Re: Uit de oude doos.
Geplaatst: 11 nov 2018 21:51
Pieter bedankt voor het vergroten van de foto's ik weet niet hoe het komt maar waar ze eerst altijd keurig beeldvullend op het forum kwamen krijg ik nu alleen maar van die kleine prentjes.
De zijschroef van de Jolles is er in 1961 bij het vernieuwen van de denneboom afgegaan. Maar je hebt het over "stuurboord" en dan moet ik zeggen dat je de klok hebt horen luiden...….. en dat je geheugen toch echt nog wel prima is.
De Deutz stond namelijk aan bakboord maar aan stuurboord was een de boeiing een stuk verlaagd om de schroefas zo laag mogelijk te kunnen plaatsen. Dat is toen de zijschroef er af ging zo blijven zitten. want herstel kostte geld en het leverde niets op.
Toen vanwege de opbouw van de roef de Jolles vier maanden met z'n stuurboordskant tegen de dijk lag kon Jan Oldenhage het op een gegeven moment niet langer aanzien. Jij kunt je daar natuurlijk alles bij voorstellen. Het was vorige week al weer twee jaar geleden dat Jan zo plotseling is gestorven, maar zijn vakmanschap en zijn perfectionisme zal ieder die hem heeft gekend nooit vergeten.
Dus op een goede dag kwam Jan met de mededeling bij mijn vader dat hij dat "litteken" van die zijschroef even onzichtbaar ging maken, want "het was geen gezicht en hij kon het niet langer aanzien".
En zodoende Pieter heb jij een herinnering dat je, tijdens de opbouw van de roef, op de Jolles voorop aan stuurboord aan het werk ben geweest in verband met de verwijderde zijschroef.
Kees, dat heb je helemaal goed gezien. De "Middenbolder" Leon Hamelers ook zo'n iconisch begrip voor een ieder die de man gekend heeft.
Het was, met Joseph (Sjef) Gilllard uit Luik vele jaren een vaste bevrachters waar wij voor voeren. Opvarend voor de Midenbolder, zand van Mook of Bergen naar de Pont de Fragnee, Chokier, of Huy. en afvarend voor Gillard stenen naar de Deltawerken, IJsselmeer, of langs de rivieren. en natuurlijk niet te vergeten het slakkenzand naar Woerdense Verlaat of andere plaatsen in Holland. Ik moet er nog wel eens aandenken als ik over de A2.of de A12 rijd. Zou er nog slakkenzand onder zitten dat ooit in de Jolles zat?
De zijschroef van de Jolles is er in 1961 bij het vernieuwen van de denneboom afgegaan. Maar je hebt het over "stuurboord" en dan moet ik zeggen dat je de klok hebt horen luiden...….. en dat je geheugen toch echt nog wel prima is.
De Deutz stond namelijk aan bakboord maar aan stuurboord was een de boeiing een stuk verlaagd om de schroefas zo laag mogelijk te kunnen plaatsen. Dat is toen de zijschroef er af ging zo blijven zitten. want herstel kostte geld en het leverde niets op.
Toen vanwege de opbouw van de roef de Jolles vier maanden met z'n stuurboordskant tegen de dijk lag kon Jan Oldenhage het op een gegeven moment niet langer aanzien. Jij kunt je daar natuurlijk alles bij voorstellen. Het was vorige week al weer twee jaar geleden dat Jan zo plotseling is gestorven, maar zijn vakmanschap en zijn perfectionisme zal ieder die hem heeft gekend nooit vergeten.
Dus op een goede dag kwam Jan met de mededeling bij mijn vader dat hij dat "litteken" van die zijschroef even onzichtbaar ging maken, want "het was geen gezicht en hij kon het niet langer aanzien".
En zodoende Pieter heb jij een herinnering dat je, tijdens de opbouw van de roef, op de Jolles voorop aan stuurboord aan het werk ben geweest in verband met de verwijderde zijschroef.
Kees, dat heb je helemaal goed gezien. De "Middenbolder" Leon Hamelers ook zo'n iconisch begrip voor een ieder die de man gekend heeft.
Het was, met Joseph (Sjef) Gilllard uit Luik vele jaren een vaste bevrachters waar wij voor voeren. Opvarend voor de Midenbolder, zand van Mook of Bergen naar de Pont de Fragnee, Chokier, of Huy. en afvarend voor Gillard stenen naar de Deltawerken, IJsselmeer, of langs de rivieren. en natuurlijk niet te vergeten het slakkenzand naar Woerdense Verlaat of andere plaatsen in Holland. Ik moet er nog wel eens aandenken als ik over de A2.of de A12 rijd. Zou er nog slakkenzand onder zitten dat ooit in de Jolles zat?