Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Altijd baas boven baas Pieter! In 1963 lagen we op de werf bij Jonker en Stans. Naast ons lag een Brusselaar met 26 Pk Deutz in de MK. Kon het haast niet geloven. Meer dan 5 à 6 km/uur zal er niet in hebben gezeten. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Meer dan 5 à 6 km/uur zal er niet in hebben gezeten.
Klaas daar kon je wel eens groot gelijk in hebben. En wellicht ook baseer jij je op een wetenschappelijke onderbouwing.
Maar op grond van mijn ervaring in de praktijk is er niet zo veel nodig om op stil water een km of vijf in een kempenaar of vergelijkbaar schip te krijgen. De Jolles met 18 pk liep zo'n 6 km/u maar uit verhalen van mensen die met name in de Kempen tot zelfs na WO II in de lijn hingen, sjokten als het gangetje er eenmaal in zat toch ook stapvoets verder. Maar... dit alles op stil water!
Later toen er in de Jolles maar liefst 100 pf DAF stond was 10 km de max.
Maar we hebben wel eens mijn oom met de Jeanine, een Weerter kempenaar afgeladen met 585 ton gesleept van Maasbracht naar Luik. Op het Julianakanaal liepen we toch bijna zeven kilometer. Maar toen we buiten Limmel kwamen waar een heeeel klein stroompje liep, mochten we onze handen dichtknijpen als we een uur vier km/u haalden.
Zolang er dus nauwelijks weerstand van het water is dan gat het wel maar zodra die ook maar iets groter wordt is er gelijk veel meer kracht nodig.
Klaas daar kon je wel eens groot gelijk in hebben. En wellicht ook baseer jij je op een wetenschappelijke onderbouwing.
Maar op grond van mijn ervaring in de praktijk is er niet zo veel nodig om op stil water een km of vijf in een kempenaar of vergelijkbaar schip te krijgen. De Jolles met 18 pk liep zo'n 6 km/u maar uit verhalen van mensen die met name in de Kempen tot zelfs na WO II in de lijn hingen, sjokten als het gangetje er eenmaal in zat toch ook stapvoets verder. Maar... dit alles op stil water!
Later toen er in de Jolles maar liefst 100 pf DAF stond was 10 km de max.
Maar we hebben wel eens mijn oom met de Jeanine, een Weerter kempenaar afgeladen met 585 ton gesleept van Maasbracht naar Luik. Op het Julianakanaal liepen we toch bijna zeven kilometer. Maar toen we buiten Limmel kwamen waar een heeeel klein stroompje liep, mochten we onze handen dichtknijpen als we een uur vier km/u haalden.
Zolang er dus nauwelijks weerstand van het water is dan gat het wel maar zodra die ook maar iets groter wordt is er gelijk veel meer kracht nodig.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Waren we vroeger met onze 68 tons steilsteven en een A-Ford in de roeiboot toch zwaar gemotoriseerd. En je kon er tot midden jaren 50 nog een boterham mee verdienen. Bediening van de motor in de boot vanaf het achterdek. Dubbel touwtje aan het gas, dubbel touw aan de versnellingspook en een enkel touw aan de koppeling. Met de losse boot kon je in de 3e versnelling varen. Duwend of trekkend in z'n twee. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Tja, ik heb 21 jaren voor de zeetjalk Eems mogen zorgen. 125 ton laadvermogen op de binnenwateren.
Pas in 1953 heeft de schipper/eigenaar Jacob Engelsman de grote stap tot modernisering genomen: mastkoker naar voren, luikenhoofd verlengen, tuig verkleinen en...... een opduwer erbij met 8 hele paardekrachten uit een Bolinder.
Het is mij niet bekend hoe "hard" dat liep.....
Wim.
Pas in 1953 heeft de schipper/eigenaar Jacob Engelsman de grote stap tot modernisering genomen: mastkoker naar voren, luikenhoofd verlengen, tuig verkleinen en...... een opduwer erbij met 8 hele paardekrachten uit een Bolinder.
Het is mij niet bekend hoe "hard" dat liep.....
Wim.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Even wat resultaten uit de liggers.
Eerst een paar beurtvaarders vermoed ik zo.
Motor 7 goederen motor 6 pk 1896 20 m 91 cm Drentsche Stoomboot Mij.
Koopmans Welvaren goederen motor 9 1/2 pk 1906 23 m 15 cm Hendrik Roeles Jhzn
Stad Meppel goederen motor 9 pk 1902 21 m 81 cm Willem v.d. Graaf Bzn.
3 Gebroeders goederen motorschip 6 1/2 pk 1892 19 m 51 cm Albertus Westera
Gaasp II motor dekschuit 4 pk 1922 16 m 20 cm N.V. Olieslagerij en Graanhandel de Gaasp v/h F. Rekelhof.
