Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Hallo over de foto van de haven die niet bekend is contact gehad met de heemkundekring in de Moerdijk die hebben de foto ook besproken met oude visser mannen (dik 80) uit de moerdijk en die zeggen dat het geen moerdijk is waar wel konden ze ook geen antwoord op geven. Dachten van wegen de tekst Bergen op Zoom dat het daar was heb gezegd dat ,dat niet klopt met de haven daar. Dus weer verder zoeken
- Bijlagen
-
- waar !!.jpg (122.21 KiB) 1145 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Uit de oude doos.
Om herinnering te hebben aan de haven van de Moerdijk zoals die was in 1935 moet je volgens mij minimaal geboren zijn in 1925. Het geheugen is moeilijk te vertrouwen. Daar zijn boeken over vol geschreven. (zelf ben ik bijna zeven jaar van de tachtig verwijderd.) We hebben meer aan mensen die (lucht-) foto’s kunnen ‘lezen’.
Om de luchtfoto met de andere foto te vergelijken is het belangrijk om in de gaten te houden dat ze niet precies in de zelfde periode gemaakt zijn. De luchtfoto zal ouder zijn. De bok (de lange schaduw komt tot bij het ponton) en andere werkschepen liggen bij de aanlegplaats. Er wordt dus gewerkt.
De rode pijl geeft de hoek aan van de hoge kant van de veerstoep. De zwarte pijlen geven de basalt glooiing aan. Duidelijk is op de luchtfoto te zien dat het een glooiing is. De schaduw van de brug naar het ponton geeft dat aan.
De paarse pijl (lijn) geeft de richting aan van een dijkje. Op de luchtfoto is de schaduw daarvan er boven te zien.
De gele pijl (lijn) is de richting van de weg die langs het huis van de zwarte rechthoek loopt.
De blauwe pijlen laten de hoek zien die de kade daar maakt.
De oranje pijl (lijn) volgt de loop van de haven.
Groet K.T,
Om de luchtfoto met de andere foto te vergelijken is het belangrijk om in de gaten te houden dat ze niet precies in de zelfde periode gemaakt zijn. De luchtfoto zal ouder zijn. De bok (de lange schaduw komt tot bij het ponton) en andere werkschepen liggen bij de aanlegplaats. Er wordt dus gewerkt.
De rode pijl geeft de hoek aan van de hoge kant van de veerstoep. De zwarte pijlen geven de basalt glooiing aan. Duidelijk is op de luchtfoto te zien dat het een glooiing is. De schaduw van de brug naar het ponton geeft dat aan.
De paarse pijl (lijn) geeft de richting aan van een dijkje. Op de luchtfoto is de schaduw daarvan er boven te zien.
De gele pijl (lijn) is de richting van de weg die langs het huis van de zwarte rechthoek loopt.
De blauwe pijlen laten de hoek zien die de kade daar maakt.
De oranje pijl (lijn) volgt de loop van de haven.
Groet K.T,
Re: Uit de oude doos.
Op de originele luchtfoto zie dat er een stoompont, een raderboot, met een fikse rookpluim naar binnen komt. Nog net zichtbaar op mijn detailfoto.
Die had zijn ligplaats op het ponton bij de twee zwarte pijlen.
Dat houdt in dat het nieuwe aanlegsteiger in aanbouw was. Dat maakt het dateren niet moeilijk dacht ik.
Op het nieuwe steiger was koplading mogelijk.
Het afgetuigde tjalkje ligt op de plek waar vroeger de raderboot aankwam.
De palen staan nog op dezelfde plaats.
Groet K.T.
Die had zijn ligplaats op het ponton bij de twee zwarte pijlen.
Dat houdt in dat het nieuwe aanlegsteiger in aanbouw was. Dat maakt het dateren niet moeilijk dacht ik.
Op het nieuwe steiger was koplading mogelijk.
Het afgetuigde tjalkje ligt op de plek waar vroeger de raderboot aankwam.
