Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

een mooi plaatje van de rovi 4 van rdce ik kom wel een rovi4 tegen in 1966 van J. & L. Oudkerk NV in Rotterdam nu is het van Decoil Universal BV in Vlaardingen
Bijlagen
rovi 4 linge gorinchem rdce.jpg
rovi 4 linge gorinchem rdce.jpg (152.59 KiB) 1731 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door teunis »

https://www.binnenvaart.eu/motortanksch ... ovi-4.html. Heeft te maken met Atlantic Groep uit Rotterdam daar heeft ze jarenlang voor gevaren.
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

GEM Botlek in jaren 60.
Bron: Havenhandboek Rotterdam / Europoort 1970
mvg
Geert
Bijlagen
GEM Botlek.jpg
GEM Botlek.jpg (795.65 KiB) 2094 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door teerkwast »

Als je dit zo ziet, was het toch maar een zooitje ongeregeld. Op de kop, of onder de kont, van een zeeboot laden. En dan met een sleepschip afleggen,om een buurman er tussen te laten. Zelf was je dan natuurlijk s, nachts aan de beurt. en zo komen de herinneringen weer naar boven, aan de Kever en de Tor, je hele roef onder de modder, als je kort na dat je het anker er uitgedraaid had, weer even later moest laten vallen. Zelf sprong je dan weg achter de lier. En maar ratalen die ketting,je dacht dat er geen einde aan kwam. vakkie openleggen, vakkie dichtleggen, het ging daar wel gemoedelijk.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

En blij dat ze waren als je de zeeboot bunkers kwam brengen! Bunkergiek naar voren, half onder de kont en via een touwladder naar boven om aan en af te koppelen. Maar je was jong en vond (bijna) altijd wel een mogelijkheid. Ook wel eens weggevloekt door een botenbaas in de Botlek. Vast gemaakt bij een paar duwbakken en 's nachts kwam de Inge netjes vragen of we kwamen bunkeren. Zonder brandstof vertrok de zeeboot van Leonhardt & Blumberg niet. Gr. Klaas.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Uit de oude doos.

Bericht door de graaf »

wat ook heel fijn was op de wachtsteigers liggen de buurman er tussen uit lig net vast dan moet volgende weer en dan in de nacht elk ogenblik wakker geschreeuwd door de luidspreker want jantje of pietje jemoet naar de laadplaats wat een gemoedelijkheid maar ik zal het wel anders beleefd hebben was in ieder geval blij als we weer geladen waren en konden vertrekken.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Ik had daar wat op gevonden:ik vroeg een briefje,waarop stond,dat ik s‘nachts stand-bij moest blijven.Als ik dat niet kreeg voer ik naar de Welplaathaven.Doorgaans werd dat niet gegeven vanwege de laadtijd.Je beurt was je doorgaans wel kwijt.
Groeten,Arie.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door klipper »

Tijdens vletwerk in de Botlek ,s avonds altijd een briefje voor disponiebel gevraagd. Mijn opmerking was, anders ga ik naar huis. De heren vroegen dan ,woon je dan niet aan boord?. Na het ontkennende antwoord,wat niet waar was werd er zonder mankeren een order briefje gegeven voor de nacht of ze zeiden ga maar naar huis.Ik denk dat ze er begrip voor hadden,omdat ze zelf ook naar huis gingen!. Gr
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Binnenvaarder »

Nog een aantal foto's uit het boekje uit 1970
Bron: Havenhandboek Rotterdam / Europoort 1970
mvg
Geert
Bijlagen
WH p2.jpg
WH p2.jpg (832.82 KiB) 1638 keer bekeken
Wie kent het oliebootje?
Wie kent het oliebootje?
Atlantic Span in Margriethaven.jpg (373.29 KiB) 1638 keer bekeken
4e Peth.jpg
4e Peth.jpg (763.83 KiB) 1638 keer bekeken
Welke haven?
Welke haven?
Haven.jpg (957.41 KiB) 1638 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Uit de oude doos.

Bericht door navigatie »

De eerste foto lijkt me in de Waalhaven met brugkranen van pier 6 op de achtergrond.
Ik schat dat hij op de boeien ligt tussen pier 5 en 6.
Opvallend veel Duitse kanaalmannen. Lijkt wel iets ouder dan 1970

grt Wim
Plaats reactie