Binnenvaart met een penseel

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Gert Schouwstra »

Ben schreef:@Dirk / Leo, bedankt voor jullie reactie en ik heb mijn Zweedse kennis de link van jullie bericht gestuurd.
Als dank stuurde bij mij een scan van dit schilderij en mailde o.a. Het kajuit ziet zo groot uit - is het een woonschip? Hadden men woonschepen op dit tijd - ziet als rond 1900 te zijn?
Hoi Ben, het antwoord is ja.
Er waren allerlei soorten schepen, een houten tjalk wa na 20 jaar wel uitgezeild en kon onder zeil niet meer zonder hard pompen boven water gehouden worden. De belastingen van tuig en lading werden dan te zwaar en het schip was "op" en versleten. Maar als woonschip kon zo'n schip nog wel even mee. Van de luiken en ander hout werd dan een opbouw gemaakt. Met wat ramen er in leek het dan al heel wat.

Er waren ook seizoenschippers. Die woonden op hun schip en bouwden van luiken enz. een tijdelijke woning boven het ruim. Als ze dan gingen varen, bijvoorbeeld in een aardappelcampagne, dan sloopten ze de woning en voeren drie maanden met hun schip. Daarna werd het weer een woonschip.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Binnenvaart »

Het nieuwste schilderij van Frans Romeijnsen.

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
ohvz

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door ohvz »

hele aparte Binnenvaart met een penseel........
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Binnenvaart »

Ja ik weet het,maar kon niks anders vinden,dus maar even hier geplaatst.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door vasco »

Afbeelding

Hier een schilderij van Dhr. Schliffski in Dbg Ruhrort in 1949, aan de wal schilderde hij de boot en als hij klaar was kwam hij er mee aan boord en kon je het schilderij ruilen voor voedsel ,zo te zien kon hij er wel iets van .
Vele boten die toen in de Ruhr kwamen hadden zo'n schilderij van hun boot.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Kees Keijzer »

We zullen dit topic ook weer eens bovenaan zette met een schilderijtje, er staat weliswaar geen schip op maar het heeft er wel mee te maken;
Afbeelding
Eén van mijn zussen heeft dat op een schildercursus geschilderd met als voorbeeld een foto van de Geldersche IJssel, zelf denk ik dat het boven Fortmond zo ongeveer aan Kmr. 958, maar ik kan het ook mis hebben :oops: .
Misschien weet Hans van Ziel het wel of een andere vaste IJsselschipper.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door klipper »

Ben, over die tjalk met grote roef. Er waren ook zgn potschippers die verkochten potten en pannen langs de dorpen enz. Verder waren er ook die een kermis attractie aan boord hadden die voeren van kermis naar kermis. Gr
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door deschipperuitgrave »

De FORCING, de spits die mijn vader in 1978 uit België kocht heeft heel wat cement naar de Deltawerken vervoerd.
Ze was in 1961 gebouwd op de werf van "De Wachter" in Niel.

De OCTOPUS met EU Nummer 6000853 is in 1963 als FELIA op dezelfde werf gebouwd en lijkt er sterk op.

Afbeelding
Geschilderd door Piet Griep uit Terneuzen. https://www.pietgriep.nl/

Tot de zomer van 1983 voer ik samen met mijn vader op dat schip.
Helaas kwam aan het bestaan van de FORCING een eind, toen ze in nov.1984 nabij de Rotterdammerhoek (onderweg van Doornik naar Schuilenburg) zonk.
Nadat het hard geworden cement uit het schip was gebikt, was er alleen nog maar oud ijzer over.

Groet Peter.
No more excuses, only results!
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Kees Keijzer »

Op de voorpagina van Binnenvaart 2012/3, het verenigingsblad van de Vereniging De Binnenvaart staat deze copy van een schilderij van een klipper die onder zeil de haven van Terneuzen oploopt
Het stelt voor de "Onderneming"van Versluis uit Werkendam;
Afbeelding
Hier een foto uit het boek 100 jaar K S V Schuttevaer in Werkendam met een stukje geschiedenis over dat schip;
Afbeelding
Afbeelding
Op pag. 8 van het topic; Friesche en Hollandse klippers en klipperaken staat ook het e.e.a. over het schip.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Binnenvaart met een penseel

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Kees

ben er al een tijdej niet meer geweest,dus kan het helaas niet vertellen,hier is het ook nog niet bekend bij Vereniging Binnenvaart

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie