"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 6376
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: IN HET GANGBOORD GEHOORD

Bericht door pieter53 » 24 aug 2009 18:51

Bedankt voor de informatie.
De eerste meting is binnen: langsscheepse buiging 12 cm bij een 80m. schip. :D
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.


Gert Schouwstra
Berichten: 3732
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: IN HET GANGBOORD GEHOORD

Bericht door Gert Schouwstra » 24 aug 2009 21:38

De verschillen kunnen best groot zijn. Een schip met veel zeeg "hangt" min of meer in zijn constructie en zal minder vervormen. Vergelijk het met een boogoverspanning van een brug.
Zeeg is dus niet alleen mooi, maar ook functioneel. Het levert en stijver schip op en doorbuiging wordt gecamoufleerd.
Een plat schip kan flink vervormen. En hoe stijver je het schip maakt, hoe minder vervorming.
Toen wij met de kempenaar verlengden, een hoge den zetten en twee zaathouten erbij kregen, werd het schip een stuk stijver. Dat gebeurde als volgt:
Het schip werd met 8 meter verlengd, de middensectie werd uitgelijnd en daarna afgelast. Daarna werd de hoge den geplaatst, maar de platen werden verticaal nog niet afgelast. Voordat daarmee kon worden begonnen, werd de kop hydraulisch 1,5 cm opgetild. Daarna werd de den ook verticaal gelast.
Resultaat: een kaarsrechte den, met een beetje voorspanning.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

pieter53
Berichten: 6376
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: IN HET GANGBOORD GEHOORD

Bericht door pieter53 » 25 aug 2009 07:36

Leuke en interessante informatie, maar waar het mij eigenlijk omgaat is: hoe groot kunnen de verschillen in diepgang zijn tussen de verschillende punten (sb-achter, bb-achter, sb-midden, bb-midden, sb-voor en bb-voor) van het schip?
Ik heb wel fotootjes gezien van beladingsmeters met getallen, die mij een beetje extreem leken, dus wilde ik het van de echte schippers vernemen.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees de V.

Re: IN HET GANGBOORD GEHOORD

Bericht door Kees de V. » 20 sep 2009 08:51

mijn naam is Kees de Vette en ik heb me na veel meelezen maar eens geregistreerd om Pieter Klein een antwoord op zijn vraag te geven.

Bij een goede scheepsbouwer wordt het schip gebouwd met een lichte katterug.
Bij mijn midden-voorschip was dit op de helling gebouwd met een katterug van 8 centimeter.
Toen we van de helling af kwamen werd dat in het water 12 centimeter omdat het voor en achterschip leeg minder goed dragen dan het middenschip.
Deze voorspanning van 8 centimeter op de helling is nodig om ervoor te zorgen dat het schip bij belading niet door gaat hangen,immers bij het laden gaan het voor en achterschip dragen terwijl er geen gewicht bij komt.
Het ideaal gebouwde schip zal met de volle last gelijkmatig verdeeld over het hele ruim precies gestrekt liggen.
Echter is het bij veel nieuwbouw schepen uit de verre landen vaak zo dat er voor en achter in het ruim grote hopen liggen terwijl men in het midden over de vloer kunt lopen.

En hoever men het schip kan verbuigen ligt aan de constructie en het gebruikte staal,maar eigenlijk wil niemand dat uitproberen.

Ik heb eens een schip gehad dat 22 cm op lag en dat op geen mogelijkheid gestrekt te laden was,zelfs op de helling bleven de middenwagens 10 cm vrij en lag het schip dus alleen op de eerste en laatste wagen.
Ik heb toen op een bij Bram zeer bekende werf het schip van de den tot aan het vlak op 3 plaatsen in een lichte v vorm doorgesneden en het schip in het midden laten zakken zodat het toch weer een bijna recht schip werd.

Groet,Kees

mastodont
Berichten: 7547
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door mastodont » 01 jan 2010 14:55

ik heb gehoord dat de RWS steeds strenger op gaat treden
een gewaarschuwd man telt voor twee
ik zou NIET meer het MIDDENGAT nemen als de bruggen DRAAIEN hier op het kanaal van Gent naar Terneuzen
dus dat je door het rode licht vaart
dat gaat je geld kosten
ook het overschijnen van je boordlichten word niet langer getolereerd
kijk ze maar even na vanavond ,anders maar een licht bak plaatsen
ik denk dat dat goedkoper is
gr
leo
25 oktober 2019 :D

willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie » 04 jan 2010 11:22

Collega s er word al jaren over de boordlichten geklaagt!
Daar is in de jaren 50 al een boekwerk van uitgegeven geweest, over de stand van de lantaarns[van recht vooruit tot 2'5 graden achtelijker dan dwars] Nu vaart er meer dan 80 procent zonder lantaarnbakken.
Als je een schip bb. op bb.passeert en je bent aan de achter middenbolder ,dan zie je voor de woning langs het sb.boortlicht branden.
Of de boordlichten staan op de luikenwagen,hoek stuurhutdak of wat je ook maar bedenken kan.
Als oude rot die in het vak gezeten heeftzag je voorheen,
ik vaar een schip vrij aan de stand van de boordlichten
Naar mijn idee hebben de heren ambtenaren[en gemakzuchtige schippers] zelf de gang van zaken ontwikkeld,
Dat vaarlichten probleem is al voor 20 jaar bij ;Schuttevaer;ter discussie gesteld.
En verders op zijn beloop gelaten.
Als antwoord op binnen komede discussie.
vr. gr Willie
_______________die wind zaait,zal storm oogsten.
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.

Grijze Muis

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Grijze Muis » 12 jan 2010 21:41

Hallo Willie,

Eumm, ik wil niet bedweterig gaan zitten doen, maar volgens mij bedoel je 22,5 gr. achtelijker dan dwars? :lol:
U vaart een schip vrij aan de stand van de boordlichten, hoe doet u dat precies?,het lijkt mij vrij moeilijk in te schatten, zeker als je niet weet hoeveel schip er nog achter het desbetreffende boordlicht zit.

mvg. Kees

willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie » 13 jan 2010 09:15

Goeden morgen Kees.
Gisteren avond al een reactie geschreven,maar kreeg ARROW.
We hebben niet het buskruit uitgevonden maar genieten te samen toch
van een werk cq levenservaring ik van 1953 en jij wat korter.
Die 22.5 graden klopt ik had de 2 wel ingetypt maar niet nagelezen.
Dan het punt vrijvaren; mijn ervaring was dat je toenertijd
geen verblinde de verlichtig had van het land vandaan komt.
dat is nu veel anders geworden als op rivieren en kanalen vaart.
Dus als je een schip kruiste kon je s avonds beter zijn koers
bepalen ,aan de stand van de boordlichten.
Vandaar de lantaarnbakken. Het licht recht vooruit hielt in;Dat het
centrum van lamp van de boordlichten recht op de voor-
bolders moesten staan.
Zo kon je s avonds bepalen of je het schip vrijvaarden
Mede daardoor is het vanaf ong. 1972/73 een losgeslagen
boel geworden door de invoering van de nieuwe
boordlichten. Ieder land zijn eigen ontwerp.
Geen verdere controlen waar en hoe ze geplaatst werden.
Daar komt bij dat de ontwerpers meegaven het overschijnen
is in de constructie van de lantaarn verwerkt.
Wat totaal niet klopt dit gezien de reactie die is ontstaan.
Kijk je dan ook nog naar het 2 licht van de 135 m. schepen.
Dan moet je constateren dat het ook niet klopt!
Zit het 2 vaarlicht aan de Pet van de stuurhut gemonteerd,
komt dat [2toplicht] niet verder dan 180 graden in
van 225 gr. wat de wetgeving voorschrijft!
Zo mijn gedachtengang in de boordlichten situatie.
vrgr. Willie
____________die wind zaait ,zal storm oogsten
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.

Grijze Muis

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Grijze Muis » 14 jan 2010 21:31

Hallo Willie,

Dank u wel voor de uitleg, zo is mij weer het een en ander duidelijk :D
Gisterenavond had ik ook geen forum te pakken dus het lag niet aan u,
Het varen moet in de afgelopen jaren wel een beetje veranderd zijn voor u, ik vind het in 20 jaar al veranderd.
Vroeger had ik een schipper en die z`n vader was begonnen als dekknecht op een tweemaster-zeilschip en toen hij 67 jaar was voer hij wel eens met ons mee en zat hij achter de automatische piloot :!: hoezo verandering :?:
Wie weet wat wij nog gaan meemaken.
Een goede reis en het beste ermee,

mvg. Kees

willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie » 14 jan 2010 22:08

Grijze muis goeden avond.
Als je van 1957/2008 op het water heb gezeten is er zeker wat veranderd. In1960 kocht mijn vader zijn eerste schip,38 m.,70pk. 3cilinder mwm schip van 1902 gebouwd.
Over de vloed in stroom op het Hellegat[waar nu de volkeraksluizen liggen]geladen 3uur, het Zijpe het zelfde verhaal. 1963 2 schip aan
gekocht ,moest met TV. contractueel geleverd worden ,anders ging de koop niet door. Pak nu maar de marifoon 1969 de eerste gekocht.
Fl. 7250,00 Alcor 1 [12 kanaals] en waar koop je nu de marifoon voor !
En zo kan je nog wel even doorgaan.
Beschouw dit als een kleine toelichting.
Maar zo zal ieder zijn verhaal hebben.
Met vrgr. Willie
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.



Plaats reactie