Een reisje Oostzee met de Janna.

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Rienk, we liggen inmiddels in Svenborg en hebben hier, tot in de roef toe, een wifi netwerk. Ta da!

Het schip; een 150 tons tjalk van Mittendorf uit 1898. Nooit gebruikt (en ook vast nooit bedoeld-) voor de zeevaart, maar er wel groot en sterk genoeg voor. Vlak en kimmen 8 streep en daarboven 7, spantafstand 30,5 cm (één engelse voet). Een kopstringer in de kop, kimstringers van zwaar T-ijzer en dubbele zaadhouten. Lang 25,12m en da's naar mijn zin eigenlijk twee meter te lang want op zee wil je niet zo'n lang lerp, maar ik ga 'm er niet voor inkorten.
We hebben de luikenkap met een stalen kap dichtgelast waardoor hij uiteraard wel stukken stijver is geworden. Toen de oude schipper een keer meeging zeilen op de Oosterschelde merkte hij dat gelijk. Wel originele luikjes erover dus daar zie je niets van.
Breed 5m dus de Franse kanalen kán, als we de zwaarden aan dek trekken, Wel eens gedaan en dat was een hele exercitie. De doorvaarthoogte is 3,40m met alles zo plat mogelijk, dus we kunnen er ook nog onder de bruggen door.
Hol 1,93 en dat had ik graag wat meer gezien, 2,10 of zo, dan heb je toch wat meer schip. We steken 1,05.

Hij is achter redelijk behaald hoewel hij boven de 7 knopen wel wat extra water met zich meezeult. Voorop had-ie wel wat behaalder mogen zijn, want hij wil soms hárd in de golven dreunen.
Vooral hier op de Oostzee, dat is nl. lichtbrak water en daardoor 'dunner', en net als op het IJsselmeer krijg je hier snel een korte hoge zeegang. Dat kost een tjalk snelheid, en zou je liever een scherpe klipper willen hebben. Maar bij ruime wind zal hij z'n kop nooit onder water duwen zoals een scherp schip dat wel kan, dus elk voordeel 'hep z'n nadeel' :mrgreen:
Hele ronde kimmen en daardoor kan hij enorm rollen, soms van boord tot boord. Maar hij loopt daardoor wel heel soepeltjes door de golven heen, op zee zijn we net een klein potje :)
De zwaardophanging is (speciaal voor zee) verstevigd, want hij begon daar te werken. En ook hebben we tpv de kabbellaten een extra 8mm dubbeling op de kim laten zetten. En die latten zitten tussen stevige strippen op de huid waardoor de druk verdeeld wordt over meerdere spanten. En toch blijf ik benauwd voor de spantjes erachter want als de zwaarden los komen van de huid dan kan het geweldig tekeer gaan. Dat gebeurt soms bij weinig wind en toch nog veel zeegang. Dan moeten ze asap omhoog.

Het interieur moet goed vaststaan want anders gaat alles aan de haal op groot water, zeker als we schuin gaan met zeilen. Je wilt niet weten wat er allemaal al gesneuveld is hier aan boord :oops:
Eigenlijk zijn we ook gewoon met onze woonark aan het varen :wink:


Die bemanning:
We varen met een bemanning van slechts twee personen, m'n vrouw en ik. Da's eigenlijk een man (m/v) te weinig, maar we hebben er nu eenmaal niet meer :wink:
Die derde man is eigenlijk onze stuurautomaat met hydraulisch stuurwerk, en da's gewoon nodig als je lange reizen maakt met z'n tweeen. Zonder kom je bijna niet verder dan dagtochten. Nu halen we regelmatig een nachtje door, vooral als we goede wind hebben.

