Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Leven aan boord als kind.

Bericht door ferwerda »

via diverse onderwerpen lees je tussen de regels door over de jeugd aan boord..
ik geniet van die leesmomenten en deel soms/vaak die herinneringen
die foto's bij mij oproepen en dan heb ik het over mijn jeugdjaren tot 15 jaar, de jaren 1952-1967.
mijn tijd als schipperskind dus..

hoe leefde,beleefde een kind die jaren en waar en hoe speelden wij?
waar sliepen we? enz.
weet even niet meer hoe 'n foto te plaatsen, maar krijg daar vast wel hulp mee als dit onderwerp jullie aanspreekt...
laten we delen datgene wat er niet meer is
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
velasquez

Re: leven aan boord als kind

Bericht door velasquez »

Een van de bezigheden als we in de haven lagen met de roeiboot spelevaren

Afbeelding

gr. BB
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: leven aan boord als kind

Bericht door ferwerda »

ja...dit herken ik!
het mogen roeien en vooral het wrikken.............
maar wat voor speelgoed had jij?
geen idee hoe oud jij bent... zie op de foto 'n duwboot, maar ook 'n sleepschip aan de kade en zo te zien jullie sleepschip?
in welke haven was dit en weet je ook welk jaar?
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: leven aan boord als kind

Bericht door Wrijfhout »

Hoe ik als 'vakantiegassie' aan boord speelde kan ik ook nog wel wat over vertellen, maar dat doen we vandaag niet meer. Eerst even een nachtje over slapen.

IK VIND DIT LEUK zeggen ze dan op Facebook :lol:

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: leven aan boord als kind

Bericht door Westeind »

Ja ik vind dit ook leuk :wink:
zal eens kijken of er nog kinderfoto`s zijn die in dit topic tot zn recht komen.

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
velasquez

Re: leven aan boord als kind

Bericht door velasquez »

ferwerda schreef:ja...dit herken ik!
het mogen roeien en vooral het wrikken.............
maar wat voor speelgoed had jij?
geen idee hoe oud jij bent... zie op de foto 'n duwboot, maar ook 'n sleepschip aan de kade en zo te zien jullie sleepschip?
in welke haven was dit en weet je ook welk jaar?
De roeiboot was mijn speelgoed en later had ik er nog een bb motor op en was het top.
mijn leeftijd op die foto ca 10 jaar
het gangboord van de Velasquez is nog net te zien en volgens mij is dit de haven van huckingen.
Had er ook een zeiltje op was ook heel leuk

gr.BB

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: leven aan boord als kind

Bericht door Kees Keijzer »

Deze herintreder heeft een leuk topic opgestart :lol:
WE gaan ook nog eens snuffelen in de oude doos, maar er zijn zo weinig foto's uit onze jeugd.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: leven aan boord als kind

Bericht door klipper »

als er lang op een reis gewacht moest worden, dan werd er in het ruim keihard gevoetbald met een speciaal effekt via de spanten!! In het vuur van het spel wel eens verwondingen (vallen tegen de spanten) er ontstonden ook wel eens ruzies, maar dat was maar tijdelijk, want vader werd in periodes van weinig lading aanbod nogal kort aangebonden.!!!. Gr
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Gert Schouwstra »

Met een leeg ruim altijd schommels maken, die hadden we klaar liggen en zodra het ruim leeg was mochten we spelen.
We hadden één ruim van 36 meter en omdat we vanwege het gewicht van de motor en de gasolie zo.n 1,5 meter achterover lagen kon je dan met een rotgang met de step of autoped van voor naar achter rijden. Later heb ik in het ruim leren fietsen.
Als we een schone lading inhadden zoals tarwe of mais en je had geen douaneversluiting, gingen er een paar luiken open en speelden we tussen de merkels in de lading. Mijn moeder naaide ook kleine zakjes waar een beetje graan in ging, die gebruikten we om onze speelgoedschepen te laden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Wrijfhout »

Inderdaad, die zakjes met graan daar speelden mijn neefje en ik ook mee. Aan boord was een hele vloot aan in de winter zelfgemaakte houten scheepjes en sleepboten. Alles keurig gelakt. Voor de los gestorte lading gebruikten we spliterwten, een hele bus vol. Wel werd er streng op toegezien dat niet de hele roef vol met die dingen kwam te liggen. Uit de ruim voorziene provisiekast gebruikten we nog afgesloten pakjes maizena, macaroni en dat soort zaken om sluizen van te bouwen. Om de schepen te lossen hadden we een mecanokraan. In de zomer voetballen op het eiland bij Seilles waar kalksteen werd geladen, of in het ruim. Als 's avonds de matrozen en schippers gingen voetballen was ik een van de ballenjongens die achter een ver weg getrapte bal aan mocht. Wat ik ook reuze interessant vond was kijken naar het lossen vanuit mijn bed. Dat kon mooi want de spits van mijn oom en tante had een roefje voor de stuurhut, en aangezien mijn neefje en ik in het bovenbed sliepen kon ik mooi door het patrijspoortje naar het lossen kijken. Als de losploeg na gedane arbeid in de stuurhut kwam voor een borrel waren de schuine bakken meestal niet van de lucht. Begrijpen deed ik ze meestal niet en thuis werd het niet op prijs gesteld dat ik ze navertelde...

Bij m'n ene oom en tante mocht ik wel met de roeiboot spelen, een zware geklonken ijzeren vlet die ze mij later hebben gegeven toen ze op 'plastic' overgingen, bij de andere oom en tante werd de roeiboot zelden gebruikt en zeker niet om te spelen. Die stond keurig in de lijnolie op de roef en werd hoofdzakelijk gebruikt om er tijdelijk lege melkflessen in op te slaan.

Zwemmen in de Maas voor de sluizen, of 's avonds als je bijtijds lag. De houten ruimtrap in het water en je had een vlot.

Greet heeft wel wat losgemaakt, maar foto's uit die tijd heb ik niet. Wel van later, met mijn eigen toestel, toen was ik inmiddels heel wat ouder en mocht ik meehelpen. Met het lege schip een draadje vast zetten, aan de wal springen om de draad weg te brengen, of met de zwierboom. Bolders in het vet zetten en een beetje verven. Steken en roestbikken, roest in je ogen... Veiligheidsbril...???

Ach zo maar wat herinneringen, zal iedereen wel bekend in de oren klinken.

gr. Harry

Afbeelding
spelevaren in Vilvoorde...

Afbeelding
op een gegeven moment besef je dat er twee soorten mensen zijn... Je mag even varen met de boot van de buurman en nodigt zijn dochter gelijk mee uit...

Afbeelding
wat wel weer vervelend was dat zij beter wrikken kon dan ik, maar ja, een kleinigheidje houd je toch...
Wel een mooie vakantie gehad.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie