Een reisje Oostzee met de Janna.

Alles over binnenscheepvaart
visje

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door visje »

heel veel plezier met jullie zeiltocht ik probeer het te volgen

gr marten
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door k-k »

En vanuit Oostvoorne houdt deze Groninger jullie ook in de gaten. Goede vaart en een fijne vankantie gewenst. Gr. Klaas.
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Marco007 »

Goede reis Erik en geniet ervan! :D
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Ik zie dat er al aardig wat reacties zijn, en dank voor alle goede wensen.
Helaas heb ik pas vandaag goed internet, dus hierbij een update.

Nog even een plaatje van voor vertrek Den Helder toen we, glimmend en helemaal klaar, lagen te wachten op een gunstig tij voor vertrek.
Afbeelding

Boven Schiermonnikoog kwamen we het rijnpassagiersschip Viking Magni tegen wat aan het overvaren was van Duitsland naar de Rijn, er stond Arnhem in z'n AIS.
Afbeelding
Ik heb niet gezien of hij de Ems uit kwam of van verder. Ramen beneden geblindeerd, uiteraard. Het was ZW3-4 toen we 'm tegenkwamen, en de zeegang viel best mee. Maar toch zit ik liever op m'n eigen schip dan op zo'n lang plat ding wat overduidelijk niet voor zee gemaakt is.

We zijn dwars door de Outer Weser anchorage gezeild, wat altijd leuke plaatjes oplevert.
Afbeelding

De reis was eigenlijk gewoon routine, rustig weer en vrij weinig scheepvaart. Wat vissers uiteraard, en een paar zeiljachten op de terugweg van vakantie. En een enkele coaster die binnendoor ging.
Boven de eilanden door de Inshore Traffic zone tot aan de Elbe pilot, en dan op de Elbe tussen de boeien en de bakens door zodat je niemand in de weg zit. We zijn uiteindelijk in twee dagen van Den Helder in Kiel-Holtenau gekomen.

Het stuk door de Duitse bocht duurde een stuk langer dan gepland vanwege gebrek aan wind. Daardoor liepen we in de eb op de Elbe, en bij de Kugelbake (Cuxhaven) liepen we nog 1,4 mijl terwijl we toch zo ver mogelijk uit de stroom voeren. Daarom in de Alter Fishereihafen in Cuxhaven maar een tijstopje gemaakt want het is zinloos om tegen die eb in te duwen. Om drie uur 's-nachts vastgemaakt tussen de vissers en een paar uur geslapen.
Om zeven uur op, even snel brood en krant gekocht en om half acht weer verder.
Afbeelding

Gezeild naar Brunsbuttel, de sluis aan 'deze' kant van het Kieler Kanaal. In de sluis met twee stuks lege binnenvaarttankers, een windfarm supportboot en een zeiljacht. Afbeelding.
De Hermann Burmeister voor ons nam een loods voor de sluis en het stukje kanaal (moest in Brunsbuttel zijn), z'n buurman niet.

Dan volgt er een best aantrekkelijk stuk motoren, want er is onderweg zat te zien op dat kanaal.
Veel grote scheepvaart, containerfeeders vooral, met soms een diepgang tot wel 9,5m. En dat is best veel als het kanaal maar :roll: een meter of 11 diep is. Die diepstekende jongens lopen dan ook maar een mijl of zes, terwijl de normale 'Kanalfahrt' 8 mijl oftewel 15km/u is. Vooral in het smalle oostelijke deel van het kanaal zuigen ze een kuil van meer dan een meter, en je voelt je eigen schip er gewoon inglijden wanneer je ze passeert.
Afbeelding

Een oudje, er is vast wel iemand die 'm kent. Poolse vlag inmiddels.
Afbeelding

Veel Nederlandse coasters, waaronder deze Hamburgvaarder speciaal voor Gerrit 8).
Afbeelding

In Kiel hielden ze de sluis nog even voor ons open, en mochten we met de - erg rode - Emma (thuishaven Assen, waar-ie vast nog nooit geweest is) en wat jachten mee. En om een uur of tien lagen we gemeerd aan de steigers bij de Tiessenkai, voor de charterklipper Stella Maris.
Daar hebben we twee dagen gelegen; een dag om vrienden op te zoeken, en een dag vanwege vies weer.
Gistermorgen uit Holtenau vertrokken.

Deze klassieker lag er op de sluis te wachten.
Afbeelding
Een passagiersschip gebouwd in een tijd dat ze nog mooi moesten zijn. Da's over...


Eenmaal in de Kieler bucht moesten we noord van de schietgebieden van Putloos en Todendorf blijven want daar werd geoefend. Een guardship stuurde iedereen die te dichtbij dreigde te komen heel beleefd weg.
We zijn door de Fehmarn Belt gezeild, en daar de scheepvaartroutes overgestoken naar de kust van Denemarken. Geen conflicten gehad, iedereen ging of vrij van ons, of keurig om ons heen.
Verder langs de uitgestrekt windmolenparken ten zuiden van Lolland en Falster. Daar viel de wind praktisch geheel weg, dus motoren maar weer. Om een uur 's-nachts waren we dat zat, dus voor anker boven Rodsand, een vogeleiland west van Gedser.

Vanmorgen langs Gedser.
Afbeelding

De hele middag gemotord over een bladstille zee want de wind liet het afweten. Eind van de middag lagen we in de Deense haven Klintholm op het eiland Mons. Bekend van de krijtrotsen Mons Klint, een ware bezienswaardigheid.
Afbeelding

Onderweg hebben we de roef maar eens bijgeplekt, want er viel niet veel te doen.
Afbeelding

Vanavond natuurlijk naar Mons Klint gefietst. Mooiste is het daar bij zonsopkomst als de zon er op staat, maar wij waren pas eind vd middag hier.
Morgen naar Ystad. Er zou wind komen, duimen maar. :wink:
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Gert Schouwstra »

Je schiet al lekker op, hoe lang denk je eigenlijk weg te blijven?
Ik hoop dat je veel foto's weet te maken, er vallen in dat gebied veel verhalen te vertellen.

Dit zijn de gegevens van de TANAIS (IMO 671008)
Gebouwd in 1967 door Jansen in Leer, bouw no.81
313 BRT, 493 tdw – motor: Alpha, 250 kW, 9,5 knopen.
1967 KARGIT BAGENKOP J. Bagenkop-Nielsen, København, Denemarken.
1974 SEINES Morten Seines, Bodø, Noorwegen.
1990 LARS ARILD Asbjørn, Oldervik, Noorwegen.
1993 MYGRUNN Myrgrunn AS, ? , Noorwegen
2004 TANAIS Istpol Spolka zoo, Gdansk/Polen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Jij wilde bootjes Gert, hierbij nog een paar dan.

Hier is een bootje wat we zagen bij Texel. Ze kwamen even langs onderweg naar een oefening, we waren niet in nood :mrgreen:
Afbeelding

Goed werk wat die mannen doen, en we zijn al tientallen jaren donateur. Iedereen die vaart, toch?

Deze zagen we bij vertrek Cuxhaven.
Afbeelding

En hier nog een kleintje als afsluiter. Want er moet vandaag ook nog gevaren worden. :wink:
Afbeelding
Ik mag aannemen dat iedereen 'm wel kent, hij was uitgebreid in het nieuws recentelijk.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Westeind »

Leuk om eens iemand z`n reis te volgen :wink:
en ja hoor knrm donateur, voor t geval dat .....

goeie reis en prettige vakantie .
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Evert CadIJ »

Janna schreef: Boven Schiermonnikoog kwamen we het rijnpassagiersschip Viking Magni tegen wat aan het overvaren was van Duitsland naar de Rijn, er stond Arnhem in z'n AIS.
Ik heb niet gezien of hij de Ems uit kwam of van verder. Ramen beneden geblindeerd, uiteraard. Het was ZW3-4 toen we 'm tegenkwamen, en de zeegang viel best mee. Maar toch zit ik liever op m'n eigen schip dan op zo'n lang plat ding wat overduidelijk niet voor zee gemaakt is.

