Ze moeten toch ECHTE RICHTINGAANWIJZERS bedoelen.......
Boordlichten waren al aanwezig op de IJveer VIII die in 1923 gebouwd werd.
Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Deze mensen waren hun tijd ver voor uit. Neem het verschil tussen de watertaxis van heden. Ook deze worden met een autostuur bestuurd.
Ook zit de bestuurder voor in de boot, en het instappen gaat ook voor in.
Misschien komt er wel meer over boven water. Ik ben benieuwd.
Ook zit de bestuurder voor in de boot, en het instappen gaat ook voor in.
Misschien komt er wel meer over boven water. Ik ben benieuwd.
Re: Uit de oude doos.
Watertaxi's ook van Bergmann.
Fotograaf onbekend. Archief Amsterdam.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Zouden die "oortjes" aan de zijkant de richtingaanwijzers zijn? Er waren ook auto's die zulke uitklapbare oortjes hadden. Lijkt me toch niet zo' n slecht idee in de grachten!
Normale lantaarns heeft het scheepje natuurlijk ook. Ik betwijfel dat dat een uitvinding uit de luchtvaart is, de kleuren van de boordverlichting geven net als een stoplicht de voorrang voor verkeer van rechts aan. Dat heb je in de vliegerij niet nodig lijkt me?!
Normale lantaarns heeft het scheepje natuurlijk ook. Ik betwijfel dat dat een uitvinding uit de luchtvaart is, de kleuren van de boordverlichting geven net als een stoplicht de voorrang voor verkeer van rechts aan. Dat heb je in de vliegerij niet nodig lijkt me?!
Live to sail, sail to live
Re: Uit de oude doos.
Die 'oortjes' waren me ook opgevallen en ik kwam tot de zelfde conclusie.
Navigatielichten werden reeds in de 17de eeuw ingevoerd, toen was het slechts een lantaarn op een zichtbare plaats.
Rond 1890 kwamen de gekleurde boordlichten (in de zeevaart). Correctie: dat was reeds in 1848.
In de Rijnvaart bereikte men in 1897 overeenstemming over de te voeren lichten; de overige binnenvaart zal wel spoedig gevolgd zijn.
Navigatielichten werden reeds in de 17de eeuw ingevoerd, toen was het slechts een lantaarn op een zichtbare plaats.
Rond 1890 kwamen de gekleurde boordlichten (in de zeevaart). Correctie: dat was reeds in 1848.
In de Rijnvaart bereikte men in 1897 overeenstemming over de te voeren lichten; de overige binnenvaart zal wel spoedig gevolgd zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Herinner me van vroeger dezelfde richtingaanwijzers op vrachtwagens. Bij de luxe auto's zaten ze ook wel ingebouwd. Op het plaatje van de watertram lijkt de rechter richtingaanwijzer uit te staan. Zag ook plaatjes uit 1930 met hetzelfde (soort) scheepje in Utrcht. Gr. Klaas.
Re: Uit de oude doos.
ik kan mij nog herinneren dat als ik met de dekschuit van de fina door de grachten voer ,dat dekschuit schippers net als op de fiets even hun hand of soms een stok met een vlaggetje er aan om de richting die je zou gaan aan te geven voor de achterop komers ,immers vaak kon je niet in een keer door de hoek komen .
ik voer soms van de petroleum haven naar de Amstel brouwerij ,en niet altijd via de makkelijkste weg.
dit al vele jaren later als deze plaatjes.
ik voer soms van de petroleum haven naar de Amstel brouwerij ,en niet altijd via de makkelijkste weg.
dit al vele jaren later als deze plaatjes.
Re: Uit de oude doos.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Uit de oude doos.
de varende vakantie vloot .
tja ik heb ook nog een tijd gevaren voor de familie angenent in Hilversum .
als dinkytoy met de anderen ,de Anna Maria was de kleinst maar voer altijd dapper mee met de groten .
groet wout.
tja ik heb ook nog een tijd gevaren voor de familie angenent in Hilversum .
als dinkytoy met de anderen ,de Anna Maria was de kleinst maar voer altijd dapper mee met de groten .
groet wout.
Re: Uit de oude doos.
In de zestiger jaren is voor zeevaart nog geëxperimenteerd met een richtingaanwijzer naar een idee van Kapt. Vreugdenhil.
Zie https://www.vaartips.nl/tipr.htm#richtingaanwijzer
Zie https://www.vaartips.nl/tipr.htm#richtingaanwijzer
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.