Een reisje Oostzee met de Janna.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Jan Kroes »

Janna schreef:En mocht je denken; de zee is zo groot, daar zie je nooit een buurman
Valt wel mee hoor Eric. :D

Afbeelding

Ik volg je verslag met interesse, fijn vakantie gewenst.
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Lau Bos »

Eric, mooi verslag. Komen jullie ook nog naar de Bietentocht ?
Nog een fijne vakantie.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Joost F »

Volgens de organisatie is de Janna dit jaar paraat bij de bietentocht.
Maar de schippersdochter vertelt zo net dat de "Beroeps" tegenwoordig voorrang hebben op binnenwater op grote zeilvaart..
Nu snap ik langzaam waarom "wij" met die grote in de weg varende zeilschepen steeds meer veiligheidsmiddellen en certificaten moeten halen. met de nodige kosten daaraan verbonden....
groeten Joost
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Eemspoort »

Nou Joost, ik krijg al bijna medelijden.... je staat er zeker niet bij stil wat wij allemaal moeten hebben en waar wij allemaal aan moeten voldoen. En over niet al te lange tijd word het allemaal nog gekker.
Overigens zijn er wel regels omtrent het passeren tussen grote schepen en grote zeilschepen. Ik weet ze niet uit mijn hoofd, gewoon gezond verstand gebruiken werkt over het algemeen prima.

Gr. Ed
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Schipperdochter schreef:Als we zeilen hebben we op volle zee voorrang op dit soort jongens. schreef je, is dat nog van vroeger dat deze regel op open zee gehandhaaft is?
In de binnenvaart gaat beroeps voor.

In de binnenvaart oftewel binnen het BPR (Binnenvaart Politie Reglement), dat beslaat heel de Nederlandse binnenwateren. En met 'beroeps' denk ik dat het je daarmee bedoelt dat groot voor klein gaat Jenet. En dan wordt met klein in principe bedoeld; kleiner dan 20meter. Dus boven de 20 meter zijn we allemaal gelijk, of we nu met een Dortmunder of een tjalk rondvaren (of een klipper Joost :wink: ). En ook of we zeilen of op de motor varen maakt niets uit, kort gezegd heeft rechts voorrang.

Onderling zijn tussen grote (en kleine-) zeilschepen wel de 'zeilregels' van toepassing zoals 'bakboord gaat voor stuurboord', 'loef wijkt voor lij', etc.

Op zee gelden de Bepalingen ter voorkoming van aanvaring op zee, dat noemden we vroeger het ZAR (Zee Aanvarings Regelement). En daarin is er geen verschil tussen groot en klein.

Op zee hebben zeilschepen bij koers-kruissituaties in principe voorrang op motorschepen. En dan maakt het niet uit hoe klein dat zeilbootje, en hoe groot dat motorschip is.
In de praktijk moet je wel je gezonde verstand blijven gebruiken (ook wel goed zeemanschap genoemd...), want niet elk groot motorschip gaat voorrang verlenen aan een zeiljacht. Dat hoort dan wel niet maar het gebeurt; er wordt doodleuk koers gehouden en de marifoon niet beantwoord. Dan zul je dus bakzeil moeten halen. :mrgreen:
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Schipperdochter »

Goed duidelijk uiteen gezet Erik,bedankt.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Een onbekende tjalk in Erik's vaarwater... een poosje geleden. Zou het een Nederlands schip zijn?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Wat een mooi oud plaatje Harry 8)
En uit de Oostzee inderdaad, Eckernforde is net om de hoek bij Kiel. Op de achtergrond ever-achtige schepen.

Jij zegt een poosje geleden en daar ben ik het mee eens. Dit is een oud plaatje, twintiger jaren schat ik.

Omdat er nog niet veel gemoderniseerd is op deze zeetjalk, want dat is het denk ik. De witte kleur duidt daar op, en ook de lange kluiverboom voor twee kluivers duidt op een zeetjalk. Ik denk zetboorden te zien, maar misschien zou een hogere resolutie daarover uitsluitsel kunnen geven. De meeste zeetjalken hadden een reling ('wandelspieren'), maar er waren er ook met zetboorden.

Het braadspil is nog aan boord, want er steekt nog geen 'moderne' ankerlier boven de voorboeing uit. Die kwamen in de twintiger jaren bij velen dat bewerkelijke spil vervangen.
Ook nog geen zeillieren, de talies van de zeilvallen zie je aan stuurboord in het want.
Roef met houten dak schat ik, vanwege de donkere lijfhouten. Hóge roef ook.

Het schip is geladen voor zee, en ligt ongeveer op z'n merk. Een stuk vlotter als een binnenschip wat tot de deklijn mag laden. Maar dat zou op zee geen goed idee zijn.

Er is praktisch geen wind maar ze komen toch weg. Ze hebben de wind ruim. Je zult verbaasd staan hoe zo'n zwaar schip toch gang krijgt met zo weinig wind.
Zeilen met weinig wind is zéker zo moeilijk als met veel wind. Dirk een beetje doorzetten, vallen zo los mogelijk, allemaal trucs om de zeilen zo rond mogelijk maken. Als de wind het profiel er niet in waait moet je de zaak een handje helpen. Desnoods met bulletalies de giek en fokkengiek iets naar lij trekken als de wind dat niet voor elkaar krijgt.

Buitenkluiver niet aangeslagen, of zit-ie er tóch?

En dat bakboord (dagelijks-) anker, hangt dat voor de kop? Komen ze dan toch aan, hoeven ze niet ver, of waren ze net pas anker op? Dat anker op de voorboeing krijgen is nog wel even werk. En je kunt 't op zee niet zo laten hangen want dan slaat het gaten in de kop, of op z'n minst de verf eraf.

Verder mis ik de boot. Die staat niet op de luiken voor de roef en hangt er zo te zien ook niet achter.

En wat gebeurt er aan dek? Ik zie twee man denk ik, zijn ze met de kleden bezig? Oprollen of afrollen?

Over jouw vraag Harry; een Nederlands schip - ik schat van wel. Maar een vlag kan ik niet ontwaren, en Nederlanders lieten die meestal wel zien. Dus toch twijfel.
Maar in Nederland gebouwd, vast en zeker. :wink:
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door tijdstroom »

Eric heel interessant je reis. Kun je misschien iets meer vertellen over de bemanning, met hoeveel jullie zijn en de navigatiemiddelen. Ik denk niet dat je zoals vroeger enkel meer op kompas vaart. Op de zeilen lijkt me al een hele belevenis. Bv automatisch piloot? Dat lijkt me het saaiste anders op zee, uren zelfde koers aan moeten houden. Zoals ik al begrijp uit je verslag is dat je al voldoende ervaring had?
Behouden vaart.
Rienk
nog steeds een beetje bezig
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Ik ga later op je vragen op terugkomen Rienk. Ook de rest van het verslag komt in de komende maanden. Heb momenteel even Internet, maar dat hebben we niet vaak gehad deze reis. Dus er was weinig kans om up to date te blijven.

En morgenochtend staat de wekker om half zes, want we willen (vakantie, tóch...) om zes uur varen. Dus ik ga m'n mandje in. :wink:

Grt uit Simrishamn.
Plaats reactie