Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Alles over binnenscheepvaart
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Wim Geerling »

Er waren 3 Heugrizandors die ik gekend heb, de 4 een naar beunschip omgebouwd sleepschip dat daarna nog wat jaren van Kerkdriel gevaren heeft. En de 6 en de 7 twee zusjes waarvan de 6 later de Oranda van van Ommen geworden is, wat zover ik mij herinner altijd met de houten luiken gevaren heeft. De 7 die ik niet anders kan als met verhoogde den en is later naar van Meegen gegaan.

Groet Wim
amphora

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door amphora »

Zoals iedereen wel weet ben ik altijd geïnteresseerd in zelf ladende beunschepen, maar "Fraroca" , NOOIT VAN GEHOORD of gezien.
De historie van deze schepen zou ik graag willen weten.

Gr. Cees
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
amphora

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door amphora »

Bedankt Pieter.

Gr. Cees
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Cees; uit het IVR van 1979,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Borstel
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:52

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Borstel »

cees, die zuiger was vroeger van v leusden uit vreeswijk , en is later gekocht door theet driesen uit heteren.
die heeft er jaren zand mee gevaren van arnhem en omgeving naar utrecht.

gr borstel
amphora

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door amphora »

Harry en Borstel, bedankt voor de toelichting.

Gr. Cees
baggerboer99

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door baggerboer99 »

Schier Hameete schreef:Ik heb het 'apparaat' nog maar eens gescand, beter krijg ik hem er niet uit.

gr. Harry
Het blijft wat vaag ik zie het zo nog niet.
De Elisabeth van van Waning is het niet ook niet een molen van de Kaliwaal die hadden een andere kleur
De zuiger molen de Waal was veel nieuwer.
Wat Cees daar schrijft . Er heeft inderdaad in het gat van de Roodvoet een molen gelegen in 1973 hebben we daar voor zand Rijsel geladen maar dat was een andere molen een met een wiel geen laddermolen. Maar het was dan ook in 1973 dus later
In de afgesloten arm van Maurik en aan de andere kant in de afgesloten arm van Wijk bij Duurstede hebben we ook verschillende keren zand geladen en dat was wel een soort molen in die richting.
Van Vliet uit Wilnis klink ook niet direct verkeerd het zal hem best wel eens kunnen zijn De licht grijze kleur klopt ieder geval wel.
En als ik het bericht van Cees nog eens na lees bedenk ik mij dat de Wilnis wel eens de naam van de afgebeelde molen zou kunnen zijn.
Of het de echte naam was of de molen zo genoemd werd vanwege de plaats Wilnis dat zou beide kunnen als hetgene ik mij denk te herinneren natuurlijk klopt .
Het is wel zo dat er dezelfde molen in verschillende baggergaten aan de afgedamde Maas heeft gelegen.

gr, schier[/quote]
het zuigertje aan de roodvoet was de Wilnis 4/5 de zuiger aan de kant van Wijk was de Wilnis 1 en deze waren inderdaad van v Heeringen v Vliet later verkocht aan de Kaliwaal Bijland
baggerboer99

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door baggerboer99 »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
Een uitsnede uit een niet zo bijzonder kaartje van Poederooijen. Naast een mooi motorretje zie ik een vaartuig in een baggergat wat ik niet helemaal goed kan thuisbrengen. Is dit een zuiger? Het lijkt wel of er ook een emmerladder is maar die lijkt mij eigenlijk te breed. Wie weet er meer van?

gr. Harry
Dit is de zandzuiger Wilnis II van v Heeringen v Vliet afgedamde maas zandgat Veen

gr Baggerboer
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Kees Keijzer »

Een foto van een klipper op de werf van Maasdam en Dekker in Nieuw Beijerland in de vijftiger jaren;
Afbeelding
Het is de LEMA van K. van Zanten uit Den Bommel, van Zanten had ook een zand en grind handel, in de zestiger jaren is de mast en giek er af gegaan de oude tweetakt 105 pk A B C ging er uit en er kwam een nieuwe viertakt van 165 pk in van het zelfde merk. Ook werd er voor de roef een nieuw dekhut en stuurhut met brug geplaatst
Afm; 36x630x2.16= 275 ton in 1904 gebouwd bij Bodewes in Martenshoek.
Later nam zoon Machiel het schip over en die verkocht hem op zijn beurt weer aan ene Versluis uit Werkendam die het schip WILHELMINA-V noemde.
Toen ik bij pa aan boord was deden we ook wel eens een reis grind van de Maas voor van Zanten naar Den Bommel of Middelharnis.
Als iemand soms nog een foto heeft van de Lema met de andere opbouw laat hem eens zien.
Foto via Wrijfhout, met dank :D
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie