Zand- en schelpenzuigers

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Zand- en schelpenzuigers

Bericht door Wrijfhout »

Vanmiddag even een rondje Delfzijl gedaan, en dan rijd je natuurlijk langs het Eemskanaal. Van verre zag ik de twee masten van de Eveline al, dat dacht ik tenminste, dus liet ik mijn camera maar onaangeroerd en was niet van plan te stoppen omdat die Eveline al ruimschoots 'op portret' staat. Toch maar even de ogen van de weg af en, 'wat zien ik?'; er staat Zoutkamp op de kont, al is het maar klein, het stond er werkelijk. Een stil plekje opgezocht en vlug de dijk opgekrabbeld. Waarachtig, er staat een andere naam op het schip. Blijkbaar een 'noodvoorziening' want de naam WESTEREEMS is van ver niet makkelijk te lezen...
Nou die digitale Canon wil wel klikken dus een mooi ritsje foto's gemaakt.
Zie hier het resultaat.

gr. Harry

Afbeelding
De naam is echt "WESTEREEMS"...

Afbeelding
Een enthousiaste schipper komt uit de stuurhut en roept: "Die staat vanavond zeker op internet?" Dat had de beste man goed begrepen. Daar moeten wij het van hebben, wie weet mag ik misschien eens wat foto's aan boord maken tijdens het zandzuigen. Kunnen we dat ook eens op het Forum zien. "Zet je die er ook even op?" een breed armgebaar naar de schoorsteen met de grote letter S die wel eens een vingerwijzing naar de Schelpen- en Zandgroothandel Smit in Zoutkamp zou kunnen zijn.

Afbeelding

Ik ben chauvinistisch genoeg om met een voldaan gevoel deze nieuweling in de Groninger vloot te kunnen laten zien.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tamme J

Bericht door Tamme J »

Nog een paar schelpenzuigers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tamme J

Bericht door Tamme J »

Nog een mooi plaatje voor de sluis van Den Helder.

Afbeelding

Bakkie schone schulp'n hoalen... :D
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Waar worden die 'schulp'n' zoal voor gebruikt Johan? Sta jij voorop trouwens?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tamme J

Bericht door Tamme J »

Schelpen kun je in twee varianten krijgen:

Kleischelpen:
Voor: fietspaden en als vulling achter damwanden (lichter dan zand en het loopt er niet tussenuit)

Schone schelpen:
Voor: kippegrit, metselkalk (tot voor een paar jaar geleden, toen de kalkovens in Harlingen hun deuren sloten), wandelpaden, decoratie in de tuin, als"filter" rondom drainagepijpen in de bollenvelden, isolatie in de kruipruimte

Dat was het wel zo'n beetje.

Ik sta daar niet voorop, da's een ex-matroos. Ik heb het fotootje gemaakt.

Hier nog een stukje vergane glorie (alweer 5 jaar geleden): de kalkfabriek aan het van Harinxmakanaal in Harlingen.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt voor het uitvoerige antwoord!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tamme J

Bericht door Tamme J »

Nog een schulp'n-zoegertje :

Afbeelding

Uit de suud..
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

SCELVERINGHE
Eigenaar : Scelveringhe Scheepvaart B.V., Yerseke
Beheer : Gebr. den Herder
Werf : K. Damen, Hardinxveld-Giessendam / 743
Bouwjaar : 2004
Brt : 5092
Imonummer: 9285366
Roepsein : PGAA

Foto´s gemaakt door Ron Teuben

Afbeelding

Afbeelding

Is dit ook een schelpenvisser

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Geert D

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Geert D »

Afbeelding
Hier de Waddenzee van Bolt uit Zoutkamp, in het begin van zijn loopbaan met zand op de Eems
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Binnenvaart »

Waddenzee , 50,06 x 8,08 x 2,81 , 670 ton , Bouwjaar 1964 , Werf Barkmeijer in Stroobos , 530 pk GM , ex Waddenzee , eigenaar Waddenzee BV in Harlingen , ENI 02606143

Foto's gemaakt van de schelpenzuiger Waddenzee op 01-06-2009 in Harlingen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie