Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Wellicht hoort dit meer thuis in het topic WIE WEET, maar dat laat ik graag aan de moderatoren over.
Hier wordt opgemerkt:

Koproeren waren toen nog onbekend .

Dat is interessant: wanneer ontstonden de met de hand bediende koproeren !?


Ik ben met mijn 67 jaren echt te jong om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven.
Ik weet wel dat mijn vader (geboren in 1916) vertelde ooit met verbazing gezien te hebben hoe een tjalk vanuit een schijnbaar "hopeloze" positie toch recht voor een brug kwam. Het geheim: Een koproer. Dat was voor hem dus iets nieuws en daaruit mag je voorzichtig kunnen concluderen dat het koproer nu ongeveer een eeuw oud is.

Wanneer je er over doordenkt is dat ook niet zo vreemd. Een koproer werkt feitelijk alleen wanneer het schip enige vaart van betekenis door het water maakt.
Maar wanneer een zeilschip wat vaart door het water maakt, heeft het geen koproer nodig. Want het effect dat een koproer kan hebben kan men dikwijls en soms nog beter, ook, door een juist gebruik van zwaard, fok en zeil, bereiken.

Wordt een schip gejaagd of geboomd, dan is de snelheid door het water zo gering dat een koproer veel minder effect heeft dan dat men met een vaarboom, pikhaak of verplaatsen van de jaaglijn zou kunnen bereiken.

Op sleepschepen was een koproer ook een zeldzaamheid, omdat de sleepdraad meestal toch op de kop was vastgemaakt dus die kreeg men wel in de juiste positie.

Dus het koproer was bij uitstek voor schepen met een eigen voortstuwing hetzij schroef in het achterschip, een zijschroef, opduwer. En zijn dat ook niet de schepen die pas de laatste honderd jaar beeldbepalend zijn geworden?

Misschien dat d' oude schipper hier nog iets van kan vertellen, ofschoon die ook nog lang geen honderd is :wink: :lol:

Maar dor deze simpele vraag over het koproer ben ik me wel gaan realiseren dat ik het antwoord op een andere vraag ook niet zou weten:
In welk jaar is men begonnen met het plaatsen van kopschroeven?
Of is wellicht bekend welk schip als eerste met een (moderne) kopschroef is uitgerust.
Daarbij telt een schip met voor en achter een Schottel Navigator wat mij betreft niet mee.

Zelf denk ik dat dit ergens einde jaren zestig, begin jaren zeventig is geweest.
In 1970 weet ik dat er nog volop koproeren werden geplaatst.
Maar toen in 1976 de Orion werd omgebouwd kreeg tie geen koproer maar stond een kopschroef wel op het verlanglijstje.
in 1978 was het zover, maar we waren toen zeker niet de eerste.

Dus Wie weet meer?
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (200.21 KiB) 1181 keer bekeken
Hier nog een met een briesje voor Terneuzen .
gr.Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Bas, Heb die foto gezien met het bijschrift dat het de inloop naar Zierikzee is. Schitterende actiefoto! Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Wat het koproer betreft, lijkt me de redenatie niet onaardig.
Echter: er waren ook stoomschepen en die zijn een stuk ouder
en ook in de visserij met de beug werd een koproer gebruikt.
Dus misschien is de vinding wel ouder, maar de toepassing in de binnenvaart hou ik toch op na 1920.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Uit de oude doos.

Bericht door navigatie »

Kapitein Spok schreef: 27 jul 2018 20:00
Maar dor deze simpele vraag over het koproer ben ik me wel gaan realiseren dat ik het antwoord op een andere vraag ook niet zou weten:
In welk jaar is men begonnen met het plaatsen van kopschroeven?
Of is wellicht bekend welk schip als eerste met een (moderne) kopschroef is uitgerust.
Daarbij telt een schip met voor en achter een Schottel Navigator wat mij betreft niet mee.

Zelf denk ik dat dit ergens einde jaren zestig, begin jaren zeventig is geweest.
In 1970 weet ik dat er nog volop koproeren werden geplaatst.
Maar toen in 1976 de Orion werd omgebouwd e Orion kreeg tie geen koproer maar stond een kopschroef wel op het verlanglijstje.
in 1978 was het zover, maar we waren toen zeker niet de eerste.

Dus Wie weet meer?
Kapitein Spok,

Begin jaren 60 kwamen de Homberg en Hoheneck van Lehnkering in de vaart. Hiervan werd gezegd dat zij met een kopschroef uitgerust waren.
Ik heb het nooit gecontroleerd maar wij vonden dat zij toch wel erg gemakkelijk manouvreerden, soms ook met een schip bij zich.
Wij konden ons niet voorstellen dat dit later gemeengoed zou worden. :oops:

grt Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

In Zierikzee voer de boot op Katseveer ook achteruit het havenkanaal uit.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door liberian »

In onze familiekring was een oom van mij de eerste, hij bouwde in 1970 een kopschroef in, het was nog een buis dwarsover. Ik weet wel dat hij niet erg tevreden over was omdat de boegschroef nogal onbetrouwbaar was. Bijvoorbeeld bij ruw water in de Europoort wilde de buis, als je leeg was , nog wel eens lucht happen zodat je even de stuwing kwijt was. Wij volgden in 1976 om die reden met een Bosch schottel.
Ik heb altijd gehoord dat een zekere van Denderen uit Terneuzen of Sluis op zijn Dortmunder al medio 1965 een boegschroef had. Dit was een buis dwarsover ingebouwd in een herft tussen ruim 1 en 2 van een schip met 3 ruimen. Ik kan mij verder geen details herinneren, wel dat later de boegschroef alsnog verplaatst is naar de kop. Was volgens mij een broer van de van denderen van de Paula. Was blijkbaar een man met vooruitziende blik en technisch inzicht want hij had ook in die tijd al een automatische piloot op basis van compaskoers.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Uit de oude doos.

Bericht door de graaf »

ik weet dat marcel bouterse uit terneuzen voor 1970 al een boegschroef in zijn dordtmunder had die gefabriceerd was uit een landingsgestel van een vliegtuig waar normaal het wiel zat was een schroef gemonteerd hoe het een en ander in gebouwd was weet ik niet maar geloof niet een daverend succes was
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos.

Bericht door klipper »

wat is een VISROER =GR
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat weet jij toch wel Albert? dat zat niet in een bun, moest voor je ging laden aan dek halen en als je leeg was weer met een draadje laten zakken en omhoog hijsen.

Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie