Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. Grave
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. Grave
Bericht van Harry (Wrijfhout):
Asporto, een kleintje onder de hedendaagse reuzen...
Inderdaad, daar ben ik zelf inmiddels ook wel achter gekomen.
We varen goed met de Asporto, hebben voldoende werk maar nemen eigenlijk wat te weinig mee.
Nadat het schip in 1999 is omgebouwd komt het regelmatig voor dat we kleine partijen melasse vervoeren.
Naar Utrecht bijvoorbeeld, De Heus en Cafo Latuco hebben maar 270 ton opslagruimte en bestelden dus maar 250 ton.
Het is wel eens voorgekomen dat we twee partijen meenamen maar meestal bestelde de ene fabriek melasse terwijl de andere niets nodig had.
Nu wordt de melasse bij die bedrijven met auto's aangevoerd.
In de beginjaren lag het jaarlijks gemiddelde op 430 ton per reis.
Tegenwoordig is dat gestegen tot 470 ton per reis.
Alleen Cehave in Oss en Rijnvallei in Wageningen bestellen nog maximaal 400 ton.
Voor alle andere reizen geldt: Afladen...
We vervoeren inmiddels ook regelmatig vloeibaar tarwezetmeel.
Dat spul lijkt veel op het ouderwetse Brinta en het blijft over nadat er van graan alcohol is gefabriceerd.
Het wordt gebruikt als varkensvoer maar wordt ook wel vergast bij een bio-gas installatie.
Het tarief van tarwezetmeel ligt helaas lager als dat van melasse.
We kunnen met deze lading dezelfde omzet draaien als met melasse maar dan moeten we wel elk weekend doorvaren.
Hoewel ik heel graag mag varen zijn 7 werkdagen in de week mij toch iets te gortig.
Vandaar dat ik afgelopen voorjaar op het idee kwam om de Asporto te verlengen.
Het gaat in Januari gebeuren bij Scheepswerf Grave, https://www.scheepswerfgrave.com.
Hieronder de tekeningen van de huidige en de komende situatie:
Het verticale stippellijntje geeft aan waar het schip wordt doorgesneden.
De verlengsectie is tussen de twee verticale stippellijntjes te zien.
In de nieuwe situatie wordt de Asporto 15 meter langer!
In November zijn we de werf op geweest om te meten of het schip wel sterk genoeg is voor de verlenging.
De werf is inmiddels druk bezig met het maken van het stuk schip.
Hieronder enkele foto's die ik op 28 november geschoten heb:
Dit wordt een dwarsschot.
Samen vormen de schotten de slob-tank tussen tank 2 en tank 3.
Hier is het vlak met kim te zien waarop de vrangen worden geplaatst.
Detail van de vrangen.
De foto's hieronder zijn van later datum en de werf heeft ze als PDF naar me toe gemaild.
Ze zijn uitgeprint en weer ingescand.
Slobtank in aanbouw
Vrangen en zaathout
Tankvloer leggen...
Zuiggoot tank 2
Dit moet het gangboord worden.
Detail raamspant.
De lasser vind het ook mooi...!
Stuurboordzij.
Groeten van Peter.
Asporto, een kleintje onder de hedendaagse reuzen...
Inderdaad, daar ben ik zelf inmiddels ook wel achter gekomen.
We varen goed met de Asporto, hebben voldoende werk maar nemen eigenlijk wat te weinig mee.
Nadat het schip in 1999 is omgebouwd komt het regelmatig voor dat we kleine partijen melasse vervoeren.
Naar Utrecht bijvoorbeeld, De Heus en Cafo Latuco hebben maar 270 ton opslagruimte en bestelden dus maar 250 ton.
Het is wel eens voorgekomen dat we twee partijen meenamen maar meestal bestelde de ene fabriek melasse terwijl de andere niets nodig had.
Nu wordt de melasse bij die bedrijven met auto's aangevoerd.
In de beginjaren lag het jaarlijks gemiddelde op 430 ton per reis.
Tegenwoordig is dat gestegen tot 470 ton per reis.
Alleen Cehave in Oss en Rijnvallei in Wageningen bestellen nog maximaal 400 ton.
Voor alle andere reizen geldt: Afladen...
We vervoeren inmiddels ook regelmatig vloeibaar tarwezetmeel.
Dat spul lijkt veel op het ouderwetse Brinta en het blijft over nadat er van graan alcohol is gefabriceerd.
Het wordt gebruikt als varkensvoer maar wordt ook wel vergast bij een bio-gas installatie.
Het tarief van tarwezetmeel ligt helaas lager als dat van melasse.
We kunnen met deze lading dezelfde omzet draaien als met melasse maar dan moeten we wel elk weekend doorvaren.
Hoewel ik heel graag mag varen zijn 7 werkdagen in de week mij toch iets te gortig.
Vandaar dat ik afgelopen voorjaar op het idee kwam om de Asporto te verlengen.
Het gaat in Januari gebeuren bij Scheepswerf Grave, https://www.scheepswerfgrave.com.
Hieronder de tekeningen van de huidige en de komende situatie:
Het verticale stippellijntje geeft aan waar het schip wordt doorgesneden.
De verlengsectie is tussen de twee verticale stippellijntjes te zien.
In de nieuwe situatie wordt de Asporto 15 meter langer!
In November zijn we de werf op geweest om te meten of het schip wel sterk genoeg is voor de verlenging.
De werf is inmiddels druk bezig met het maken van het stuk schip.
Hieronder enkele foto's die ik op 28 november geschoten heb:
Dit wordt een dwarsschot.
Samen vormen de schotten de slob-tank tussen tank 2 en tank 3.
Hier is het vlak met kim te zien waarop de vrangen worden geplaatst.
Detail van de vrangen.
De foto's hieronder zijn van later datum en de werf heeft ze als PDF naar me toe gemaild.
Ze zijn uitgeprint en weer ingescand.
Slobtank in aanbouw
Vrangen en zaathout
Tankvloer leggen...
Zuiggoot tank 2
Dit moet het gangboord worden.
Detail raamspant.
De lasser vind het ook mooi...!
Stuurboordzij.
Groeten van Peter.
No more excuses, only results!
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Hoi Peter, succes met de verbouwing/verlenging en houd ons op de hoogte,
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Ik sluit mij hierbij aan Peter,en hoop dat iets mooi`s word,hoeveel ton kan je straks meer mee nemen.Wrijfhout schreef:Hoi Peter, succes met de verbouwing/verlenging en houd ons op de hoogte,
gr. Harry
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Kijk. dan wordt de ex "Jaco" toch nog een groter schip. Succes en we houden het in de gaten Peter.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Jammer dat jullie dan niet meer door Leidschendam heen kunnen.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Succes met de hele operatie. En zou zeggen maak veel foto's en laat ons mee genieten van het verlengen.
Schipper MTS Vosta
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Straks is de Asporto 66 meter lang, de sluis in Leidschendam is 70 meter.
Het is niet zo dat de Asporto niet in de sluis past, want die is lang genoeg, maar het mag niet.
Maximale lengte via Leidschendam is gesteld op 60 meter.
Dus geen brood meer kopen op de sluis bij de lekkerste bakker van Nederland.
Over de toekomstige tonnenmaat doet de werf geen uitspraken maar zelf ben ik aan het rekenen geslagen.
De verlengsectie is 15 m. x 6,57 (breedte op de huid) x 2,52 (diepgang) = 248 ton.
Daar moeten we het gewicht van de sectie (44 ton) aftrekken en het verlies van de ronde kimmen (+/- 5 ton).
Dan wordt het 248-44-5= 199 ton. De Asporto is nu 495 ton dus straks wordt ze 694 ton.
De lege gemiddelde diepgang is nu 83 cm. volgens mij licht het schip door die verlengsectie 13 cm zodat de diepgang 70 cm wordt.
De collega's die al eens een kempenaar hebben verlengd zeggen dat het nooit meer is dan 10 ton per meter 150 ton dus.
Hoe het één en ander precies uitpakt zullen we in januari zien zodra de Asporto weer in het water ligt.
Groeten Peter.
Het is niet zo dat de Asporto niet in de sluis past, want die is lang genoeg, maar het mag niet.
Maximale lengte via Leidschendam is gesteld op 60 meter.
Dus geen brood meer kopen op de sluis bij de lekkerste bakker van Nederland.
Over de toekomstige tonnenmaat doet de werf geen uitspraken maar zelf ben ik aan het rekenen geslagen.
De verlengsectie is 15 m. x 6,57 (breedte op de huid) x 2,52 (diepgang) = 248 ton.
Daar moeten we het gewicht van de sectie (44 ton) aftrekken en het verlies van de ronde kimmen (+/- 5 ton).
Dan wordt het 248-44-5= 199 ton. De Asporto is nu 495 ton dus straks wordt ze 694 ton.
De lege gemiddelde diepgang is nu 83 cm. volgens mij licht het schip door die verlengsectie 13 cm zodat de diepgang 70 cm wordt.
De collega's die al eens een kempenaar hebben verlengd zeggen dat het nooit meer is dan 10 ton per meter 150 ton dus.
Hoe het één en ander precies uitpakt zullen we in januari zien zodra de Asporto weer in het water ligt.
Groeten Peter.
No more excuses, only results!
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Nou, we zullen het volgen, in Vries zien we je dus ook niet meer
gr. Harry
Dit was het begin... Kees kan er meer over vertellen.
Vries 2010
Winschoterdiep 2009
gr. Harry
Dit was het begin... Kees kan er meer over vertellen.
Vries 2010
Winschoterdiep 2009
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
Met de stremming als gevolg van de brug in Waddinxveen ("Hij kan zomaar vallen") mocht er wel met 70 meter gevaren worden over Leidschendam. Er moest dan wel met openstaande brug geschut worden. Ik denk dat een schip van 66 meter net tussen de deur en de brug aan Haagse zijde moet passen, zonder geopende brug. Maarja, zestig meter is de limiet. Misschien valt er een ontheffing te regelen, want ik heb het scheepje nu meerdere keren via Amsterdam zien varen, vanaf Delft En minder schepen bij ons op de Ringvaart vind ik niet zo heel leuk eigenlijk
Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".
deschipperuitgrave schreef: De collega's die al eens een kempenaar hebben verlengd zeggen dat het nooit meer is dan 10 ton per meter 150 ton dus.
Groeten Peter.
ik heb mijn spits verlengd met 10.70 meter 5.05 brreed en 2.33 op de ijk
ik werd 100 ton groter
gr
leo