Stevenaken.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier ook nog een stevenaak achtig schip , plaatje is uit de vijftiger jaren , waar en wie is een vraag ik denk ergens langs de Merwede of Waal;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Qua opbouw, hoge stuurhut, theehut en roef met twee ramen lijkt het schip toch een beetje op de Liberata (ex Hooihandel I) maar ik zie volgens mij verschil in het aantal bolders voorop.
Kijk mee en oordeel.
Groet K.T.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, Kees , zelf zie ik ook meer afwijkende details zoals de stuurhut alleen een deur in de lengte en de voorbolders.
Die al meer genoemde "Revé"van Akkerman lijkt er wel wat op.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
visje

Re: Stevenaken.

Bericht door visje »

Gert Schouwstra schreef:Grappig, nu we dit onderwerp hebben, viel me onderstaand berichtje in de krant opeens op:

Nieuwsblad van het Noorden - 22 juni 1929
OUDE PEKELA, 22 Juni. Gistermiddag liep van de scheepswerf van den heer J. A. de Boer alhier met goed gevolg te water een ijzeren steven aakschip, groot 75 ton, voor schipper F. Bellinga te Veendam. In aanbouw is een dito schip voor schipper Vos van Finsterwolde. De kiel wordt gelegd voor een bolpraam.

De eerstgenoemde zou de Linquenda (3040548) moeten zijn, de tweede de Risico (3040771) die in sept 1930 in de vaart kwam. Maar zijn dit wel echte stevenaken? Of vergist de krant zich hier?
gert een beetje laat maar beter laat dan nooit zeg ik maar
dit is een steilsteven dit noemen soms ook wel stevenaakschip?
het is later de pax van hazewinkel geworden heeft jaren op het winschoterdiep gelegen in was brugman
is ook verkocht naar engeland

gr marten
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Gert Schouwstra »

Bedankt Marten,

Als je een keer betrokken bent bij zo'n onderwerp valt het woord stevenaak je opeens overal op als je naar iets anders aan het zoeken bent. Ik vind het een apart type schepen, wat duidelijk in de jeugd van mijn grootvader (geb. 1895) en overgrootvader (geb. 1868) thuishoort.

Volgens de site van maritiem digitaal ligt in het maritiem museum in Rotterdam een lijnenplan in potlood van de ijzeren stevenaak 'Antoinette' van Cornelis Franken; scheepsafmetingen: lengte 26,43 m, breedte 5,53 m, holte 1,57 m, 123,7 ton, bouwjaar 1887 bij scheepswerf gebroeders P & A Ruijtenberg in Waspik. Dat zou dus een late stevenaak zijn. Volgens RSR 1892 is de eigenaar dan J. Franken uit Oosterhout. In RSR 1910 is het schip van Akkermans uit Oosterhout. Benieuwd wat Kees daar op gaat aanvullen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
visje

Re: Stevenaken.

Bericht door visje »

ik ken alleen de gaja van elling
de vios bakker
in van der werf wat stond daar ook weer op

gr marten
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Stevenaken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Van der Werf met de Albatros...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Beste Marten, toeval of niet alledrie de stevenaken die je noemt varen nog rond als zeilend passagiersschip.
De Gaja van G.J.Elling uit Amsterdam heet tegenwoordig La Boheme.
De Vios II van H. Bakker uit Amsterdam is nu de Victoria S.
K. van der Werf uit Bierum voer met de Albatros en heet tegenwoordig Egberdina.
Mooie foto van Harry hierboven van de Albatros.
Groet van K.T.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Beste Gert of werf Ruijtenberg ooit stevenaken met een doossteven heeft gebouwd is mij nooit duidelijk geworden.
Ik heb er nooit een aangetroffen.
Ik kom er op terug.
Groet van K.T.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Kees Keijzer schreef:Hier ook nog een stevenaak achtig schip , plaatje is uit de vijftiger jaren , waar en wie is een vraag ik denk ergens langs de Merwede of Waal;
Afbeelding
Gr, Kees.
Het schip ligt bij het bunkerscheepje van Verdoorn , tussen waar nu de brug aan land komt en het reparatie bedrijf van Versteeg met het dokje in Papendrecht Dat bord op de krib geeft het boveneinde van de ankerplaats aan. Mede dankzij een foto van *Waterman* Hier het plaatje.
Afbeelding

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie