Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jinny B »

Dat ploeganker (CQR) heb ik er twee van aan boord van onze roestige tobbe, een van 20 kg en een van 7,5 kg.
Achter die van 7,5 ligt ze al als een huis...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door maarpol »

Zutphen
Bijlagen
Zutphen.jpg
Zutphen.jpg (94.88 KiB) 1499 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Berghout-2 »

Mooi plaatje!
Lamme arm?
Wim.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

luxe motor is volgens mij de geertruida hermina .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Die lamme arm moet haast wel. Zie een motorkast aan SB voor de den. En voor strom loopt dat nog lekker weg. Vraag ik me gelijk af hoe je zoiets het Twente kanaal in stuurt. Heb je toch wat ruimte nodig. Nog iemand met ervaring? Kees Keijzer moet het haast nog wel weten. Met dat haast denk ik helemaal! Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door karelzijpe »

Kop voor er in Klaas, huppekee !

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Ja, doe maar Karel! Je hebt vaart nodig om te sturen en het moet in één keer goed. Gelukkig waren ze wat kleiner dan de hedendaagse schepen.
Heb in Deventer wel eens gezien dat een sleep kop voor het gat van Noury en v.d. Lande in probeerde te varen. De boot kon de kop niet houden en het sleepschip liep op het benedenste havenhoofd. Zie nog de rillingen door het schip lopen. Gelukkig draaide ze rond en kwam ook weer los. Zo te zien was ze niet lek. Was door het liggen in de buitenbocht een rotgat om in te varen. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Mijn vader zei altijd zulke havens; Rossum, Eefde, Weurt Tiel enz. MOET je kop voor binnen lopen, veel makkelijker want met die 14/16 pk Deutz opdraaien gaat niet kom je niet meer op de haven. Pa had in 1951 gesolliciteerd om schipper te worden op het kastje, hij voer toen nog op een sleepstevenaak van 250 ton. Kwam een keer met zout van Hengelo voor Linne, kon wel een bootje krijgen tot de IJsselkop, is verder gaan stevelen naar Weurt. Daar lag op de palen de "Eben Haëzer II". Dat stevelen en binnenlopen van Weurt gaf bij de vrouw van de schipper de doorslag; "Die man kan varen, als je nog kan stevelen beheers je je vak, die man wordt schipper op ons schip" En zo werd pa zet schipper op dat schip met een zijschroef. Later toen we motorschip waren ging het wel makkelijker maar de uitdagingen bleven; Grind varen naar Middelharnis, over de volle eb de haven op met het geladen schip. Veel geleerd van mijn vader, die had bij zijn vader en drie andere zeilschippers het vak geleerd, waarvan 9 jaar bij één schipper, dat schip, een klipper van 250 ton werd in 1939 omgebouwd tot motorschip met 120 pk Industrie;
Hier een foto van die klipper uit de vijftiger jaren, de "Anjo"van Mookhoek, geladen met bieten van een Zeeuws tijhaventje gefotografeerd van af de Prinslandsebrug in de Dintel naar Stampersgat, de schepen op de foto zijn met gelijk water, peil trekken noemden ze dat daar, door de sluis in Dintelsas gekomen
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Kees, Bedankt voor je reactie. Stevelend Weurt binnen is nog een beter kunstje natuurlijk. Mooi, als je weet wat er kan en hoe het moet. En je moet het durven natuurlijk. Onderweg met de zeilboot vaak aan die mannen van vroeger gedacht. Lang niet alle havens waren even gemakkelijk aan te lopen. Was ook wel eens afzien bij. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

herken iemand deze kinderen of schip/schepen in de leuvehaven gemaakt op Datering:15/3/1967 met dank aan.
is dit ook een zg driessenpijp
Bijlagen
leuvenhaven 4121_10042.jpeg
leuvenhaven 4121_10042.jpeg (217.07 KiB) 2175 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie