Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Waar is dit?

Bericht door Gernot Menke »

Perfekt, klopt! Het sluis is van 1923. Ik ben niet zeker van de afmetingen. Men leest 40 x 4,50 m, hefhoogte 4,80 m. Het sluis lijkt een beetje groter, maar je kunt het verkeerd beoordelen.
Ik weet niet wanneer de laatste keer dat een schip kwam ...

Ik denk dat in Hedemünden nog nooit een sluis is geweest. De stuw is jonger dan het einde van de vrachtscheepvaart. De sluizen van de Werra heten - van boven naar beneden, Wanfried, Eschwege, Bad Sooden-Allendorf, Letzter Heller, Hannoversch Münden. Interessant is het sluis Bad Sooden-Allendorf - ze heeft een hulpsluis (ik ken het juiste woord niet in het Nederlands. In het Duits "Hilfsschleuse". Er is een tweede kamer, de onderste kamer wordt alleen gebruikt in laagwater. Het is niet langer functioneel. De sluis is van 1752)

gr. Gernot
Bijlagen
Stroomafwaarts kijkend op de elektriciteitscentrale. De sluis Letzter Heller is aan de linkerkant. Naast de autobahnbrug bevindt zich de intercity spoorbrug.
Stroomafwaarts kijkend op de elektriciteitscentrale. De sluis Letzter Heller is aan de linkerkant. Naast de autobahnbrug bevindt zich de intercity spoorbrug.
Letzter Heller 1.JPG (161.65 KiB) 1115 keer bekeken
Sluis Letzter Heller
Sluis Letzter Heller
Letzter Heller 2.JPG (179.92 KiB) 1115 keer bekeken
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Waar is dit?

Bericht door peelander »

Gefeliciteerd met de 1000ste pagina
groeten
Jan van der Pluijm
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

O Gernot, zo ver had ik het niet gezocht. Ik ben daar nog nooit geweest.Mooie foto's.
Het Nederlandse woord wat je zoekt is "voorsluis". In Nederland hebben we er eentje bij Eefde, bij de ingang van het Twenthekanaal. Met de huidige lage waterstand wordt die volop gebruikt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Misschien is er ter plaatse wel iets veranderd en zou deze kaart in de rubriek Waar was dit, geplaatst moeten worden.
Maar op deze duizendste pagina, mag toch ook wel en plaatje komen van een plaats die in de diverse draden misschien wel duizend keer is genoemd?
Ik ben er zelf nooit geweest, dus daarom mijn vraag: Welke plaats staat op de achterkant van deze kaart?
Resizer 02.jpg
Resizer 02.jpg (197.31 KiB) 959 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi, Theo;
Wat een mooie foto van een plaats die inderdaad al vele malen de revue is gepasseerd op het forum; Tielrode aan de Durme , die rivier mond net boven Temse aan de linker oever in de Schelde. Je ziet het veersteiger en ook de scheepswerf die naar de rivier was vernoemd, er zijn daar vele mooie schepen gebouwd ook voor Nederlandse schippers. De eigenaar van de werf, ik dacht van Heijmans was tevens burgemeester van het dorp en had familiebanden met Peters van de werf in Dedemsvaart. Van de werf is niets meer over.
Hier nog een foto van Harry van de daar in 1965 gebouwde NORMA van Grinwis uit Terneuzen. Op de foto, het schip is daar nog niet zolang in de vaart, het past een beetje bij het seizoen is die suikerbieten te lossen in Stampersgat,je ziet op de foto de stoom van de pulpdrogerij overwaaien, je ruikt het bijna.
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Kees, dat klopt helemaal.
Het was ook helemaal geen verrassing dat dit plaatje snel geraden zou worden.
Leuk dat je er nog een verhaal bij hebt over die werf.
Dat de eigenaar tevens burgemeester was dat wist ik, maar niet van de familiebanden met Peters.
De Adfra III van Verlaan is daar in 1963 ook gebouwd, maar de inbouw van de motor is in Lisse door Oldenhage gedaan.
Hiervoor is Oldenhage nog een aantal dagen in Tielrode geweest om de schroefas met schroef te plaatsen.
Hij logeerde toen bij de Burgemeester/werfeigenaar.

Wat ik jammer van jouw bijdrage vind is dat je hem besluit met een herinnering aan de reuk van een suikerfabriek.
Wij zijn dikwijls in Vierverlaten en Hoogkerk bij die fabrieken geweest. Daar was het water zwarter dan koolteer en de stank werkelijk niet te harden.
Zodra je op het van Starkenborgkanaal rechtsaf het Hoendiep in ging, richting die fabrieken, was binnen tien minuten al het zilver en koper dat er aan boord was zwart uitgeslagen.

Kees, ik was het bijna vergeten maar jij rakelt het weer eventjes fijn op. BEDANKT!! :mrgreen: :lol:
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Theo; Dat was in het verleden in Stampersgat ook zo ,De Mark was ook pikzwart en daar dreef een witte schuimlaag op maar de mooie herinneringen aan die tijd doen de minder leuke dingen makkelijk vergeten.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Kees helemaal mee eens.
Met het klimmen dar jaren kan een mens genieten van: het-goede-uit-de-oude-tijd en dat is heel veel.

Maar dat wil niet zeggen dat het vroeger zoveel beter was.
Met name die waterverontreiniging was toch echt wel een schandvlek, waar eigenlijk niemand zich verantwoordelijk voor voelde.
Dat is nu echt een heel stuk beter, al lijkt het er dan wel eens op dat men weer aan het doorslaan is.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Zo houdt ik de fabriek in mijn herinnering, met veel schepen wachtend op lossing al tijd voor een praatje en buurten, veel jeugd nog aan boord maar ....al dat werk wat we moesten doen deklasten, kleden trekken en weer weg halen, geen nautische hulpmiddelen behalve een kompas.
Afbeelding
Bijna elke reis over Zeeland of vanaf de IJsselmeerpolders.
Maar nu gaan we weer over naar het heden want het is het topic; Waar is DIT en dat schrijf ik als moderator.
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Waar is dit?

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 16 nov 2018 15:55 Ja Kees, dat klopt helemaal.
Het was ook helemaal geen verrassing dat dit plaatje snel geraden zou worden.
Leuk dat je er nog een verhaal bij hebt over die werf.
Dat de eigenaar tevens burgemeester was dat wist ik, maar niet van de familiebanden met Peters.
De Adfra III van Verlaan is daar in 1963 ook gebouwd, maar de inbouw van de motor is in Lisse door Oldenhage gedaan.
Hiervoor is Oldenhage nog een aantal dagen in Tielrode geweest om de schroefas met schroef te plaatsen.
Hij logeerde toen bij de Burgemeester/werfeigenaar.

Wat ik jammer van jouw bijdrage vind is dat je hem besluit met een herinnering aan de reuk van een suikerfabriek.
Wij zijn dikwijls in Vierverlaten en Hoogkerk bij die fabrieken geweest. Daar was het water zwarter dan koolteer en de stank werkelijk niet te harden.
Zodra je op het van Starkenborgkanaal rechtsaf het Hoendiep in ging, richting die fabrieken, was binnen tien minuten al het zilver en koper dat er aan boord was zwart uitgeslagen.

Kees, ik was het bijna vergeten maar jij rakelt het weer eventjes fijn op. BEDANKT!! :mrgreen: :lol:
Hallo Theo,

Even een kleine correctie :
Scheeps/Reparatiewerf Oldenhage is niet in Lisse, maar Lisserbroek ! :lol: 8)
Wel blijven opletten hé :wink: :lol:

De oude Leen Oldehage is naar de scheepswerf in Tielrode geweest.
In de Adfra III (47 meter spits) is een Caterpillar 300 pk ingebouwd (eind 1963) door de oude Leen Oldenhage, samen met Jan Oldehage.

Bestaat het schip trouwens nog ??
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie