog, o.a. hier:
Afbeelding<<--KLIK

De sluizen in het Augustuskanaal zijn klaar. Kijk maar, passagiersboot in een van de splinternieuwe sluizen in Wit-Rusland.
Afbeelding<<--KLIK
Vandaar kun je de Neman af tot de stuwdam van Kaunas in Litouwen en op tot flink voorbij Grodno. Helaas van daar nog niet verder naar Pinsk en de rest van Oost-Europa. Daarvoor moeten ze eerst het Oginskikanaal restaureren. Er zijn wel restauratieplannen.
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Waar was dit?

Bericht door tijdstroom »

Ik heb ook wel eens gekeken op Google Koos, maar was het Augustov Kanal in de rivier komt, lijkt het me niet echt bevaarbaar. In Druskinikai ligt wel een passagiersboot, voor kleine vaartochten. Beneden Kaunas wordt nog wel gevaren, ook passagiersvaart richting kust. Tot de jaren 60 waren er binnenvaartschepen. Nu wordt er in de politiek van litouwen gesproken om weer vracht te gaan vervoeren. Zullen ze toch wat sluizen moeten gaan bouwen. De haven van Kleipeda lag vorig jaar vol met nederlands zeezuigers, moeten een nieuwe haven aanleggen. Zal de fotos eens opzoeken.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Koos_F
Berichten: 1307
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:44
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door Koos_F »

tijdstroom schreef:Ik heb ook wel eens gekeken op Google Koos, maar was het Augustov Kanal in de rivier komt, lijkt het me niet echt bevaarbaar. In Druskinikai ligt wel een passagiersboot, voor kleine vaartochten. Beneden Kaunas wordt nog wel gevaren, ook passagiersvaart richting kust. Tot de jaren 60 waren er binnenvaartschepen. Nu wordt er in de politiek van litouwen gesproken om weer vracht te gaan vervoeren. Zullen ze toch wat sluizen moeten gaan bouwen. De haven van Kleipeda lag vorig jaar vol met nederlands zeezuigers, moeten een nieuwe haven aanleggen. Zal de fotos eens opzoeken.
gr Rienk
Druk toch maar even op KLIK en zie waar dat is. De foto's geven de huidige situatie weer, de satellietopnames dateren van de tijd van de aanleg. Er zijn zelfs foto's van duwvaart op dat riviertraject.
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Waar was dit?

Bericht door tijdstroom »

Daar lijkt het inderdaad op. Net voor je op de rivier komt hebben zo ook een aanlegplaats gemaakt. De sluizen lijken me wel smaller dan op het poolse gedeelte, 5,50 wordt misschien een beetje krap. Sta wel van te kijken dat ze zulke investeringen doen, wit rusland denkt toch niet aan watersport lijkt me.
Als die visumplicht er niet zou zijn kon ik er volgende maand wel eens langs rijden, is niet zo ver om.
Als je afmetingen weet, hoor ik het nog?
Diepgang van de rivier in litouwen zal ook niet overal zoveel zijn, is een natuurlijke rivier zonder veel ingrepen. We kunnen Leo wel eens sturen met zijn boot ipv naar het zuiden.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Koos_F
Berichten: 1307
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:44
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door Koos_F »

Als je die omweg maakt kun je ook aan de Belarussische kant komen zonder visum.
Lees maar HIER
Vanwege de vertaalmachine is het geen mooi Nederlands. Er staat:
" De interviewer merkte op dat het weekend gaat om meer dan duizend gasten kanaliseren. Dit heeft bijgedragen aan en in het laatste jaar van Grodno Oblast beslissing ingestelde Uitvoerend Comite, volgens welke 15 nederzettingen regio Grodno uitgesloten van het grondgebied van het grensgebied van Polen en Litouwen. Nu, in zulke schilderachtige plaatsen zoals Nemnovo, Sonichi, Dombrovka, zodat u kunt komen zonder een speciale pas "

Over de rondvaartboot:
"Toeristische boot RB-17 "Neman" voor de augustus kanaal gebouwd op Pinsk Scheepswerf vorig jaar. Het schip heeft drie lounges op de 51 positie. Motorschip is ontworpen voor de navigatiefuncties van de augustus kanaal. Het schip lengte - meer dan 30 m, breedte - 4,13 m, hoogte - 3,74 m, diepgang - 0,75 m 41,79 ton massa".
Dus breed 4,13 m, maar in de sluis is heel wat over, toch wel een meter lijkt me.

PS Iets lager staat dat de sluizen (Gateway) 4,5 m breed zijn.
En dat ze in augustus 2007 het Oginskikanaal gingen restaureren.
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
Plaats reactie