Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. Grave
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Alleen zomaar een vraag waarvoor heb de de zijkanten niet iets schuin gemaakt ?
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Er zijn twee, in mijn ogen, goede redenen waarom ik de zijkant niet schuin heb laten maken.
Groeten Peter.
- 1. Hoewel het vooral 's avonds minder spiegelt, vind het overdag niet mooi.
- 2. De deuren in de stuurhut moeten recht zijn want anders kunnen ze niet open. En met een schuine zijkant kan de rechte bovendeur nooit 180 graden draaien.
Groeten Peter.
No more excuses, only results!
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Oke, ieder zo zijn redenen jammer van je oude hut knapt er nooit van op (uit ervaring )
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Filmpje over de Asporto op de Oosterschelde bij harde wind.
https://www.facebook.com/Asportobv
Groeten van Peter.
https://www.facebook.com/Asportobv
Groeten van Peter.
No more excuses, only results!
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Een prachtig filmpje, maar....
Dan ben je volgens mij toch wel blij dat je in een solide stuurhut zit?!
Dan ben je volgens mij toch wel blij dat je in een solide stuurhut zit?!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
De nieuwe stuurhut is getest en in orde bevonden, geen spatje binnen!
No more excuses, only results!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Een kwadrant is een onderdeel van de roerconstructie van zee- en binnenschepen. De naam is afgeleid van het wiskundige begrip kwadrant, wat een kwart (1/4 deel) van de cirkel inhoudt. Het kwadrant is vast gemonteerd op de roerkoning. Het roer wordt gedraaid door een kracht, die op het kwadrant wordt uitgeoefend door een ketting, door een tandwielconstructie of door de hydraulische cilinders van een stuurmachine. Als aan het stuurwiel wordt gedraaid, wordt de beweging overgebracht naar het kwadrant, dat het roer in de gewenst richting draait. Daarmee verandert het varend schip van koers.
Het kwadrant aan boord van de Asporto is tot drie keer toe afgebroken en door mij er eigenhandig weer aan de roerkoning vastgelast. Echter na de laatste keer op 22 december in de Oranjesluis nabij Amsterdam vond ik het welletjes en is er een afspraak gemaakt om op 12 januari bij machinefabriek "de Waal" in Werkendam de constructie goed te laten herstellen. Zij hadden het gehele roerwerk eind jaren zestig aan de eerste eigenaar geleverd en zijn dus in mijn ogen het aangewezen bedrijf om de reparatie ter hand te nemen. Zij noemen het desbetreffende onderdeel echter geen kwadrant meer maar een "lieverjuk" Op 12 januari zijn ze zoals afgesproken begonnen met het slopen van het oude kwadrant die ze daarna nauwkeurig hebben opgemeten. Dat meetwerk is omgezet in een tekening die naar de computer van de brandtafel werd gestuurd. Een snijbrander sneed vervolgens uit massief staal van 5 cm dik het nieuwe lieverjuk. Daaraan werden de pinnen gelast die de buitenste roeren bedienen en de bevestiging voor de hydraulische cilinders. Het grote gat is voor de het conische gedeelte wat over de roerkoning van het middelste roer wordt geklemd. Op 14 januari werd het werkstuk met een kraan aanboord gehesen. Een dag later was alles gemonteerd, getest en alles in orde bevonden. We kunnen weer varen zonder bang te zijn dat er achter in het schip iets afbreekt.
Het oude kwadrant, ligt al in de oudijzerbak.
De tandheugel stamt nog uit de tijd dat het kwadrant door tandwielen en assen werd bewogen. Sinds 1995 vaart de Asporto met een hydraulisch stuursysteem. — Biesboschhaven Werkendam.
Het nieuwe lieverjuk.
Het werkstuk hangend aan de kraan.
https://www.facebook.com/video.php?v=77 ... =2&theater
filmpje over het gemonteerde lieverjuk.
Het kwadrant aan boord van de Asporto is tot drie keer toe afgebroken en door mij er eigenhandig weer aan de roerkoning vastgelast. Echter na de laatste keer op 22 december in de Oranjesluis nabij Amsterdam vond ik het welletjes en is er een afspraak gemaakt om op 12 januari bij machinefabriek "de Waal" in Werkendam de constructie goed te laten herstellen. Zij hadden het gehele roerwerk eind jaren zestig aan de eerste eigenaar geleverd en zijn dus in mijn ogen het aangewezen bedrijf om de reparatie ter hand te nemen. Zij noemen het desbetreffende onderdeel echter geen kwadrant meer maar een "lieverjuk" Op 12 januari zijn ze zoals afgesproken begonnen met het slopen van het oude kwadrant die ze daarna nauwkeurig hebben opgemeten. Dat meetwerk is omgezet in een tekening die naar de computer van de brandtafel werd gestuurd. Een snijbrander sneed vervolgens uit massief staal van 5 cm dik het nieuwe lieverjuk. Daaraan werden de pinnen gelast die de buitenste roeren bedienen en de bevestiging voor de hydraulische cilinders. Het grote gat is voor de het conische gedeelte wat over de roerkoning van het middelste roer wordt geklemd. Op 14 januari werd het werkstuk met een kraan aanboord gehesen. Een dag later was alles gemonteerd, getest en alles in orde bevonden. We kunnen weer varen zonder bang te zijn dat er achter in het schip iets afbreekt.
Het oude kwadrant, ligt al in de oudijzerbak.
De tandheugel stamt nog uit de tijd dat het kwadrant door tandwielen en assen werd bewogen. Sinds 1995 vaart de Asporto met een hydraulisch stuursysteem. — Biesboschhaven Werkendam.
Het nieuwe lieverjuk.
Het werkstuk hangend aan de kraan.
https://www.facebook.com/video.php?v=77 ... =2&theater
filmpje over het gemonteerde lieverjuk.
No more excuses, only results!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
Op de Asporto wordt komende weken een nieuwe boegschroef installatie ingebouwd.
Volg het verhaal op: https://www.facebook.com/Asportobv
Meer info op: https://www.gerlienvantiem.com/stuurroos ... chroef.php
Groeten Peter.
Volg het verhaal op: https://www.facebook.com/Asportobv
Meer info op: https://www.gerlienvantiem.com/stuurroos ... chroef.php
Groeten Peter.
No more excuses, only results!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
De oude en nieuwe boegschroef in tekeningen:
De oude en nieuwe boegschroef in foto's:
Groeten van Peter.
De oude en nieuwe boegschroef in foto's:
Groeten van Peter.
No more excuses, only results!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
- Locatie: Grave
- Contacteer:
Re: Verlenging mts Asporto en andere schepen van scheepsw. G
De stuurman van de Asporto, Okke Dibbets (al bijna 4 jaar werkzaam aan boord), heeft zijn baan opgezegd per 1 augustus.
Asporto b.v. is nu dus op zoek naar een jongen/meisje, man/vrouw die gemotiveerd is en voor zichzelf een toekomst in de binnenvaart ziet weggelegd.
Wat wij bieden: Afwisselende baan en vrijwel elk weekend vrij.
Het vaargebied is Nederland, Noord Frankrijk, België en Duitsland.
Voorwoning staat ter beschikking van de werknemer.
Één warme en twee koude maaltijden per dag.
Betaling volgens C.A.O. Rijn en binnenvaart.
25 vakantiedagen per jaar.
Voor een binnenvaartstudie kan betaald verlof worden opgenomen.
Wat wij vragen: Flexibele en gemotiveerde instelling.
Minimaal matroos in het dienstboekje.
Specialist in scheepsonderhoud.
Woonachtig in de buurt van Nijmegen is een pré.
Niet rokend is ook een pré.
Een kleine auto kan eventueel mee aan boord.
Geïnteresseerd? Schrijf je sollicitatiebrief voorzien van c.v. naar:
Asporto b.v.
Lomberdstraat 8
5361 GP GRAVE
of stuur een mail met c,v, naar:
peter@asporto.nl
Asporto b.v. is nu dus op zoek naar een jongen/meisje, man/vrouw die gemotiveerd is en voor zichzelf een toekomst in de binnenvaart ziet weggelegd.
Wat wij bieden: Afwisselende baan en vrijwel elk weekend vrij.
Het vaargebied is Nederland, Noord Frankrijk, België en Duitsland.
Voorwoning staat ter beschikking van de werknemer.
Één warme en twee koude maaltijden per dag.
Betaling volgens C.A.O. Rijn en binnenvaart.
25 vakantiedagen per jaar.
Voor een binnenvaartstudie kan betaald verlof worden opgenomen.
Wat wij vragen: Flexibele en gemotiveerde instelling.
Minimaal matroos in het dienstboekje.
Specialist in scheepsonderhoud.
Woonachtig in de buurt van Nijmegen is een pré.
Niet rokend is ook een pré.
Een kleine auto kan eventueel mee aan boord.
Geïnteresseerd? Schrijf je sollicitatiebrief voorzien van c.v. naar:
Asporto b.v.
Lomberdstraat 8
5361 GP GRAVE
of stuur een mail met c,v, naar:
peter@asporto.nl
No more excuses, only results!