Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter bedankt voor het vergroten van de foto's ik weet niet hoe het komt maar waar ze eerst altijd keurig beeldvullend op het forum kwamen krijg ik nu alleen maar van die kleine prentjes.

De zijschroef van de Jolles is er in 1961 bij het vernieuwen van de denneboom afgegaan. Maar je hebt het over "stuurboord" en dan moet ik zeggen dat je de klok hebt horen luiden...….. en dat je geheugen toch echt nog wel prima is.

De Deutz stond namelijk aan bakboord maar aan stuurboord was een de boeiing een stuk verlaagd om de schroefas zo laag mogelijk te kunnen plaatsen. Dat is toen de zijschroef er af ging zo blijven zitten. want herstel kostte geld en het leverde niets op.

Toen vanwege de opbouw van de roef de Jolles vier maanden met z'n stuurboordskant tegen de dijk lag kon Jan Oldenhage het op een gegeven moment niet langer aanzien. Jij kunt je daar natuurlijk alles bij voorstellen. Het was vorige week al weer twee jaar geleden dat Jan zo plotseling is gestorven, maar zijn vakmanschap en zijn perfectionisme zal ieder die hem heeft gekend nooit vergeten.

Dus op een goede dag kwam Jan met de mededeling bij mijn vader dat hij dat "litteken" van die zijschroef even onzichtbaar ging maken, want "het was geen gezicht en hij kon het niet langer aanzien".
En zodoende Pieter heb jij een herinnering dat je, tijdens de opbouw van de roef, op de Jolles voorop aan stuurboord aan het werk ben geweest in verband met de verwijderde zijschroef.

Kees, dat heb je helemaal goed gezien. De "Middenbolder" Leon Hamelers ook zo'n iconisch begrip voor een ieder die de man gekend heeft.
Het was, met Joseph (Sjef) Gilllard uit Luik vele jaren een vaste bevrachters waar wij voor voeren. Opvarend voor de Midenbolder, zand van Mook of Bergen naar de Pont de Fragnee, Chokier, of Huy. en afvarend voor Gillard stenen naar de Deltawerken, IJsselmeer, of langs de rivieren. en natuurlijk niet te vergeten het slakkenzand naar Woerdense Verlaat of andere plaatsen in Holland. Ik moet er nog wel eens aandenken als ik over de A2.of de A12 rijd. Zou er nog slakkenzand onder zitten dat ooit in de Jolles zat?
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

Even een vraagje: waren de Hartelsluizen toen van het Rijk of het Havenbedrijf? Rozenburgsesluis was wel van het Havenbedrijf.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Hartelsluizen waren Rijkssluizen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

Kees,
Bedankt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Om te zien of ik het trucje nog ken, twee plaatjes, letterlijk uit de oude doos!
resizer Dordrecht.jpg
resizer Dordrecht.jpg (116.99 KiB) 1177 keer bekeken
resizer- sleepboot Hoop.jpg
resizer- sleepboot Hoop.jpg (77.98 KiB) 1177 keer bekeken
De sleepboot Hoop op het Julianakanaal in Born.
Waarschijnlijk een boot van de sleepdienst die daar het monopolie had.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Mooi plaatje van de Kalkhaven uit de tijd,dat we met de spits daar niet naar binnen mochten,omdat we te lang waren.Nu liggen er schepen van 135m x14m50.
Groeten,Arie.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door maarpol »

Staat een klein bootje voor,
Bijlagen
1966 bootje.jpg
1966 bootje.jpg (101.58 KiB) 1007 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Bladerend door het eerder genoemde album kwam ik dit plaatje tegen.
Even dacht ik dat ik jullie hulp nodig zou hebben om de juiste plaats van het "misdrijf" vast te kunnen stellen.
Nadat ik het plaatje groot op mijn scherm had, het origineel is maar 8x5 cm., zag ik iets waardoor ik zeker meen te weten waar dit is.

Een bevestiging van mijn eigen gelijk is natuurlijk heel welkom, maar ik hoop vooral dat jullie net zo genieten als ik,van dit plaatje uit letterlijk de oude doos.
resizer-nlb4e6c1b23d9ae03.jpg
resizer-nlb4e6c1b23d9ae03.jpg (125.46 KiB) 863 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik zit heel sterk aan Maastricht te denken, Theo.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees Keijzer schreef: 18 nov 2018 17:04 Ik zit heel sterk aan Maastricht te denken, Theo.
Groet, Kees.
Kees, dan denken we hetzelfde.
Toen ik het foto'tje zag dacht ik het al, omdat het met al die spitsen toch wel ergens in het zuiden zou zijn.
In combinatie met een vrij brede rivier, maar echt herkennen deed ik niks. De papierfabriek ziet er heel anders uit dan ik hem herinner en ook de spoorbrug ziet er anders uit.

Maar waar je op de foto heel goed naar moet zoeken zie je heel duidelijk op het scherm:
Links op de foto de ophaalbrug over de sluis in de Zuid Willemsvaart naar Luik.
En ik zag toen ook schepen wat '"dwars" liggen, en dat is dan precies ter hoogte van de invaart van de Maassluis naar de Bassin.
Dus voor mij stond het toen vast en jij bevestigd het ook nog eens.

Maar ik raakte vooral onder de indruk van de hoeveelheid lege schepen.
Het is overduidelijk midzomer, dus ik denk ook dat ze allemaal op een reisje aan het wachten zijn.

En op (vrijwel) elk schip een echtpaar met wat, of heel veel, kinderen plus een "knechtje"...…..
Daar waren wat monden te voeren op dit schepeneiland.......
En dan de diversiteit aan scheepsmodellen en opbouwsels……….
Helaas zal er naar ik aanneem geen enkel schip meer geïdentificeerd kunnen worden....

Ja zo is er toch het een en ander te mijmeren op een zonnige maar koude herfstzondag.
Plaats reactie