Parlevinkers.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Parlevinkers.

Bericht door Wrijfhout »

Wie kent de naam van de vroegere parlevinker in Cuyk? Misschien had de boot ook een naam, wie weet het?

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Afbeelding

In het oude forum was dit een veel besproken onderwerp. Tijdens het zoeken naar wat anders kwam ik deze foto tegen.
Op de foto de parlevinker Berta. Het scheepje ligt hier in Kestert (Rijn) en ten tijde van de opname al niet meer in de vaart, maar met een bordje te koop erop.
Foto april 1996.

m.vr.gr. Ronald.
Dieter

Bericht door Dieter »

Dat is de zuster van de Berta. (Ik kom niet meer op de naam).
Op de zoek naar klanten.
Een van beden is verdronken en de andere heeft hiernaar verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Groet van de Middenrijn
Dieter
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Auteur: trebla (---.speed.planet.nl)
Datum: 14-07-2005 11:05

Hebben julie het ook gelezen van schipper/kapitein Cornelissen? Een enkele krant wijdde er een paarregelig berichtje aan echter de onvolprezen Volkskrant een komplete pagina met kleurenprent van Cornelissen die een klant helpt om zijn bestelling a/b te brengen.

Ik heb het over de aller- allerlaatste parlevinker die vanwege zijn leeftijd van 62 lentes de pijp aan Maarten geeft. Cornelissen voer decennia lang tussen IJmuiden en de A'damse haven met leeftocht (=proviand) en allerhande voor de binnenvaart noodzakelijk attributen zoals touwwerk, fenders (= stootkussens & willen) tot reddingsmaterieel en (werk)kleding voor op het water en alles wat daar tussen zit.

Cornelissen is de laatste van de 35 tot 40 parlevinkers die wij ooit hebben gehad op onze binnenwateren die onder de vlag van de bekende groen-witte blokband voer.

Ik heb ze altijd bewonderd voor hun professionaliteit als schipper aan het roer en kan mij niet herinneren ooit te hebben vernomen dat ze bij een ongeval waren betrokken of er de oorzaak van waren. Wel dat ze de helpende hand toestaken bij kalamiteiten/ongevallen.

Zoals deze mensen tijdens de vaart aanlegden met hun relatieve zware schip vol met handel is toch even anders dan het langszijkomen van de douane, politie of mensen van RWS met hun, verhoudingsgewijs, lichte vaartuigen.

Ik heb Cornelissen nog wel eens zien varen als ik op de Wijkertunnel bij De Wijde Blik zicht had op het Noordzeekanaal als ik daar, als verwoed toerfietser, mijn lunch zat te verorberen.

Cornelissen, de laatste der binnenwater Mohikanen, ik -maar ik denk ook namens vele bezoekers van deze website alsmede je ontelbare cliënten, de binnenvaartschippers- wens je samen met je eventuele partner nog een heel lang en prettig leven als gepensionneerde toe.

Het ga je goed.


Gelezen op het Vaartforum.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
roy

parlevinkers

Bericht door roy »

Hallo Jan.

Die Cornelissen was inderdaad een prima mens.
Zomer 1982 lagen m'n vrouw en ik met panne bij de OBA in A'dam. Het was met de duwboot "Mexico" van Ton Garsten uit Zwijndrecht.
Bloed heet en van alles en iedereen verlaten lagen we er 10 dagen kolengruis te kauwen.
Cornelissen kwam echter elke werkdag even langszij voor een praatje en een krantje. Natuurlijk werd ook bij hem gestored, laat dat duidelijk zijn.
Maar hij deed het wel en dat ben ik nooit vergeten.
Wat dat aangaat ben ik net een herdershond; ik vergeet niet wie me geslagen heeft, maar ook niet wie me geaaid heeft.

Die Cornelissen was een echt mens .

m.v.g. Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In de scheepvaartkrant van vandaag kun je een uitgebreid arikel over deze parlevinker lezen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Afbeelding

De parlevinker in Urmitz (Rijn kmr. 603). Het scheepje is niet meer in de vaart. De naam is "Heinz Wilhelm". Als eigenaar staat vermeld de gebroeders Frings.
Foto 7-11-2004.

m.vr.gr.Ronald
Adri

Parlevinkers

Bericht door Adri »

Hallo afloskapitein,
Mijn ouders waren een goede klant. De eigenaren waren tweelingbroers en - denk ik - zo'n 35 jaar oud. Ze hadden altijd een atentie voor de kinderen aan boord. Het heeft wel indruk op me gemaakt, want ik kan me het goed voor de geest halen. Ik was jonger dan 12 jaar.
Ik heb gehoord dat een van broers gestorven was. Ik ben nu 52 jaar oud, dus ........
Vaarze,
Adri
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

In Brohl of Andernach had je er ook een,daar zat ene Broekmeulen die kwam uit Kerkdriel,dat weet ik nog omdat mijn moeder daar ook vandaan komt.

Alleen de naam van de boot weet ik niet meer.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Dieter

Bericht door Dieter »

Deze oude plaatje heb ik vanavond van Gust Deroef gekregen.
Ik denk, dat het de Parlevinker van Frankfurt is ???

Afbeelding

Groeten
Dieter
Plaats reactie