Ik ben opgegroeid in de watersport, we hadden thuis twee huurboten en voeren in drie weken bouwvak bijvoorbeeld heen en weer naar Parijs. Tot groot verdriet van m'n broer en mij wilde m'n pa niet aan een zeilboot :( Dus kochten we een Sterntje en leerden onszelf zo goed en kwaad als dat ging daarmee zeilen.
De zeevaartschool gedaan en een aantal jaren gevaren als stuurman op de grote- en kustvaart. Terug naar school en opleiding tot machinist erbij gedaan; wel als leerlingmachinist maar nooit als actule machinist gevaren. Medio tachtiger jaren ging het heel beroerd in de zeescheepvaart dus toen wat anders gaan doen.
Ik heb een groot vaarbewijs voor binnen, en m'n zeevaartdiploma's heb ik nog wel maar die zijn zonder (zee-)vaartijd niet meer geldig.
Mijn vrouw is ook opgegroeid in de watersport en zeilt al haar hele leven. Zij heeft een vaarbewijs grote pleziervaart

Taakverdeling; in de havens doe ik het domme werk voorop en manoevreert zij. Met soms een tip vanaf het voordek ;)
Samen redden we het altijd weer, hoewel we zeker onze benauwde momentjes gehad hebben.

We hebben er een niet opgeladen DAF 615 van 120 pk in staan en dat is in principe genoeg, maar soms zou je wat meer kracht willen hebben. Vooral met veel wind.

Tot nu toe geen kopschroef en dat gaat prima. De zwaarden er op tijd onder en dan kan je met een platbodem alle kanten uit. Alleen de combi veel wind en plastic in de haven, dan moeten we wat voorzichtiger zijn :wink:
Een paar jaar geleden hebben we de zwaardlieren voorzien van een motortje, en tjonge, is dat prettig 8) Via de omvormer, dus gewoon op de accu's.
En sinds vorig jaar ook op de anker-strijklier een elektromotor hoewel daarvoor de generator bij moet. Maar dat maakt anker op gaan ineens ook een relaxt klusje en geen workout :wink: Hoewel dat gesleep met de dekwasslang (modder) nog steeds een heel gedoe is, en ik daar ooit nog eens een aparte dekwaspomp voor ga maken.

De zeilerij:
We hebben het schip goed onder zeil, met een grootzeil van 145m, een fok van 48 en een kluiver van 35 van het zwaarste doek in kleur bruin, plus een lichtweer kluiver van 70 van iets dunner doek. Ze zijn gemaakt door de kleinzoon van de zeilmaker die vroeger de zeilen maakte. En het zullen ook zo ongeveer de maten van het originele tuig geweest zijn want de mast is slechts tien cm langer dan oorspronkelijk. Dat heb ik gedaan omdat vgs de oude schipper de vleugel altijd op het roer hing te slingeren als ze gestreken voeren. Nu hangt-ie er nét achter :mrgreen:

De tjalk zeilt goed, de mast staat op de originele plek en niet te ver naar voren, met dank aan scheepswerf Mittendorf. Dus hij is netjes in balans aan de wind met de (gewone-) kluiver erop, dan staat roer er praktisch recht achter als het zwaard er goed onder staat. Die lichtweerkluiver moet je wat meer wind niet voeren, dan wordt hij iets lijgierig.

We kunnen tijdens het zeilen reven met een liertje op de giek voor de smeerepen en halstalie. Vanaf 20 knopen wind moet er een rif in het grootzeil, en vanaf 25 een tweede. We hebben ook nog een derde rif voor noodgevallen met heel veel wind. En daarom ook nog een rif in de fok, maar beiden hebben we nog nooit gebruikt en dat hoop ik zo te houden. Want op zee maak je op de motor niet veel klaar met slecht weer, dan komt de schroef uit het water met zo'n ondiep schip.

Een net onder de kluiverboom waar de kluiver in kan, en altijd aan de lifelijn als je (ik dus :lol: ) het net in moet. En met veel wind als ik die kluiver niet meer baas kan trekken we 'm over de voorboeing naar binnen. Dus de kluiver altijd op de traveller en niet op het toppenend, want dan ben je in de aap gelogeerd als er teveel wind komt en die kluiver eraf moet. De kluiver is véruit het gevaarlijkste zeil aan boord. De schoten slaan je pink zo maar gekneusd (been there - done that, hij staat nog steeds een beetje scheef :oops: )

Navigatie apparatuur is redelijk voor elkaar (denk ik zelf. :wink: )
Een kompas; uiteraard, zonder moet/kun je niet het grote water op. Wij hebben een Cassens & Plath vloeistofkompas, en een kleintje in de kaartentafel als back up. Bovendien heeft de stuurautoaat z'n eigen kompas.
Een GPS plottertje met schrijvende dieptemeter in het instrumentenpaneel achterin de roef.
En een windmeter, errug handig om op te sturen en zo krijg je geen stijve nek van naar die vleugel kijken :wink:
Daarnaast hebben we zeekaarten en die plakken we met aquariummagneten (afgekeken van de charter) tegen de (stalen) achterkant van de roef. Als extra back up nog een iPad met alle kaarten erin. Kaartentafel in de roef.
We hebben recentelijk een binnenvaart reisplanner gekocht voor op de Laptop, maar de Beta versie van de Mac loopt nog niet naar behoren. Maar daar hebben we in de Oostzee sowieso niets aan.

Binnen twee marifoons, een Navtex voor het weer, en AIS natuurlijk. Geen radar want ik hik nog een beetje aan tegen het idee van een moderne radarpaal achterop een schip van 115 jaar oud. Maar met slecht zicht zou ik 'm graag willen hebben.
Bilge alarmen in elk compartiment, brandmelders ditto. Nog meer veiligheidsmiddelen; een reddingsvlot voor zes personen, noodvuurwerk, een grab-bag met zaklampen, dekens, water en crackers, een handheld VHF en GPS.

Ik heb deze vakantie dekverlichting onder de zalingen gemaakt en nu vragen we ons af waarom we dat niet al járen eerder gedaan hebben. Maakt het werken met de zeilerij of meren/ankeren 's-nachts ineens een non-event. Maar ik loop 's-nachts evengoed nog met zo'n mijnwerkerslampje op m'n kop, dat blijft handig.
Goede schijnwerper voor de blinde boeitjes (daar zijn er hier in de oostzee zát van...), en een echte aldislamp om duttende stuurlui even wakker te maken.

We hebben een lenssysteem waarmee we kunnen lenzen op elk compartiment, vgs de regels van de zeilende charterzeevaart. We hebben een rijnvaartcertificaat zonder restricties tot Koblenz.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Eemspoort »

.... :shock: ....

Spulletje hoor!
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Westeind »

Ja idd, we hebbben het zelf al eens mogen bekijken ,maar zo`n uitgebreide beschr ijving er bij is wel mooi,ik ben bang dat er in de beroepsvaart veel rondvaart wat niet zo goed is uitgerust is als je "Janna" :wink:

Goeie reis verder ,en zorg jij maar wat voor afleiding hier ,wij beleven niet veel tussen Nijmnegen en Arnhem :mrgreen:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Kees Keijzer »

Van mij krijgt je schip Klasse A 1
Goede reis.
Gr,Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Ben »

De Janna ligt bijna in de kleine sluis in Brunsbüttel op weg naar Helgoland (?).
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door tijdstroom »

Eric bedankt voor je uitgebreide verslag.

Als binnenvaartschipper zit ik daar toch echt met respect naar te kijken hoor. Je moet het maar aandurven met zo'n klein scheepje ver buiten de kust. Zelf heb ik ook wel eens plannen gemaakt om richting Oostzee te gaan, maar dan zoveel mogelijk binnendoor, via Lubeck, Stralsund, Stettiner Haff enz. Maar jullie tjalk is inderdaad veel sterker dan onze luxe motor. Dat zeilen lijkt me toch een hele belevenis, vooral als het gewoon teveel is.
Veel succes en een behouden vaart,
Rienk
nog steeds een beetje bezig
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door t.fluks »

