Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Maar nu nog steeds: waarom kwam de Trekschuit van Amsterdam naar Haarlem nooit in Haarlem aan?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Een tip:
wie weleens over de Ringvaart langs de Suikerfabriek te Halfweg is gevaren, heeft kunnen zien waarom de trekschuit nooit in Haarlem kwam.
wie weleens over de Ringvaart langs de Suikerfabriek te Halfweg is gevaren, heeft kunnen zien waarom de trekschuit nooit in Haarlem kwam.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Er was geen jaagpad aanwezig voor het paard, geen ruimte voor !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Nu nog één tip. Kijk op de kaart en je ziet het antwoord.
De trekvaart loopt zo ongeveer horizontaal door de afbeelding.
De trekvaart loopt zo ongeveer horizontaal door de afbeelding.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Hallo Pieter,
Laatste poging !
De trekvaart loopt dood aan beide kanten van de spoorbrug ende autoweg !
Laatste poging !
De trekvaart loopt dood aan beide kanten van de spoorbrug ende autoweg !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 9010
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Maar dat was niet in de tijd van de trekschuit.Als je op topotijdreis kijkt bij 1840 zie dat er bij Halfweg ook een open stuk was tussen die twee trekvaarten.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Inderdaad Kees.
Ik meen ergens in de 12de eeuw zijn daar de uitwaterende sluizen van het Hoogheemraadschap Rijnland in de Spaarndammerdijk gelegd.
Het heemraadschap (lees Leiden) had weinig oog voor de belangen van Haarlem of Amsterdam dus hebben ze altijd op het recht op vrije uitwatering gestaan. Bij de sluizen stopte de trekschuit, waarna de passagiers ca. 250 meter over houten vlonders en over de sluizen moesten lopen om over te stappen op de andere trekschuit. Zowel de Amsterdamse, als de Haarlemse schuit kwamen dus nooit verder dan halfweg.
De bagage werd door kruiers van de ene naar de andere schuit gebracht.
Ik neem aan dat er te Halfweg tevens wel een gelegenheid was om zich op te warmen en wat te nuttigen.
Ik meen ergens in de 12de eeuw zijn daar de uitwaterende sluizen van het Hoogheemraadschap Rijnland in de Spaarndammerdijk gelegd.
Het heemraadschap (lees Leiden) had weinig oog voor de belangen van Haarlem of Amsterdam dus hebben ze altijd op het recht op vrije uitwatering gestaan. Bij de sluizen stopte de trekschuit, waarna de passagiers ca. 250 meter over houten vlonders en over de sluizen moesten lopen om over te stappen op de andere trekschuit. Zowel de Amsterdamse, als de Haarlemse schuit kwamen dus nooit verder dan halfweg.
De bagage werd door kruiers van de ene naar de andere schuit gebracht.
Ik neem aan dat er te Halfweg tevens wel een gelegenheid was om zich op te warmen en wat te nuttigen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Hmm, misschien is hierdoor de naam "Halfweg" ontstaan tussen Haarlem en Amsterdam.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Heel waarschijnlijk. Zeker als je de afstand over de Spaarndammerdijk meet.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
als je Wikipedia halfweg neemt
kom je een hoop tegen
gr alex
kom je een hoop tegen
gr alex