Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. Grave

Alles over binnenscheepvaart
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. Grave

Bericht door deschipperuitgrave »

Bericht van Harry (Wrijfhout):

Afbeelding
Asporto, een kleintje onder de hedendaagse reuzen...

Inderdaad, daar ben ik zelf inmiddels ook wel achter gekomen.
We varen goed met de Asporto, hebben voldoende werk maar nemen eigenlijk wat te weinig mee.
Nadat het schip in 1999 is omgebouwd komt het regelmatig voor dat we kleine partijen melasse vervoeren.
Naar Utrecht bijvoorbeeld, De Heus en Cafo Latuco hebben maar 270 ton opslagruimte en bestelden dus maar 250 ton.
Het is wel eens voorgekomen dat we twee partijen meenamen maar meestal bestelde de ene fabriek melasse terwijl de andere niets nodig had.
Nu wordt de melasse bij die bedrijven met auto's aangevoerd.
In de beginjaren lag het jaarlijks gemiddelde op 430 ton per reis.
Tegenwoordig is dat gestegen tot 470 ton per reis.
Alleen Cehave in Oss en Rijnvallei in Wageningen bestellen nog maximaal 400 ton.
Voor alle andere reizen geldt: Afladen...
We vervoeren inmiddels ook regelmatig vloeibaar tarwezetmeel.
Dat spul lijkt veel op het ouderwetse Brinta en het blijft over nadat er van graan alcohol is gefabriceerd.
Het wordt gebruikt als varkensvoer maar wordt ook wel vergast bij een bio-gas installatie.
Het tarief van tarwezetmeel ligt helaas lager als dat van melasse.
We kunnen met deze lading dezelfde omzet draaien als met melasse maar dan moeten we wel elk weekend doorvaren.
Hoewel ik heel graag mag varen zijn 7 werkdagen in de week mij toch iets te gortig.
Vandaar dat ik afgelopen voorjaar op het idee kwam om de Asporto te verlengen.
Het gaat in Januari gebeuren bij Scheepswerf Grave, https://www.scheepswerfgrave.com.
Hieronder de tekeningen van de huidige en de komende situatie:
Afbeelding
Het verticale stippellijntje geeft aan waar het schip wordt doorgesneden.
Afbeelding
De verlengsectie is tussen de twee verticale stippellijntjes te zien.
In de nieuwe situatie wordt de Asporto 15 meter langer!
In November zijn we de werf op geweest om te meten of het schip wel sterk genoeg is voor de verlenging.
Afbeelding

De werf is inmiddels druk bezig met het maken van het stuk schip.
Hieronder enkele foto's die ik op 28 november geschoten heb:
Afbeelding
Dit wordt een dwarsschot.
Afbeelding
Samen vormen de schotten de slob-tank tussen tank 2 en tank 3.
Afbeelding
Hier is het vlak met kim te zien waarop de vrangen worden geplaatst.
Afbeelding
Detail van de vrangen.

De foto's hieronder zijn van later datum en de werf heeft ze als PDF naar me toe gemaild.
Ze zijn uitgeprint en weer ingescand.
Afbeelding

Afbeelding
Slobtank in aanbouw

Afbeelding
Vrangen en zaathout

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tankvloer leggen...

Afbeelding
Zuiggoot tank 2

Afbeelding
Dit moet het gangboord worden.

Afbeelding
Detail raamspant.

Afbeelding
De lasser vind het ook mooi...!

Afbeelding
Afbeelding
Stuurboordzij.


Groeten van Peter.
No more excuses, only results!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door Wrijfhout »

Hoi Peter, succes met de verbouwing/verlenging en houd ons op de hoogte,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
tollebeek

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door tollebeek »

Wrijfhout schreef:Hoi Peter, succes met de verbouwing/verlenging en houd ons op de hoogte,

gr. Harry
Ik sluit mij hierbij aan Peter,en hoop dat iets mooi`s word,hoeveel ton kan je straks meer mee nemen.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door Kees Keijzer »

Kijk. dan wordt de ex "Jaco" toch nog een groter schip. Succes en we houden het in de gaten Peter.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Brugwachter

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door Brugwachter »

Jammer dat jullie dan niet meer door Leidschendam heen kunnen.
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door zoetwatermatroos »

Succes met de hele operatie. En zou zeggen maak veel foto's en laat ons mee genieten van het verlengen.
Schipper MTS Vosta
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door deschipperuitgrave »

Straks is de Asporto 66 meter lang, de sluis in Leidschendam is 70 meter.
Het is niet zo dat de Asporto niet in de sluis past, want die is lang genoeg, maar het mag niet.
Maximale lengte via Leidschendam is gesteld op 60 meter.
Dus geen brood meer kopen op de sluis bij de lekkerste bakker van Nederland.
Over de toekomstige tonnenmaat doet de werf geen uitspraken maar zelf ben ik aan het rekenen geslagen.
De verlengsectie is 15 m. x 6,57 (breedte op de huid) x 2,52 (diepgang) = 248 ton.
Daar moeten we het gewicht van de sectie (44 ton) aftrekken en het verlies van de ronde kimmen (+/- 5 ton).
Dan wordt het 248-44-5= 199 ton. De Asporto is nu 495 ton dus straks wordt ze 694 ton.
De lege gemiddelde diepgang is nu 83 cm. volgens mij licht het schip door die verlengsectie 13 cm zodat de diepgang 70 cm wordt.
De collega's die al eens een kempenaar hebben verlengd zeggen dat het nooit meer is dan 10 ton per meter 150 ton dus.
Hoe het één en ander precies uitpakt zullen we in januari zien zodra de Asporto weer in het water ligt.

Groeten Peter.
No more excuses, only results!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door Wrijfhout »

Nou, we zullen het volgen, in Vries zien we je dus ook niet meer :?

gr. Harry

Afbeelding
Dit was het begin... Kees kan er meer over vertellen.

Afbeelding
Vries 2010

Afbeelding
Winschoterdiep 2009

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Brugwachter

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door Brugwachter »

Met de stremming als gevolg van de brug in Waddinxveen ("Hij kan zomaar vallen") mocht er wel met 70 meter gevaren worden over Leidschendam. Er moest dan wel met openstaande brug geschut worden. Ik denk dat een schip van 66 meter net tussen de deur en de brug aan Haagse zijde moet passen, zonder geopende brug. Maarja, zestig meter is de limiet. Misschien valt er een ontheffing te regelen, want ik heb het scheepje nu meerdere keren via Amsterdam zien varen, vanaf Delft :-) En minder schepen bij ons op de Ringvaart vind ik niet zo heel leuk eigenlijk :mrgreen:
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De Verlenging van het m.t.s. "Asporto".

Bericht door mastodont »

deschipperuitgrave schreef: De collega's die al eens een kempenaar hebben verlengd zeggen dat het nooit meer is dan 10 ton per meter 150 ton dus.
Groeten Peter.

ik heb mijn spits verlengd met 10.70 meter 5.05 brreed en 2.33 op de ijk
ik werd 100 ton groter
gr
leo
Plaats reactie