De palen staan nog op dezelfde plaats.
Groet K.T.
Re: Uit de oude doos.
kees ik waardeer je volhardendheid deze foto is van 1936 dus een paar jaar voor de oorlog de haven nog zoals het was het station werd in '28 buitendienst gesteld en afgebroken vermoedelijk ook de rails , in de oorlog is de rest plat gegaan.
foto niet echt duidelijk maar ze hadden toen nog geen 4K
er is ook nog een spoorlijn geweest naar de westkant van de haven "Moerdijk AR" in 1855 geopend en station is gesloten in 1880.
foto niet echt duidelijk maar ze hadden toen nog geen 4K
er is ook nog een spoorlijn geweest naar de westkant van de haven "Moerdijk AR" in 1855 geopend en station is gesloten in 1880.
- Bijlagen
-
- m.dijk '36.jpg (81.82 KiB) 998 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Uit de oude doos.
Kees een raderpont als zijlader is niet handig dat waren toen al kopladers de ponton werd gebruikt door de ss Hollandschdiep
dat was een zijlader
de foto's van de prov stoomdienst waren bekend en de glooiing in de moerdijk was van kopse basalt stenen altijd nog zo behalve de kaaien dat is vanaf de oorlog damwand.
dat was een zijlader
de foto's van de prov stoomdienst waren bekend en de glooiing in de moerdijk was van kopse basalt stenen altijd nog zo behalve de kaaien dat is vanaf de oorlog damwand.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Uit de oude doos.
Dat van die raderboot was wel een beetje giswerk van mij.
Van de raderboot van de luchtfoto weet ik niets.
Ik had mijn conclusie gebaseerd op een heel oude foto. Deze foto is van Geheugen van Nederland.
Ook niet te herkennen als Moerdijk. Wat het toch wel is.
Groet K.T.
Van de raderboot van de luchtfoto weet ik niets.
Ik had mijn conclusie gebaseerd op een heel oude foto. Deze foto is van Geheugen van Nederland.
Ook niet te herkennen als Moerdijk. Wat het toch wel is.
Groet K.T.
Re: Uit de oude doos.
Beschrijving Boerenwetering
Op de achtergrond W. Rijenga, Koninklijke Fabriek van Lakwerken.
Documenttype foto
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 1891
Geografische naam Boerenwetering
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10019/40073398
Afbeeldingsbestand 010019000268
Download op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010019000268
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Klopt kees dat station stond helemaal voor in de haven dat is het eerst afgebroken in 1928 op de luchtfoto kan je nog zien waar het gestaan heeft.
Na het gereedkomen van de spoorbrug liep het trein verkeer naar Moerdijk natuurlijk grotendeels af en was er enkel nog behoefte aan een veerpont voor auto en fiets verkeer naar willemsdorp.
De raderboot die aan het station ligt afgemeerd is een passagiersboot neemt geen auto,s mee, de hollandschdiep wel vandaar de ponton, en later het grote veersteiger voor kopladers de stoom raderboot Keizersveer II heeft ook nog willemsdorp -Moerdijk gevaren een koplader met de mogelijkheid om ook aan de zij te laden.
De eerste ponten dordt zwijndrecht waren ook raderboten/kopladers
Na het gereedkomen van de spoorbrug liep het trein verkeer naar Moerdijk natuurlijk grotendeels af en was er enkel nog behoefte aan een veerpont voor auto en fiets verkeer naar willemsdorp.
De raderboot die aan het station ligt afgemeerd is een passagiersboot neemt geen auto,s mee, de hollandschdiep wel vandaar de ponton, en later het grote veersteiger voor kopladers de stoom raderboot Keizersveer II heeft ook nog willemsdorp -Moerdijk gevaren een koplader met de mogelijkheid om ook aan de zij te laden.
De eerste ponten dordt zwijndrecht waren ook raderboten/kopladers
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Uit de oude doos.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.