In de jaren dat ik langs Halfweg kwam, heb ik mij altijd al afgevraagd, waarom de Amtserdamsevaart daar op hield en iets verder weer verder ging.
Eindelijk na zo'n 70 jaar opgelost.
Groet,
Jan.
Minder bekende (oude houten) scheepstypes
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Over land ging men over de Spaarndammerdijk vanuit Amsterdam langs de zuidoever van het IJ, via Sloterdijk en Halfweg (blauwe pijl) naar Spaarnwoude, daar ging men zuidwest uit naar Penningsveer (tol betalen!) en dan naar Haarlem.
Dan deze puzzel nog maar eens herhaald.
pieter53 schreef: ↑09 nov 2018 19:08 overtoom-nooms.jpg
De Overtoom van Nooms hebben we al vaker gezien, maar nu dan de volledige ets.
Links op plaat het Leidse veerhuis. Hier boekte men voor en wachtte men op het veer naar Leiden.
Dat was echter geen trekschuit zoals Kruizinga en Vermeer in XYZ van Amsterdam beweren
(Zie: https://www.ensie.nl/xyz-van-amsterdam/leidse-veerhuis )
Waarom was het geen trekschuit ?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Ik vond op https://www.rijnland.net nog een paar leuke kaarten.
Eerst maar een fragment van een kaart uit 1557 met de Sluizen te Halvenwegen en het Gemeenlandshuys, het onderkomen voor de ambtenaren die toezicht op de dijk en sluizen hielden.
Nu lijkt deze kaart erg leeg, maar het is niet zeker of dit conform de werkelijkheid is.
Sommige kaartenmakers lieten wat ZIJ niet interessant vonden weg, anderen vrolijkten de kaarten, juist een beetje op.
Een voorbeeld daarvan zien we op de kaart uit 1615.
Halvenwegen wordt in die jaren vaak aangeduid met 'T Huys te Hart. In de tijd dat men met paard en wagen reed was daar een uitspanning, zodat de uitgespannen paarden rust konden houden en men van pk's kon wisselen.
Eerst maar een fragment van een kaart uit 1557 met de Sluizen te Halvenwegen en het Gemeenlandshuys, het onderkomen voor de ambtenaren die toezicht op de dijk en sluizen hielden.
Nu lijkt deze kaart erg leeg, maar het is niet zeker of dit conform de werkelijkheid is.
Sommige kaartenmakers lieten wat ZIJ niet interessant vonden weg, anderen vrolijkten de kaarten, juist een beetje op.
Een voorbeeld daarvan zien we op de kaart uit 1615.
Halvenwegen wordt in die jaren vaak aangeduid met 'T Huys te Hart. In de tijd dat men met paard en wagen reed was daar een uitspanning, zodat de uitgespannen paarden rust konden houden en men van pk's kon wisselen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Komt er nu niemand op het idee dat je langs de oevers van een meer zo groot als de Haarlemmermeerpieter53 schreef: ↑09 nov 2018 19:08 overtoom-nooms.jpg
De Overtoom van Nooms hebben we al vaker gezien, maar nu dan de volledige ets.
Links op plaat het Leidse veerhuis. Hier boekte men voor en wachtte men op het veer naar Leiden.
Dat was echter geen trekschuit zoals Kruizinga en Vermeer in XYZ van Amsterdam beweren
(Zie: https://www.ensie.nl/xyz-van-amsterdam/leidse-veerhuis )
Waarom was het geen trekschuit ?
onmogelijk een veilig trekschuitdienst kan hebben.
Ik zal kijken of er nog een kaart te vinden is, die dat nog duidelijker illustreert,,,,,
...
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Een beetje off-topic, maar ik ben nu eenmaal dol op kaarten.
De oever van het Haarlemmermeer ter hoogte van Aalsmeer Cudelstaart met de veengaten, de legakkers en
de kustlijnen van 1647, 1687 en 1739. In het meer enkele oude vaargeulen, verzonken-sloten.
Men kan duidelijk zien dat er langs de kusten geen doorgaande route voor een trekschuit mogelijk was.
De oever van het Haarlemmermeer ter hoogte van Aalsmeer Cudelstaart met de veengaten, de legakkers en
de kustlijnen van 1647, 1687 en 1739. In het meer enkele oude vaargeulen, verzonken-sloten.
Men kan duidelijk zien dat er langs de kusten geen doorgaande route voor een trekschuit mogelijk was.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Even wat anders, tot ik weer zien heb met mijn historische beschouwingen verder te gaan.
In het midden de Waterlandse melkschuiten, links op de voorgrond een Galjoot, of toch een kof of tjalk? Ik weet het niet.
Beschrijving Open Havenfront
Gezien in westelijke richting. Op de achtergond: links ingang Damrak. Links: vrachtschepen aan de kade.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Geografische naam Open Havenfront
Damrak
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003001293
Bron: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003001293
In het midden de Waterlandse melkschuiten, links op de voorgrond een Galjoot, of toch een kof of tjalk? Ik weet het niet.
Beschrijving Open Havenfront
Gezien in westelijke richting. Op de achtergond: links ingang Damrak. Links: vrachtschepen aan de kade.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Geografische naam Open Havenfront
Damrak
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003001293
Bron: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003001293
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Als we het over smalle gangetjes hebben, dan denkt men vaak aan Friese of Zuid-Hollandse tjalkjes.pieter53 schreef: ↑24 jul 2018 15:04
Beschrijving Weesperkarspel
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 1890
Afbeeldingsbestand 010019000104
fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010019000104
In Overijssel of Drenthe kon men er echter ook wat van.
