Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Tomas-Bestevaer,

Afbeelding
Seté, helaas de reis is ten einde, even nog deze twee bruggen door en..... de douane stond ons al op te wachten.
Afbeelding
Afbeelding
Of dat ze even een monster van de gasolie mochten nemen, ik voelde gelijk nattigheid....en ja hoor zij vonden dat het een pleziervaartuig was en dat ik niet onder de beroepsvaart viel, dus ik had de verkeerde gasolie getankt, maar zij wisten mij te matsen om geen bekeuring uit te schrijven maar wel het verschil moest betaald worden, daar had ik geen probleem mee en schreef ter plekke een cheque uit van ca. 6000,00 f.fr, nou daar hadden hun een probleem mee, het moest contant betaald worden, tja.. daar had ik weer een probleem mee, contant betekend dat niet in eigen zak? daarop wilde ik hun patron wel even spreken, en ben met hun in een renault 4 gestapt om naar de baas te gaan, na een beetje heen en weer gerij stond ik ineens weer voor mijn schip en 1500,00 f.fr was ook goed, daar ik het ook niet kon weten bla bla, om erger te voorkomen en 4500,00 f.fr uitsparen is ook aantrekkelijk, na een maandje daar gelegen te hebben een stukje terug gevaren naar Frontignan (Seté is duur) daar nog drie maand gelegen en een beetje gevaren door de Camargue.
Ik heb ondertussen wel tegen iedere schipper die uit Nederland kwam gezegd hoe het met die gasolie zat, en menig schipper dook met de kop de machinekamer in.
Afbeelding
Afbeelding
FEIERABEND
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

tja, als je weet hoe die ambtenarensalarissen daar waren......
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Gert Schouwstra schreef:tja, als je weet hoe die ambtenarensalarisseren daar waren......
Dat weet ik, en ook in wat voor huizen zij wonen.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Even een nog niet genoemd scheepstype uit Frankrijk: De Moluqan.
weet iemand, Kurt, George, Pierre, Harry, iets meer?

Afbeelding

De Eugene.

Ter vergelijk. Een "houten Waal" met 2 Moluqans.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb me in die Moluqan eigenlijk nooit zo verdiept omdat dat type schip bij mijn weten nauwelijks in onze contreien kwam. Moet er wel documentatie van hebben maar ik denk eigenlijk dat er sneller iets over te vinden moet zijn op het Web,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Bij letters in cirkels dook een foto op van het schip van Moret.Hierbij een foto die genomen is in de 60 er jaren toen hij in Wormerveer lag bij Wessanen.Ook toen al een opvallende verschijning zelfs de zeillier staat nog bij de mast.

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Oude doos

Bericht door Kees Keijzer »

Brittelhaak schreef:Thomas-Bestevaer.

De reis gaat verder, helaas veel te weinig foto`s genomen, voor dat ik op de Saone kwam heb ik ca, 250 sluizen gehad, hang mij daar niet op vast,
en in de buurt van Langres een tunnel van ca, 5km waar je twee keer p/d doorheen mocht, daar ben je wel even mee bezig, de ronde tunnel raakte net de rand van je roefdek niet (stuurhut dus afgebroken) Ik had toen 5 jongeren aan boord van de rekkense inrichting die ik een dag voor de tocht door de tunnel wijs gemaakt heb dat de schroef vanwege instortingsgevaar niet gebruikt mocht worden en dat het schip er doorheen getrokken moest worden, ik heb ze overdag met een dik stuk touw proef laten trekken, en toen was het tijdstip dat wij de donkere tunnel ingingen (schroef stationer bij, wisten hun veel) enige uren later, (toen was het inmiddels buiten de tunnel ook al donker) een paar honderd meter voorbij de tunnel liepen zij nog te trekken, het was daar zo donker dat zij het verschil niet zagen (ik had dus wel de schijnwerper bij)
Schip vastgeknoopt en de jongens uitgelegd dat ik ze beetgenomen had,
en dat ze mij maar moesten proberen terug te pakken, dat wilden zij wel graag, en na veel gelachen te hebben heb ik ze op een kratje bier getracteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels op de Rhone,
Loop een Nederlander op, de avontuur, de eigenaar vertelde mij later dat de Avontuur als camera schip in een speelfilm op het ijselmeer van een sleepboot heeft gediend, (de bounty op zo?)
Wie weet iets meer over de Avontuur te vertellen.

Was tie even weer.

Groeten, Henry
Om even terug te komen op die "Avontuur"' , het zou zo maar eens kuunnen zijn dat het een schip uit onze familie geweest is. Mijn opa heeft in de eind twintiger jaren een luxe motor laten bouwen en die lijkt er heel veel op, ook een zwager van mijn opa liet daar een schip bouwen in Alkmaar.
De namen waren respect. ; "Jaco" en "Neeltje" waar van hier een foto van beide;

Afbeelding
Dit is de "Jaco"voor de oorlog, later is de boeing voorop veranderd.
Afbeelding
En dit is de "Neeltje" in de eind vijftiger jaren.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Jan Kroes schreef:Even een nog niet genoemd scheepstype uit Frankrijk: De Moluqan.
weet iemand, Kurt, George, Pierre, Harry, iets meer?

Afbeelding

De Eugene.

Ter vergelijk. Een "houten Waal" met 2 Moluqans.

Afbeelding
Jan, ik heb even gezocht op een paar Franse sites. Dat Moluqan komt echter nergens voor. Wel vind ik het type Molluson terug. Deze naam is een verbastering van Montlucon. Deze benaming slaat echter ook gewoon op een zogenaamde Berrichon. Een scheepje dat op het canal de Berry voer. Ik heb dit kanaal ooit nog eens proberen te volgen vanaf Marseilles les Aubigny tot aan de Cher, maar grote stukken zijn reeds verdwenen. Wat er wel nog is ziet er vaak erg schilderachtig uit. Aan de kant van de Cher is het kanaaltje terug een aantal kilometer bevaarbaar gemaakt, en er bestaat ook een vereniging die er naar streeft om het volledige kanaal terug bevaarbaar te maken

https://www.arecabe.org/

Zo'n Molluson is dus hetzelfde als een Berrichon.

Groeten, Kurt
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Bedankt Kurt, ik had al gezocht maar ook niks gevonden onder Moluqan.
Misschien kom ik nu verder.
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Het zelfde plaatje staat hier te zien
https://projetbabel.org/fluvial/berrichon.htm

Groeten, Pierre
absolute beginner
Plaats reactie