Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Wat Gernot zegt kan ik slechts bevestigen :D
Waar2.jpg
Waar2.jpg (152.26 KiB) 1999 keer bekeken
Waar3.jpg
Waar3.jpg (163.29 KiB) 1999 keer bekeken
Groeten van Tim
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Waar is dit?

Bericht door Cornelis »

Die Autobahn herken ik wel, ik was al wezen zoeken op de Fulda, geen aanknopingspunt...

Groet
Cornelis
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit?

Bericht door Westeind »

Gernot Menke schreef: 15 aug 2019 10:21 Ja Arie, klopt. Het is de sluis Letzter Heller onder de snelwegbrug van de A7 over de Werra.

Ik voeg ook een foto toe van - eh, van waar? Er is veel ingezoomd.

grt. Gernot
Uitzicht vanuit sleusse Muhlheim am main zu tal ...
vaar om te leven (niet andersom)
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

(Nog heel even naar de Werra terug)

Dezelfde rivier, andere sluis. Bad Sooden-Allendorf. Bad Sooden is modern en nieuw, Allendorf op de andere oever is uiterst charmant met vrijwel louter vakwerkhuizen. Werra, Fulda en Weser zijn zonder meer de moeite van een bezoek waard!
BSA.jpg
BSA.jpg (279.63 KiB) 1985 keer bekeken
Wat bevaarbaarheid betreft:
De Weser is (in principe) bevaarbaar voor schepen van 85 meter tot Hannoversch Münden. In 2008 is in Hann. Münden de haven weer in gebruik genomen nadat die in de 70-er jaren in onbruik raakte. Er worden vooral zware machinedelen overgeslagen.

De Fulda is bevaarbaar vanaf Hann. Münden tot Kassel. Zie dit artikel voor onder andere de sluisafmetingen. Vreemd, waarom bouw je in Kassel een sluis van 85 bij 10, terwijl de sluizen benedenstrooms aanzienlijk kleiner zijn? Ausbauplannen die nooit zijn doorgegaan?

De Werra is niet meer bevaarbaar, sluis Letzter Heller is afgedamd en daar kun je dus niet meer verder. Ik verwacht dat de sluis in Hann. Münden ook niet meer bediend zal worden. Hogerop lijken de sluizen nog te (kunnen) functioneren, hoewel ook van Bad Sooden-Allendorf wordt gezegd dat er niks meer mee gebeuren kan; op de foto lijkt dat anders maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Wel kunnen er op gedeelten bootjes gehuurd worden, daar heb ik verder geen onderzoek naar gedaan ;)
Uitgebreid Wikipedia-artikel(Duitstalig)

Verder nam ik in een historisch stadscentrum ergens in dit stroomgebied een funkelnagelneue sluis waar, en er lagen zowaar ook al bootjes in de haven erachter. Ik ben alleen even kwijt waar dat was, maar dat schiet me vast wel weer ergens te binnen... :lol:

Groeten van Tim
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Waar is dit?

Bericht door Gernot Menke »

De sluis in Bad Sooden-Allendorf dateert uit 1767. Het is een interessante sluis met een vormaalige hulpsluis - bekijk hier de foto's 10-12. Ik vermoed dat het hulpsluis vervolgens is gebouwd vanwegen diepteproblemen aan het benedenhoofd. Ik geloof dat dit niet beter bekend is.
De belangrijkste reden die de nek van de Werra-scheepvaart heeft gebroken, is de late bouw van de sluis in Hannoversch Münden (1878-1881, 52,60 x 7,30 m. Dus geen 85 m! Zie hier ).

De Fulda-sluis in Hannoversch Münden is 58 x 8,60 m, dus hetzelfte als de tweede sluis in Hameln (56 m, vanaf 1893: 65 m), maar de sluis in Hameln was breeder (11,50 m) voor de raderbooten, die niet boven Hannoversch Münden sleepten. Op de Fulda was er de kleine duw- en sleepboot KASSEL, die met een afgeronde kop met (half eronder) een sleepschip in het sluis paste!

grt. Gernot
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit?

Bericht door Westeind »

Westeind schreef: 15 aug 2019 12:05
Gernot Menke schreef: 15 aug 2019 10:21 Ja Arie, klopt. Het is de sluis Letzter Heller onder de snelwegbrug van de A7 over de Werra.

Ik voeg ook een foto toe van - eh, van waar? Er is veel ingezoomd.

grt. Gernot
Uitzicht vanuit sleusse Muhlheim am main zu tal ...
vaar om te leven (niet andersom)
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Waar is dit?

Bericht door Gernot Menke »

Perfekt, Bram, met de veerboot in Dörnigheim. Hier hetzelfde plaats zonder zoom (en zonder veerboot :mrgreen: )!
(Motorschip HARTENFELS 04600100)

grt. Gernot
Bijlagen
Zonder Zoom.JPG
Zonder Zoom.JPG (108.58 KiB) 1945 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Waar is dit?

Bericht door kabo »

vlissingen 2.JPG
vlissingen 2.JPG (93.53 KiB) 1894 keer bekeken
Dit moet een makkie zijn voor de forumleden.
gr.Bas
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Waar is dit?

Bericht door karelzijpe »

Een ruimtevaarder van Oosterwijk heeft in een ver verleden geprobeerd dat haventje aan stuurboord binnen te varen (zonder succes) !
Kopje van de Johannapolder. Afvaardig net beneden Goidschalxoord.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Oude Maas, afvarig met aan BB het Spui. Heb daar over stuurboord ook wel eens een duwboot met een lege bak in het riet zien zitten. Liet zich, komende uit het Spui, verrassen door een Wester storm en kon de boel niet klaar varen. Gr. Klaas.
Plaats reactie