Die foto van die Adriana II mag je van me gebruiken in dat artiekel . OkZwerveropzee schreef: ↑03 feb 2018 02:54Maarten is in mei 1946 met Kees Kruyt naar Bergen gereisd om diens gekopte GRETHA op te halen. Begin juni is hij nog naar zijn schip gereisd, dat toen in Sandnessjoen omgeving Tromsö lag. Dit volgens een briefje van Kees Kruyt aan zijn familie. Daarover meer in een van de komende edities van het blad BINNENVAART.maarpol schreef: ↑15 jan 2018 10:32 Ik ben al jaaren op zoek hier naar foto s van veelen binnenscheepen en sleepboten die hier heen gegaan zijn maar niet veel te vinden . Ik kocht een deel jaar geleeden deze foto van deze C152 S. Is een bekende boot voor me de Adriana II van Maarten Boele . Stond bij gebirchgts jegere maar ik ben niet zeeker of deze in Noorwegen genomen is. Maar ze hebben wel witte camouflage pakken aanen die gebruik je in sneeeuw
Jouw foto van de ADRIANA zou ik graag voor het artikel gebruiken.
Binnenvaart in oorlogstijd.
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Hallo allen, wie weet waar dit nummer ; C152 S ; zoals op de sleepboot Adriana II getoond wordt ,en in welk land deze foto gemaakt is door de Kriegsmarine .
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
C 152 S is een nummer van de Deutsche Kriegsmarine uit de 2e wereldoorlog.
De eerste letter duidt de thuishaven aan: C betekent Calais, A is Antwerpen, R is Rotterdam enz.
Er hebben waarschijnlijk twee sleepboten rondgevaren met dit nummer.
De eerste letter duidt de thuishaven aan: C betekent Calais, A is Antwerpen, R is Rotterdam enz.
Er hebben waarschijnlijk twee sleepboten rondgevaren met dit nummer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Hallo allen, met het antwoord van Gert wordt nu ook duidelijk waar de foto van Martin gemaakt is, namenlijk ergens aan de Franse kust , ik dacht al : ik zie sleepspitsen op de achtergrond met Vlaproeren , Pieter heeft daar wel een naam voor ?
gr Wim
gr Wim
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Je hebt betere ogen dan ik Wim.
Zo een roer met een zwaard er aan, bedoel je?
Een dergelijke flap noemt men een linnet.
Foto: Frederic Logghe.
Je had ook schepen met een grote schuurdeur. Een trapeziumvormig roer met een scharnier in het midden.
Je kon het roer dan dubbel vouwen voordat je het in de sluis plat achter de kont legde.
Misschien dat er bij de Ontwikkeling en evolutie van de spits nog foto's daarvan te vinden zijn....
Zo een roer met een zwaard er aan, bedoel je?
Een dergelijke flap noemt men een linnet.
Foto: Frederic Logghe.
Je had ook schepen met een grote schuurdeur. Een trapeziumvormig roer met een scharnier in het midden.
Je kon het roer dan dubbel vouwen voordat je het in de sluis plat achter de kont legde.
Misschien dat er bij de Ontwikkeling en evolutie van de spits nog foto's daarvan te vinden zijn....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
gr, schier
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Bij de helmstokken op de foto kun je de delen over elkaar heen inschuiven.
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Hallo allen, terwijl ik aan het zoeken ben naar een sleepboot ; Calypso; van familie op topic watersnoodramp pag 4 ,vind ik hier de in 1940 door de Kriegsmarine gevorderde; Adriana ; onder nr R 9 S ,naar Calais overgevaren en genummerd ;C 151 S ; door dhr Boele na 1945 weer terug gehaald zoals door Martin Pols hier boven beschreven. Mijn vraag : is dit de zelfde ;Calypso; als van mijn oom omtrendt 1975 ?
gr Wim
gr Wim
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
De Adriana een was de C151S : En de Adriana II opde foto de C152S deze Adriana II is in de jaaren 60 naar Portugal verkocht
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5326/ De Adriana1 als Calypso Still sailing strong
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5326/ De Adriana1 als Calypso Still sailing strong
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Binnenvaart in oorlogstijd.
Bedankt Martin.