Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Omdat het waar was dit in het topic waar is dit is doe ik maar eens een gooi of gok, Kees.
De Loskade aan het Kanaal door Walcheren in Middelburg.
Wat zien we allemaal ? Luxe motor Jenneke, daarachter een gemotoriseerde klipper met een aakje langszij.
De klipper heeft een aparte verstaging aan de mast. Lijken me geen bokkepoten.
Daarachter een paar kastjes of kempenaars met daar tussenin een scheepje met laad/losgerei.
Op de kade een aantal zandtrechters en op de voorgrond een paar palen van de stationsbrug.
Even verder kijken wat ik nog meer zie. Op de wal lijken bouwmaterialen (stenen of straatklinkers) en een hoop zand te liggen. Verder zie ik mannen met kruiwagens in de weer. Stenen lossen uit de klipper? Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas;
:oops: Sorry, dat de topics even verwisselt zijn, maar vooruit, je hebt het bij het rechte eind; 1947 Loskade Middelburg, genomen vanaf de stationsbrug.
De luxe motor op de voorgrond is de "Jenneke" van Korporaal uit Oud Beijerland, die ligt inderdaad stenen te lossen die hij in Katwijk geladen had, heel de kaai is in de weer met materiaal voor de wederopbouw, zo kort na W II,er was daar ook veel verwoest, ik kan me het ook nog herinneren dat er stapels stenen op de kaai stonden daar.
Van die klipper met dat hijstuig heb ik het idee dat het de "Pieternella"uit Utrecht kan wezen .
Op de achtergrond aan de oostelijke oever zie je de graansilo in aanbouw.
Ben nog meer foto's van Korporaal aan het scannen met veel leuke plaatjes voor het forum, dus we blijven bezig :)
Foto met dank uit het archief van Bram Korporaal ex "Jenneke"

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Waar is dit?

Bericht door peelander »

En achter op de Loswal de lampvoeten fabriek van Vitrite (Phillips).
groeten
Jan van der Pluijm
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Kees, Wat me opvalt aan de foto is dat deze zo mooi helder en scherp is. Zeker als we weten dat die in 1947 is genomen. Voordeel van de fotografie uit die tijd is dat door de grote negatieven een scherpe afdruk mogelijk is. Hopelijk zitten er meer van deze kwaliteit in het album. Het plaatje herinnerde me ook aan een reis naar Antwerpen via Middelburg. Op het kanaal door Zuid Beveland was een van de grote sluizen buiten bedrijf. In Middelburg draaide de Stationsbrug niet gelijk, waardoor we een anker presenteerden. Bij het ophalen bleef er een fuik, met een aardig maaltje paling erin, aan hangen. Gauw een haakstok en de puts erbij, maar toen het anker in het kluisgat kantelde werd de fuik afgesneden. En zo roept bijna elk plaatje wel heinneringen op. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Klaas het is inderdaad een prachtig plaatje, ik heb heb hem op 600 gescand en verder niets aan verbeterd, het was wel een vrij grote foto 14x10 cm.
De andere plaatjes zijn meestal kleiner , ik zal wel zo nu en dan bij diverse topics, de goeie :P, plaatsen.
Voor de spitsenmannen onder ons zitten er mooie tussen.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Succes ermee Kees en we zien de plaatjes tegemoet. Gr. Klaas.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Gisteren in het laatste avondlicht:

Afbeelding

Ook spoor en water uiteraard, daar zet ik 'm later wel neer :wink:

Groeten van Tim!
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Waar is dit?

Bericht door ossebaar.j »

Kan dit station Enkhuizen zijn
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Lijkt me eerder aan de Noordkant van Heerenveen. Gr. Klaas.
Ruurd Sijbranda
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:19
Locatie: Zwolle

Re: Waar is dit?

Bericht door Ruurd Sijbranda »

Idd Enkhuizen
Plaats reactie