Rienk,
dat was vroeger heel betrekkelijk, kijk eens naar die tjalken en tjalkjes, die in de Wad- en Sontvaart voeren.
In 1892/93 werd er bij Mittendorff ook een tjalk gebouwd van L: 24.24 mtr.Br:4.85mtr/5.22(met zwaarden).D:1.65 mtr. 60 Brt.
Ik heb de zeebrief nog! Vaart heden ten dage als "Orion"van EGA Sail te Zandvoort.
Tammo.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Ben »

Met een snelheid van 8.5 mijl vaart de Janna nu boven Norderney richting, volgens Marinetraffic, Vreeswijk of zou ze over Harlingen gaan?
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Ja Ben, het plan is via Harlingen.

Zojuist bereik van m'n NL'se provider, dus zowaar weer Internet. Dagenlang van verstoken geweest, het lijkt wel een eerste levensbehoefte te worden :oops:

We worden strak in de gaten gehouden via MT merk ik wel. :mrgreen:

We hadden het plan om te stoppen in Norderney, maar er staat hier een zee van 1-2 m en we wilden niet het risico lopen in grondzeeen terecht te komen in het Dovetief, het oostelijke zeegat van Norderney. Dus we gaan door naar het Stortemelk en dan kijken we wel of we gelijk doorgaan naar Harlingen, of stoppen in Vlieland.

Het is tegen drieën s-nachts, pikdonker zonder maan maar wel een hemel vol sterren.
We lopen praktisch plat voor de wind in OZO 5-6 in vlagen 7. Dus we gaan als de brandweer, al urenlang boven de 8 mijl. 8)
Een rif in het grootzeil, fok te loevert en de kluiver strak, min of meer om de kop van de wind te houden. Volgende zeeën van 1-2 m, dus de automaat heeft 't er druk mee ons op koers te houden.

Het is rustig op zee, paar vissers gehad maar geen last van elkaar (zij hebben voorrang).
Het nieuwe windmolenpark Rifgat boven Borkum verdwijnt achter ons uit zicht. Guardvessel Osprey vond ons wel erg dicht in passeren en riep ons daarover op.
Er kwam een schip uit de noord wat de loods kreeg en door ging nr Emden. Eén jachtje gezien wat op de fok van Helgoland kwam en de Weser in liep. Langs de ankerliggers door bij de Outer Weser anchorage.

We lagen met de driemaster Artemis in de sluis, maar die loopt wat harder en is inmiddels uit zicht. Die gaan nr R'dam. Was een mooi gezicht met al die dwarsgetuigde zeilen op.

Wij blijven in de Inshore Traffic Zone boven de eilanden, en aan stuurboord wat oostgaande scheepvaart in het verkeersscheidingsstelsel. Momenteel noord van de oostkant van Ameland, bij dat gasplatform met al z'n verlichting. Aan bakboord achter ons het vuur van Schier (4 in de 20 sec), en op vier streken Ameland met 3 in de 15. De blink van de Brandaris (Fl 5 sec) zie ik ook al - we komen dichter bij huis, bekend terrein :)

Ik ga de volgende wacht eens porren, dan kan ik weer een poosje af. We doen 3 op 3 af s-nachts.
Maar als we samen boven zijn ga ik eerst de fok eens gijpen want ondanks z'n bulletalie houden we hem niet meer goed bak. Jammer, want de fok bak (of te loevert) vermindert de loefgierigheid, dan staat het roer er rechter achter en loop je iets harder. En hij stuurt makkelijker. Maar boven het zeegat van Ameland gaat de koers nog iets meer om de zuid, en dan houden we 'm niet meer bak, het is nu al op het randje.

Groeten vanaf een frisse Noordzee.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Kees Keijzer »

IK zie dat je nu in het Zuiderstortemelk aan het opkruisen bent, toch nog 6 mijl in die slagen.
Mooi verslag hier boven.
Eric, behouden aankomst voor jullie.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie