Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door d`oude schipper »

Leven aan boord als kind.
opgestart in 2012 door Ferwerda en af en toe aangevuld tot het in 2013 voor lange tijd en wel 5 jaar tot 2018 op non actief stond.
Vanmiddag maar weer eens wat er op gezet en zie Klaas met ons beider spinsels uit lang vervlogen tijden ……….. niet minder in een paar uur tijd 89 x gelezen.
We deden het dus niet voor niks.

We zullen door gaan.

Alle lezers, namens ons een fijn weekend en mocht u wat te binnen schieten, noteer het voor het verloren zal gaan.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

Circa 60 jaar geleden aan boord van de plouvier tanker Porzana. Mijn ouders, zus en ik zelf
Bijlagen
25.jpg
25.jpg (114.97 KiB) 1981 keer bekeken
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

mijn zus en ik spelen in de roeiboot op de citerna 41 van Plouvier
Bijlagen
citerna 41.jpg
citerna 41.jpg (121.04 KiB) 1980 keer bekeken
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

Met de roeiboot van de Plouvier tanker Condor spelen varen in de haven van Dortmund. Het zoontje Andre en dochter Ella van stuurman Willem Verburcht uit Terneuzen. Mijn zus en ikzelf en mijn schoolvriend die op vakantie aan boord was
Bijlagen
59.jpg
59.jpg (87.49 KiB) 1976 keer bekeken
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door d`oude schipper »

Wat mooi wat mooi, later meer hier over.

Prachtig
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Een paar plaatjes uit de jaren 50, 60 en 70, geschoten op de Alioth en Alchiba van De Haas Tankvaartbedrijf. Jaartal in de titel van de foto. Gr. Klaas.
1955 Groningen 1.JPG
1955 Groningen 1.JPG (63.41 KiB) 1909 keer bekeken
1956 Roeiboot.JPG
1956 Roeiboot.JPG (87.08 KiB) 1909 keer bekeken
1959 Proost.JPG
1959 Proost.JPG (73.8 KiB) 1909 keer bekeken
1959 Westerschelde Sch. vd Noord.JPG
1959 Westerschelde Sch. vd Noord.JPG (61.52 KiB) 1909 keer bekeken
En eentje begin 60-er jaren, toen mijn broer een stoommachien kreeg van de Sint.
1962 kamer Sinterklaas.JPG
1962 kamer Sinterklaas.JPG (109.75 KiB) 1909 keer bekeken
En hier ben ik inmiddels zelf vader en speelt onze oudste zoon in een box aan dek.
Paste precies op de herftkisten.
1971-7 Groningen 1.JPG
1971-7 Groningen 1.JPG (186.11 KiB) 1906 keer bekeken
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door d`oude schipper »

Wat een leuke oude foto`s. En wat konden wij als kind zijnde ons uren vermaken in onze roeiboot he.
Wel eigenlijk gevaarlijk want wie kon er vroeger als kind zijnde nou aan boord zwemmen. Je werd altijd bang gemaakt van blijf binnen, niet te dicht bij het water, straks val je buitenboord. Eerlijk gezegd ben ik nog geen zwemmer. t`zit er altijd nog in bij me de angst voor water,

het koppiestijltje vind ik al diep zat.

En dan de namen van de schepen, Plouvier , Fluviale , allemaal vergane glorie zeker.

en dat ouwe stoommachientje he, wat een bekijks had je er voor.
En die box op de luiken, als ik er aan denk krijg ik nog de kouwe rilling over m`n rug, het leven aan boord was een brok ellende.

Nee hoor dat is maar gekheid want ik heb eigenlijk niets dan hele leuke herinnerringen aan vroeger alleen vraag ik me af, " Hoe deden wij toch alles zonder mobieltjes, tablets , computers , ik had zelfs geloof ik nog geen eens een notietieboekje, en buiten alle electronica hebben ze ook allemaal een agenda want je zou toch eens een afspraak vergeten.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

Zwemmen was inderdaad een probleem. Ik heb mijn kindertijd doorgebracht op Plouvier tankers. In de haven lag je maar zeer kortstondig.
Wel lagen we eens te wachten op orders tegen de groene wal bij het Marshaldok in Antwerpen. Wij met de Alcedo samen met de Thermo 4 ( familie Dung) Het was zomer dus zwemmen maar. We moesten wel een zwemvest dragen. De waterkwaliteit was echter zeker niet van dat, in de jaren 60. Om terug naar het trapje te geraken moesten we door een olie of teer massa zwemmen van een waarschijnlijke overloper. Mijn zus en ik en Ella en Jan Dung werden aan dek eerst volledig met benzine proper gemaakt en dan zo de douche in. Om nooit te vergeten. Wanneer we al eens in Birsfelden lagen te wachten om te lossen gingen we ook al eens het water in. Ijskoud was dat steeds. Voorop het water in met de zwierboom en maken dat je langs het schip kwam om het trapje te nemen. Anders kon je te voet terug komen via de wal , want de stroming was veel te zwaar.
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

Mijn nichtje op vakantie aan boord van de Plouvier tanker Sterna op het achterdek, samen met de dochtertjes van de familie Stobbelaar van de Plouvier tanker Albula
Bijlagen
Sterna (55).jpg
Sterna (55).jpg (85.4 KiB) 1654 keer bekeken
burmja
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2015 19:35

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door burmja »

De volledige jeugdcrew aan boord van de Plouvier tanker Condor. Ella en Andre Verburcht , van de stuurman Willem, mijn zus en ikzelf met mijn schoolvriend. Twee maanden zomer vakantie aan boord van een 67 meter. Er was wel eens gekibbel maar aan pret meer dan overvloed
Bijlagen
Condor (5).jpg
Condor (5).jpg (150.13 KiB) 1650 keer bekeken
Plaats reactie