Fragment.
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 6 mei 1894
Geografische naam Open Havenfront
Afbeelding fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10019A000370
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Beste Pieter,pieter53 schreef: ↑07 sep 2018 14:26 h vroom 1619.jpg
Een merkwaardig en on-Nederlands vaartuig is te zien op het schilderij van
Hendrik Vroom: Gezicht op Vianen met het kasteel Batestein.
Het tafreel geeft een voorstelling van de aankomst Johan Wolfert van Brederode en zijn echtgenote voor Vianen.
We laten dat paar voor wat het is en bekijken het vaartuig.
Het lijkt een vaartuig met een razeil en met twee zwaarden aan elke kant. Het heeft een aangehangen roer.
Het is moeilijk met zekerheid te zeggen of het een stevenschip of een heveschip is.
Persoonlijk denk ik aan een stevenschip. Het lijkt wel erg lang en smal; net een galei.
Ook de combinatie razeil en dan vier zwaarden in het totaal oogt vreemd.
Artistieke vrijheden????
Wie het weet mag het zeggen.
Ik ben al een tijd opzoek naar mijn familiegegevens van de familie Hilgers, dat zal ik je allemaal besparen, maar in de archieven verkoopt de schoonvader Jan Kelder uit Hasselt, (van mijn voorvader Jan Hendrik Hilgers) in 1788 een 44 x 11 voet Snebbeschuit met een diepgang van 4 voet. aan 2 opkopers in Woerden.
Er bestaat veel onduidelijkheid over dit type schip. Wat ik wel weet is dat er in het koopcontract Snebbeschuit vermeld wordt.(ingezien).
De schuit vaart vele malen van Hasselt naar Amsterdam met zogenaamde Hollandgangers uit Duitsland. het moet een groter/comfortabeler schip geweest zijn aangezien er op de schuit gewoond wordt en er zelfs een tweeling aan boord in Montfoort geboren wordt.
Dat dit een snebbe is is dan ook mijn artistieke vrijheid aangezien ik geen tekening of plaat kan vinden van een ruim 13 meter lang schip met Snebbe kop.
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Wat ik op basis van de mij bekende gegevens over een Snebbeschuit denk is te lezen op Binnenvaarttaal.
Dat er, in dat licht bezien, te Woerden een Snebbeschuit verhandelt wordt, lijkt me zeer aannemelijk.
Dat men met een Snebbeschuit regelmatig van Hasselt met passagiers naar Amsterdam vaart lijkt me op basis van de mij bekende gegegevns onwaarschijnlijk.
Ik denk dat men het vaartuig met de vier zwaarden als rivierschip kan kwalificeren en dus noch bedoelt voor de het werk van een trek- of beurtschuit wat de Snebbeschuit geweest lijkt te zijn, noch geschikt voor de tochten over de Zuiderzee die uw voorvader gemaakt moet hebben.
Het blijft echter mogelijk dat ik mij vergis; een mens is maar een mens.
Het zou leuk zijn als er meer informatie te vinden zou zijn.
Succes met het speurwerk gewenst
Pieter
Dat er, in dat licht bezien, te Woerden een Snebbeschuit verhandelt wordt, lijkt me zeer aannemelijk.
Dat men met een Snebbeschuit regelmatig van Hasselt met passagiers naar Amsterdam vaart lijkt me op basis van de mij bekende gegegevns onwaarschijnlijk.
Ik denk dat men het vaartuig met de vier zwaarden als rivierschip kan kwalificeren en dus noch bedoelt voor de het werk van een trek- of beurtschuit wat de Snebbeschuit geweest lijkt te zijn, noch geschikt voor de tochten over de Zuiderzee die uw voorvader gemaakt moet hebben.
Het blijft echter mogelijk dat ik mij vergis; een mens is maar een mens.
Het zou leuk zijn als er meer informatie te vinden zou zijn.
Succes met het speurwerk gewenst
Pieter
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Op de site De Zaansche Molen trof ik deze foto. Inv.nr. 0005838 Zaandam Westzijde 1895 fotograaf F. Engel.
Bij de oranje pijl de zwaar uitgevoerde mastkoker die bestemd was voor een veel grotere mast. Dat zie je achterop ook.
De betingbalken verschijnen in de eerste helft van de 19e eeuw op de samoreuzen en bunders. Die hadden trouwens hoge ronde luiken.
Vanaf de waterlijn tel ik zes gangen.
De vraag is naar welk type schip kijken we hier?
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Het ziet er naar uit dat dit schip kolen heeft gebracht uit het Roergebied naar de gasfabriek. Het is een nogal recht schip, geen zeeg.
Bij de groene pijl zie je achter de voorste 'bolder' een dwarsbalk liggen deze werd beting genoemd en was bedoeld om de kracht die de sleepboten uitoefenden beter te verdelen. De kopse kant van de beting kreeg een rood-witte beschildering.Bij de oranje pijl de zwaar uitgevoerde mastkoker die bestemd was voor een veel grotere mast. Dat zie je achterop ook.
De betingbalken verschijnen in de eerste helft van de 19e eeuw op de samoreuzen en bunders. Die hadden trouwens hoge ronde luiken.
Vanaf de waterlijn tel ik zes gangen.
De vraag is naar welk type schip kijken we hier?
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl