Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar is dit?

Bericht door piet42 »

dan zou her deze moeten zijn schier https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... cht%29.jpg :mrgreen: :mrgreen:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Dan moet ik het antwoord schuldig blijven, maar tijdens het schrijven van deze reactie denk ik dat Schier met de oplossing komt.

Overigens, die omschrijving: "Zijrivier van de Schelde" doet me aan lang vervlogen tijden denken.

(En om het niet off topic te laten zijn: "Waar is dit" : Sint Nicolaas Internaat Nijmegen.)

Daar genoot broeder Eufratius van Otten van een welverdiende oude dag. Maar deze oud-onderwijzer kwam dikwijls bij ons in de speelzaal en kon dan prachtig vertellen uit zijn rijke leven.

Zo had hij had in Londen les gegeven aan middelbare scholieren, met name in de vakken aardrijkskunde en geschiedenis.
Daarbij kreeg hij dikwijls de vraag waar hij nou precies vandaan kwam. Zijn steevaste antwoord was dan: "Uit Bergeijk, en dat ligt in Nederland aan een zijrivier van de Dommel". Dat was volkomen naar waarheid, maar toch niet zo handig.

Want deze Britse scholieren kregen op hun aardrijkskunde examen de vraag: "Noem drie belangrijke rivieren op het Europese continent?"
De jongens die bij Br. Eufratius les hadden genoten noemden allemaal de Dommel als grote rivier op het continent.
En dat werd door de examinatoren, die waarschijnlijk nog nooit van de Dommel hadden gehoord, uiteraard als fout aangemerkt, waarop de jongens bij Br. Eufratius kwamen vragen hoe dat mogelijk was.

En ik kan nog genieten van het glunderende gezicht als hij dan vertelde hoe hij die examinatoren in een gloedvol betoog heeft kunnen overtuigen dat er geen machtiger rivier door Belgie en Nederland stroomt dan de Dommel, maar dat hij de examinatoren hun gebrek aan kennis zou vergeven wanneer zij de Dommel zouden goedkeuren in de opgaven van "zijn" jongens. En zo geschiedde.

Ik voeg het gedachtenisprentje van deze geweldig man bij, als, in weerwil van alle negatieve berichten uit RK kostscholen, een hommage aan al die mannen die er voor gezorgd hebben dat ik en heel veel schipperskinderen met mij, kwalitatief geweldig onderwijs hebben gekregen.

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi verhaal, Theo.
Maar het betreffende kasteel staat echt aan een zijrivier van de machtige Scheldestroom, die die zijrivier wordt weer gevoed door door twee andere rivieren die gelijktijdig de betreffende zijrivier vormen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Had de lokatie net als Piet42 ook gevonden, maar puzzel nog even door. Heb Google te hulp geroepen, dus ik wist het niet zelf. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Dus nu nog even de naam van het kasteel, de rivier en de dichts bijzijnde plaats en de linker of rechter oever.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Waar is dit?

Bericht door Schier Hameete »

Kees
Kasteel de Bocht in deelgemeente Heilbroek onderdeel van de Gemeente Willebroek.
En de rivier de Rupel
Dit had ik eventjes geleden geplaatst als mijn gedachte voor de oplossing
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Hij is helemaal goed Schier, ik heb over je eerste post heen gekeken denk ik.Vaak langs gevaren naar Duffel of de Leuvense vaart.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Waar is dit?

Bericht door navigatie »

Kees,
Ik denk dat Schier een stukje terug het antwoord al heeft gegeven.

grt Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik heb het ook gezien, Wim.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Waar is dit?

Bericht door navigatie »

Ik wordt te traag Kees.
Schier heeft het intussen nogmaals gemeld. Dus mijn posting was voor niets.
Sorry!!
grt Wim
Plaats reactie