Ik vermoed haast (met mijn leken verstand van zeilen) dat er een ankertje onder ligt? de fok is zo te zien wel net gestreken,maar de wind die er is is vana de wal af.. ,en aan het water te zien loopt er inmiddels een ebstroompje, is de matroos voorop bezig met de roeiboot om een draadje weg te brengen ?
een zijschroef was denk ik rond de jaartallen die Kees noemt nog niet van toepassing..
Bram, dat denk ik ook.
Vooral omdat Antwerpen beroemd om niet te zeggen berucht was om zijn "geklooi" met lierdraadjes.
"Me un treverke en un boehmke passeren we un schipke".
Stevenaken.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Stevenaken.
Beste Kees;
Ik heb even gekeken in een register van 1892 maar daar staat ook geen COMMERCIUM in.
Groet Kees.
Ik heb even gekeken in een register van 1892 maar daar staat ook geen COMMERCIUM in.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Stevenaken.
Nog iets wat mij opvalt: er is een dubbel mussenstag van de top van de grote mast naar de bezaan en de steng van de bezaan. Meestal toch ook een teken daarvoor dat de mast niet heel vaak gestreken werd. Ook iets wat de vroege datum nogmaals bevestigd. Toe er meer spoorbruggen kwamen werd er al snel gezorgd dat het strijken van de masten makkelijker ging en dus verdwenen veel van dit soort extra dingetjes.
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Stevenaken.
Ja, bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp, werkt de methode met de lierdraadje alleen als je hem aan land of aan een verankerd schip kunt afmeeren, dus als de afstand tot het doelwit niet te groot is.
gr. Gernot
gr. Gernot
Re: Stevenaken.
Die stevenaak ligt pal voor de toegang naar de Bonapartesluis. Die ronde kaaimuur leidt er naar toe. Dus dat hij voor anker ligt is zo goed als zeker. Te meer omdat ik een andere foto gezien heb van een otter die in de buurt is gefotografeerd. Die ligt ten anker. Die foto zal ik ook laten zien, ik moet nog even kijken waar. (bij het onderwerp Tjalk, zie daar)
Wat betreft die stevenaak, het is niet zo'n heel grote. Bij de wat grotere stevenaken staat de achtermast tegen de achterkant van de in het midden staande roef.
Ik schat dit schip op circa 34 x 6 m. en iets meer dan 200 ton. Dus ongeveer net zo groot als de bekende HELENA.
Kees, bedankt dat je in Rijnschepenregister 1892 hebt gekeken.
Groet K.T.
Wat betreft die stevenaak, het is niet zo'n heel grote. Bij de wat grotere stevenaken staat de achtermast tegen de achterkant van de in het midden staande roef.
Ik schat dit schip op circa 34 x 6 m. en iets meer dan 200 ton. Dus ongeveer net zo groot als de bekende HELENA.
Kees, bedankt dat je in Rijnschepenregister 1892 hebt gekeken.
Groet K.T.
Re: Stevenaken.
Delpher (krantenarchief) vluchtig doorzocht.
Ik vond voornamelijk zeegaande schepen met die naam.
Er zijn echter erg veel treffers (zeker als men ook druk- en scanfouten meeneemt) waardoor ik niet alles op rijnpassages (Lobith) heb na kunnen lopen.
Ik vond voornamelijk zeegaande schepen met die naam.
Er zijn echter erg veel treffers (zeker als men ook druk- en scanfouten meeneemt) waardoor ik niet alles op rijnpassages (Lobith) heb na kunnen lopen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Stevenaken.
Gernot hier zal ik op antwoorden in de draad "Zo deden we dat" maar die moet ik effe zoeken.Gernot Menke schreef: ↑20 jun 2018 11:12 Ja, bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp, werkt de methode met de lierdraadje alleen als je hem aan land of aan een verankerd schip kunt afmeeren, dus als de afstand tot het doelwit niet te groot is.
gr. Gernot
het is namelijk een tijdje geleden dat die bovenaan stond
Re: Stevenaken.
Hij wist verder niets van dit schip. Dat kwam omdat de Engelse eigenaar geen Frans sprak.
Raynal zal dan ook geen engels spreken.
Maar goed waar gaat het om. Het schip komt gelukkig voor in de liggers van de Scheepsmetingsdienst.
In 1900 is het schip als ALEIDA eigendom van D. Kooijmans uit Dreumel.
In 1941 is het schip als JOHANNA van J. Kleinman uit Groningen.
In 1986 heet het schip JACOBA eigenaar onbekend. (sportvisserijschip)
Het schip is 25.75 x 4.82 m. en 122 ton groot en is gebouwd in Slikkerveer 1882.
Ik denk dat we hier te maken hebben met een stevenaak.
Maar in mijn bestand van stevenaken heb ik er niet een die in Slikkerveer gebouwd is.
Zijn er mensen die dit schip van vroeger herkennen.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00
Re: Stevenaken.
Wat mij bijstaat,was de Aleida ex Jacoba in de begin jaren 60 van de Fam:Boskma.Die is er ook mee de sportvisserij ingegaan,in Den Oever.
Re: Stevenaken.
Deze is boven water. Het is de HEINRICH uit Haren/Eems.Volgens de liggers is het schip 1879 gebouwd bij Jonker, Kinderdijk. De eerste naam was
NIETS ONDER GODS ZEGEN, Schipper Marinus Rosenbrand uit ‘s Gravenmoer.
Gr. Ole