Een schipper die met weinig genoegen neemt:
de Jonge Klaas motor hevelaak 3 pk 15 m 00 cm E. Zijlstra
Ook sleepboten waren niet altijd krachtpatsers
Raymond motorsleepboot 10 epk 12 m 18 cm Gebr. Jos L. en A. Closset
Holland IV motorsleepboot 6 pk 1918 12 m 60 cm N.V. v/h T. Hoogland en zonen
Geen vermogens opgaaf maar wel een leuke vermelding.
Motor goederen motor zonder stoom 1901 20 m 34 cm Johannes van Dalen
Maar dit spant natuurlijk de kroon.
Het menselijk krachtsvermogen wordt geacht minder dan een halve paardekracht te zijn.
Eerst een paar beurtvaarders vermoed ik zo.
Motor 7 goederen motor 6 pk 1896 20 m 91 cm Drentsche Stoomboot Mij.
Koopmans Welvaren goederen motor 9 1/2 pk 1906 23 m 15 cm Hendrik Roeles Jhzn
Stad Meppel goederen motor 9 pk 1902 21 m 81 cm Willem v.d. Graaf Bzn.
3 Gebroeders goederen motorschip 6 1/2 pk 1892 19 m 51 cm Albertus Westera
Gaasp II motor dekschuit 4 pk 1922 16 m 20 cm N.V. Olieslagerij en Graanhandel de Gaasp v/h F. Rekelhof.
Een schipper die met weinig genoegen neemt:
de Jonge Klaas motor hevelaak 3 pk 15 m 00 cm E. Zijlstra
Ook sleepboten waren niet altijd krachtpatsers
Raymond motorsleepboot 10 epk 12 m 18 cm Gebr. Jos L. en A. Closset
Holland IV motorsleepboot 6 pk 1918 12 m 60 cm N.V. v/h T. Hoogland en zonen
Geen vermogens opgaaf maar wel een leuke vermelding.
Motor goederen motor zonder stoom 1901 20 m 34 cm Johannes van Dalen
Maar dit spant natuurlijk de kroon.
Het menselijk krachtsvermogen wordt geacht minder dan een halve paardekracht te zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Even op Theo z'n verhaal inhaken over weinig pk's per ton;
Ik kwam in 1959 van school aan boord op het sleepkastje van 339 ton met 14/16 pk liggende Deutz en hebben tot zomer 1963 er nog mee gevaren tot er 153 pk Scania Vabis in kwam.<
En inderdaad geen stroom, diep water en geen wind ging allemaal wel dan liep die geladen tegen de 6 km.
maar als de elementen tegen ons waren en andere tegenwerkende krachten zakte het snel af Deutz roken en stampen, dus tandje minder,nog minder kracht.
Zo kan ik me nog een paar momenten voor de geest halen uit die tijd, Leeg afvarend met een bries wind uit het zuid westen op de Beneden Merwede aan Hardinxveld het boven de werf de Merwede kwam er een bui op zetten met nog meer wind, dus opsturen maar dat grote roer haalde er nog meer snelheid uit dus we verlagerden naar de strekdam aldaar. Een achter ons varende buurman had het in de gaten en nam ons bliksems snel op zij dus dat liep goed af anders waren we in de stenen gewaaid.
Op een ander keer geladen de Kil uit gekomen richting Brabant, normaal stopten we in de Kil nog wel eens tij om met de vloed de Maas op te gaan maar Pa zei we gaan het maar proberen boven de Moerdijk bruggen te komen ook al loopt er nog eb . Het was in de zomer tegen de avond en er kwam onweer aan de lucht. Inmiddels boven de verkeersbrug gekomen zei pa ik moet het nog zien of we boven de spoorbrug kunnen komen want dat was veel zwaarder om dat die brug aangestorte peilers had en dus waren die doorvaart gaten smaller , dus in feite een stoomversnelling. Inmiddels was het donker en gaan onweren en we bleven staan onder de brug, Deutz roken en stampen, er zat niets niet ander op dan het schip maar terug te laten zakken tot beneden de verkeersbrug onder die Apocalyptische omstandig heden, het zwerk vol bliksemschichten en de rollende donder, het is me altijd bijgebleven.
Maar ik heb in die jaren heel veel geleerd door dat varen met de zijschroef, het was een genot om met een motorschip te gaan varen, die geladen tegen de 14 km. liep.
Groet, Kees.
Ik kwam in 1959 van school aan boord op het sleepkastje van 339 ton met 14/16 pk liggende Deutz en hebben tot zomer 1963 er nog mee gevaren tot er 153 pk Scania Vabis in kwam.<
En inderdaad geen stroom, diep water en geen wind ging allemaal wel dan liep die geladen tegen de 6 km.
maar als de elementen tegen ons waren en andere tegenwerkende krachten zakte het snel af Deutz roken en stampen, dus tandje minder,nog minder kracht.
Zo kan ik me nog een paar momenten voor de geest halen uit die tijd, Leeg afvarend met een bries wind uit het zuid westen op de Beneden Merwede aan Hardinxveld het boven de werf de Merwede kwam er een bui op zetten met nog meer wind, dus opsturen maar dat grote roer haalde er nog meer snelheid uit dus we verlagerden naar de strekdam aldaar. Een achter ons varende buurman had het in de gaten en nam ons bliksems snel op zij dus dat liep goed af anders waren we in de stenen gewaaid.
Op een ander keer geladen de Kil uit gekomen richting Brabant, normaal stopten we in de Kil nog wel eens tij om met de vloed de Maas op te gaan maar Pa zei we gaan het maar proberen boven de Moerdijk bruggen te komen ook al loopt er nog eb . Het was in de zomer tegen de avond en er kwam onweer aan de lucht. Inmiddels boven de verkeersbrug gekomen zei pa ik moet het nog zien of we boven de spoorbrug kunnen komen want dat was veel zwaarder om dat die brug aangestorte peilers had en dus waren die doorvaart gaten smaller , dus in feite een stoomversnelling. Inmiddels was het donker en gaan onweren en we bleven staan onder de brug, Deutz roken en stampen, er zat niets niet ander op dan het schip maar terug te laten zakken tot beneden de verkeersbrug onder die Apocalyptische omstandig heden, het zwerk vol bliksemschichten en de rollende donder, het is me altijd bijgebleven.
Maar ik heb in die jaren heel veel geleerd door dat varen met de zijschroef, het was een genot om met een motorschip te gaan varen, die geladen tegen de 14 km. liep.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Kapitein Spok schreef: ↑15 dec 2018 21:27 Hoe wel mijn vader ook nog steeds zei ,hang der hes een bongel tussen jong,
Geert mooi verhaal, heeeeel herkenbaar.
Ik krijg wel de indruk dat jouw vader iets, hoe zal ik het zeggen, iets gevoelvoller met zijn zoon/personeel omging dan de mijne.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jij een snellere leerling
Ik wil hier niet noemen wat mij werd verteld als ik te langzaam was en ik kan je vertellen dat ik een keer in mijn leven een draad heb gebroken en dat ik heb leren splitsen tussen twee sluissen in stadskanaal.
Er is mij een keer veteld hoe ik het moest doen,daar na als ik verkeerd door stak was ik net binnen het bereik van zijn kolenschoppen.
Als zijn kolenschop eens uit schoot en het was niet terecht,dan veronschuldigde hij zich als volgd,,dit was voor de keer dat her iets fout was gedaan wat hij niet had gazien.
gr geert
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Gisteren lukte het niet om bovenstaand plaatje erbij te zetten. Helaas alleen maar het touwtje voor het gas aanwezig. Waarschijnlijk stapte vader bij geladen schip liever even in de boot om koppeling en versnellingspook te bedienen. We liggen hier in het Linthorst Homankanaal bij brug 4 turf te lossen. Die werd in de buurt van Wijster uitgevent. Een zwager van vader's compagnon was daar postbode en haalde tijdens zijn werk gemakkelijk wat bestellingen binnen. Zo'n foto "vertelt" nog veel meer. Moeder hield wasdag, batterijen voor de radio op de roef. Jerrycan met brandstof voor de A-Ford. Turf gedeeltelijk over de roef geladen. Twee watertanks op het achterdek. Het lijkt of er ijs in het kanaaltje ligt, maar dat zijn helaas krassen op het negatief. Gr. Klaas.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Geert, Je ziet op de foto twee batterijen voor de radio. Dat was een lampentoestel en die "liep" op van die grote anodeblokken. Als de spanning teveel zakte verzette je het stekkertje een gat. De hoge is zo'n ding met twee schroefjes erop 6 Volt? Weet dat niet meer. Het heeft me wel wat moeite gekost om in 2005, na het scannen, uit te vinden wat er op de roef stond. Opeens herkende ik het logo van "Witte Kat". Het ijs heb ik verklaard. Zijn beschadigingen (krassen) op het negatief. Hieronder een 2 foto's uit dezelfde serie. Ook hier strepen op de foto's, maar ik sta met bloot bovenlijf. Dat valt niet te rijmen met "ijs" in het kanaal. Gr. Klaas.