Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
In de Robert stond al een bam Deutz, die langzaamloper was er al uit voordat hij verkocht was.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Daar heb ik ook in zitten denken en Peter schrijft dat er een Deutz BAM in staat en ik meen ooit eens gehoord te hebben of te lezen gezien dat dat nu niet precies populaire Diesels waaren. Problemen mee heb ik eens geleezen en een foto (2 de foto) van de Robert Januarie 2017 en 2 daagen geleeden lag die nog op precies dezelfde plaats Zie voorgaande zijde De bovenste foto 2018
- Bijlagen
-
- Van Riemsdijk Januarie 2017.jpg (75.21 KiB) 1882 keer bekeken
-
- Van Riemsdijk-5.jpg (138.64 KiB) 1880 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
BAM Deutzen zijn op zich prima motoren, voor die tijd. Bij Markerink in Lobith zijn ze in de jaren 70 aan de lopende band ingebouwd als vervangers van 545 motoren. Eenvoudig om te reviseren, net als de GM, alle onderdelen kun je onder je arm aan boord sjouwen. Maar als de motor aan zijn uren is, en dat kan na een jaar of vier al zijn, moet je die revisie ook wel echt uitvoeren anders krijg je problemen. En als je de onderhoudsschema's goed volgt is het dus een motor waar toch nog veel werk aan zit. In 2012 schreef ik al:
Gert Schouwstra schreef: ↑03 dec 2012 21:01 Dit zijn de zgn BAM-Deutzen, de eerste generatie toerenmakers die o.a. in de jaren '70 bij Markerink aan de lopende band werden ingebouwd bij hermotorisering. Kleine blokjes kracht, die na vier jaar continuevaart meestal aan revisie toe waren. Je had als basis de Deutz BA 6/8/12/16 M 816, met soms nog wat letters toegevoegd. Ik zou eens op zolder moeten kijken of ik er nog documentatie van heb.
Ik heb dus even boven gekeken en ja, ik heb hier nog folders enz. van dat type liggen. Ik heb trouwens veel meer info de BFL 716, die als voorloper van de 816 mag worden beschouwd. Verder heb ik hier nog dozen vol folders van scheepsmotoren uit de jaren '60 en '70, maar geen tijd om ze in te scannen. Onderstaande info is een samenvatting van de Deutz folder uit 1979:
Als scheepsmotor:
A6M 816 - 190 pk bij 1800 1/min, lijnmotor zonder oplading
BA6M 816 - 306 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA6M 816 LLK-U - 354 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met loplading en aadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA6M 816 LLK-W - 387 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met eigen beunkoeler
BA6M 816 LLK-R - 421 pk bij 1800 1/min, gewicht 1605 kg. lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
A8M 816 - 275 pk bij 2000 1/min, lijnmotor zonder oplading
BA8M 816 - 408 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA8M 816 LLK-U - 469 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met loplading en aadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA8M 816 LLK-W - 517 pk bij 1800 1/min, lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met eigen beunkoeler
BA8M 816 LLK-R - 564 pk bij 1800 1/min, gewicht 2050 kg. lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
BA12M 816 - 612 pk bij 1800 1/min, v-motor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA12M 816 LLK-U - 707 pk bij 1800 1/min, v-motor met loplading en aadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA12M 816 LLK-W - 775 pk bij 1800 1/min, v-motor met oplading en laadluchtkoeling met eigen beunkoeler
BA12M 816 LLK-R - 843 pk bij 1800 1/min, gewicht 2900 kg. v-motor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
BA16M 816 - 816 pk bij 1800 1/min, v-motor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA16M 816 LLK-U - 938 pk bij 1800 1/min, v-motor met loplading en aadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA16M 816 LLK-W - 1033 pk bij 1800 1/min, v-motor met oplading en laadluchtkoeling met eigen beunkoeler
BA16M 816 LLK-R - 1128 pk bij 1800 1/min, gewicht 3620 kg. v-motor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
Omdat de toerentallen voor scheepsaandrijving instelbaar waren tussen 1000 en 1800 en de motoren met verschillende oplading geleverd konden worden, komen er heel veel types en vermogens voor. Eigenlijk was er altijd wel een passende motor leverbaar. In jachten (Din 6270 A) is de zwaarste motor dan ruim 1360 pk. De kleinste motor was de A6M816, alleen dit type werd ook zonder oplading geleverd: 109 pk bij 1000 1/min tot 190 pk bij 1800 1/min.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
De een vind het prachtmotoren, de ander vind ze waardeloos... De vorige eigenaars van ons schip vonden het een waardeloos ding, en zijn weer een paar stappen terug gegaan naar een BA 8M 528...
Johan van der Voet
Ms Solutio
Ms Solutio
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Ik zelf hebt wel gewerkt met Deutz 545 en 536 en een 620 Pk Deutz AM waren alle goeie betrouwbare motore. Maae jaaren geleeden jaaren 60 70 lag er bij Schram de motor sleepboot Winscherman 2 met 3 Stk Deutz RT 8M 233 er in . En het grucht ging dat dit onbetroubare motoren waaren ( 2 Taktmotoren ) en dat daarvoor deze boot niet verder verkocht werd maar laater gesloopt daar.Voor de rest ook met MWM gewerkt en een 250 Pk lucht gekoelde Deutz op een schotteltje. En ook kempenaar met 2 120 Pk Dafjes er in . Maar nu 2 foto s van de Queen Esther die goed laaten zien dat de mensen goed gebruik hebben voor die Hydr kraan aan dek met op zij een kustertje . Ik zie ook dat ze de ankerlier netjes in pakken op dat zoute water . Schip word daar als kustvaarder gebruikt - Maar hier na weer terug naar de tankers in de Bush Bush
- Bijlagen
-
- Queen Esther calabarjunie 2017.jpg (69.16 KiB) 1789 keer bekeken
-
- Queen Esther calabarjunie 2017-2.jpg (78.15 KiB) 1789 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
September 2018 aanboord van de Eclips
- Bijlagen
-
- Eclips okt 18-2.jpg (136.38 KiB) 1695 keer bekeken
-
- Eclips okt 18-1.jpg (108.17 KiB) 1695 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Eergisteren in Port Harcourt deze opgelikte tanker ik dacht eerst dat het de Sayonara was of Askja maar die zijn het niet
- Bijlagen
-
- Ph Onbekend-2.jpg (56.2 KiB) 1544 keer bekeken
-
- Ph Onbekend.jpg (66.35 KiB) 1544 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Zou het een oude katinka kunnen zijn,de lea of de Elisa?
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Uit de kunst Marcel hetis de Explorer is Ex Katinka , die heeft een deel jaar op de rede bij Tema geleegen en ik kwam hem een deel maanden geleeden bij een werf in Warri . En de mannen die toen aanboord waaren had ik contact mee had zitten nu op andere scheepen . Ik denk verkocht na de werfbeurt en weer in de verf gezet en dan gaat er een tijd voor ik weer iemand tegen komt die daar aanboord zit nu.
Foto Dnk aan Binnenvaart EU
Op de eerste foto rechts de Explorer Junie 2017 bij een werf in Warri links de Askja
- Bijlagen
-
- Askja Explorer junie 2017.jpg (123.87 KiB) 1509 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
Gisteren 28 Oktober 2018 de Paulinabij Port Harcourt in een bekende hoek voor de kijkers die dit topic volgen . Dezeheok was de vaste ligplaatsvan de Atlantic Trader en Laurana en de Bominflot 5 . En die uit gbrande kuster is ook een bekend verschijnsel daar en deze Paulina weer te koop aangeboden enzoalsmeerdere maalen geschreeven er is iets met de papieren van dit schip loos Q88 etc etc . Ook het achterschip van de Intruder te zien maarnuemt een zwart getjette achterboeing.
- Bijlagen
-
- Paulina 28 okt 18 (4).jpg (81.12 KiB) 1379 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.