Hoi Eric,
Bedankt voor je mooie verslag van je reis leuk om virtueel mee te reizen :o

De VIKING MAGNI komt regelrecht van de Neptunwerft in Rostock.
Ze bouwen een serie van 10 identieke schepen waarvan er al diverse in de vaart zijn op RIJN DONAU en RHONE.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Nét voordat we van de eerste pagina verdwijnen, maar weer eens een update.
Goed Internet hier in het haventje van Sandvik, op Oland.

Waar we gebleven waren, Klintholm. Bij vertrek naar Ystad (in Skane, Zuid-Zweden) nog wat plaatjes geschoten.
Afbeelding
Een kleine visserman komt achter ons naar buiten.


En hier achteromkijkend naar de krijtrotsen, Mons Klint.
Afbeelding

Je ziet nog hoe wij de kaart achterop de roef 'plakken', met aquarium magneten. Werkt perfect, afgekeken van de chartervaart.

Het waaide niet veel het eerste stuk, dus die kaart even binnen gelegd en de achterkant vd roef afgelakt. Net toen ik bezig was begon het wel flink door te waaien, waardoor de verf te snel droogde - en dus een licht sinaasappelhuidje :( Nou ja, er zit weer verf op zullen we maar zeggen.
Afbeelding

En mocht je denken; de zee is zo groot, daar zie je nooit een buurman, think again. Onderweg kom je schepen zát tegen. Deze tanker stuurde keurig achter ons langs. Als we zeilen hebben we op volle zee voorrang op dit soort jongens.
Afbeelding

Een pannetje soep op het fornuis. Alleen staat dat fornuis schuin als we zeilen. Hier een oplossing voor dat probleem, ter plekke bedacht door de kok.
Afbeelding

En hier liggen we in Ystad, waar oa. de Zweedse politieserie Wallander zich afspeelt.
Afbeelding
Het bruine gebouw links op de achtergrond, in de tv serie het 'politiebureau', is in werkelijkheid het station.

Deze silo's zijn in meerdere afleveringen als decor gebruikt.
Afbeelding
De oogst is hier net van het land en ze zaten dus vol met graan, wat werd gedroogd met een soort airco-unit. Er waren al een paar coasters voor geweest.

De oplettende kijker vraagt zich wellicht af wat dat bord in het want voorstelt. Dat is ons infobord, en het wordt in elke haven door velen gelezen.
Afbeelding


Ystad is een vd vele Zweedse havens waarvan ferries naar Duitsland en Polen vertrekken. Je komt ze overal op zee tegen. Dit hier lijkt gevaarlijk, maar hij is aan het zwaaien om achteruit naar z'n ligplaats te gaan. Je hoort de hele dag boegschroeven.
Afbeelding

En deze gaat naar Bornholm, het meest oostelijk gelegen Deense eiland. Hij loopt 35 mijl, lekker gangetje. En hij slackt pas af tussen de pieren waardoor-ie de hele haven op z'n kop zet. We lagen op lange trossen en met dikke fenders.
Afbeelding

De Poolse Jan Siadieki op de achtegrond is een trein-ferrie. Het is een gek gezicht om hele vrachttreinen uit een veerboot te zien rijden. Vraag me af hoe ze dat doen met de trim, want zo'n trein weegt nogal wat en het schip zal flink vertrimmen als-ie van boord rijdt. Lange ramp waarschijnlijk.
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Schipperdochter »

Als we zeilen hebben we op volle zee voorrang op dit soort jongens. schreef je, is dat nog van vroeger dat deze regel op open zee gehandhaaft is?
In de binnenvaart gaat beroeps voor.

Schitterend dat pannetje aan een touwtje,alleen niet vergeten met wenden ook het pannetouwtje om te zetten.maar jullie zullen wel lange rakken hebben,worden de piepers over b.b.gaar. :)
Weer eens wat anders dan links draaiende yoghurt, bakboord gegaarde piepers.
Ik zeg het ook nog maar een keer, prachtige foto's ,kijk weer uit naar je volgende plaatje met praatjes.
Geef me wind en geef me zeilen èn een schip dan maak ik mijlen! ( zoiets was het gezegde )
Goede vaart gewenst van de Eemspoort
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Plaats reactie