"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Hallo Geert,ik heb geen namen genoemd,maar als jij je aangesproken voelt ;dan een ekscuus van mijn kant. gr Wim (maar dan ook Rijnvaart nostalgie van af blz333 e v )
jwam vingerhoets
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2019 01:04

Vaarsimulator

Bericht door jwam vingerhoets »

Vandaag op de Jumbo race dagen in Zandvoort geweest en daar stond defensie ook o.a de Marine en die hadden een vaar simulator bij. Misschien een leuk idee om zo,n vaar simulator op binnenvaart schepen te installeren dan zou je o.a ook live mee kunnen varen zonder dat je de schipper hindert. En kun je sneller varen leren en heb je sneller je papieren.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vaarsimulator

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag jwam vingerhoets,
Allereerst welkom op ons forum. Ik verwacht dat de moderator jouw post wel zal gaan verplaatsen, maar ik wil er wel al even op ingaan.

Er zijn al echte binnenvaart vaarsimulatoren ontwikkeld die nog veel verder gaan dan de apparaten die defensie gebruikt. Dat komt omdat het op binnenwateren veel drukker is en er nauwkeuriger gevaren moet worden. Die simulatoren staan op onze binnenvaartscholen. Ga als je wilt maar eens kijken bij het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Rotterdam of bij het Maritiem College in Harlingen. En dan zijn er nog een hoop opleidingsschepen waar je live op kunt varen.

En als je aan boord van een schip aan het varen bent, gaat het er niet om dat je de schipper hindert. Je moet juist echte ervaring opdoen (in totaal drie jaar vaartijd) voordat je je schippersexamen mag doen. Je mag wel een deel van die tijd op de simulator doen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
jwam vingerhoets
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2019 01:04

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door jwam vingerhoets »

Wat jij verteld zoiets had ik al wel gedacht dat ze die hadden maar ik zag het meer als service van de zaak weet je niet. Vaar simulator aan boord zoiets van als je zin hebt kun je hem gebruiken. In plaats van een spelletjes computer een stukje varen ofzo.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door karelzijpe »

O !!!! Ik word niet goed !!! Pollens !!
Je kunt niet sneller varen leren, alleen beter varen leren en dat duurt een mensen-leeftijd ! ( Door middel van fouten maken ).
Theorie en simulators zijn slechts "handvaten" om te beginnen met deze non-stop opleiding.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Mijn indruk is dat je op de manier waarop wij (de ouderen) het hebben geleerd je veel beter aanvoelde waarmee je bezig was. En je het ook eerder begreep. Waarmee ik niets ten nadele van de hedendaagse techniek wil zeggen. Je moet wel op een heel andere manier leren denken. Gr. Klaas.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Hmmm, ik heb het varen een beetje geleerd toen ik nog jong was.
Dortmunders...
En nu met onze roestige tobbe krijgen we regelmatig complimentjes hoe we ermee omgaan.
Je verleert het niet, en je wordt alleen maar beter...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Als er maar een stijgende lijn in blijft zitten Jinny, dan kan er weinig mis gaan. En je moet er nog plezier aan beleven. In mijn jonge jaren stuurden we nog met de hand en voelde je wat het schip wilde. Vaak was de beste actie om er wat "gas" af te halen. Nu zal de eerste actie zijn om wat meer roer te geven. Met onze "speelgoed" schepen telt dat wat minder natuurlijk. En bij mij is dat nu letterlijk. In 2009 hebben we de zeilboot verkocht en spelen nu met schepen korter dan 1 meter. Maar ook daarbij gelden dezelfde natuurkundige wetten. Gr. Klaas.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Dat plezier zit wel goed Klaas.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door itasca »

Wat mij opvalt, schippers vragen heel veel aan de / een post. En schatten toch wel vaak de afstand verkeerd in met kruisende vaart. Daar bedoel ik mee, willen links af een vaarwater / haven in en willen dan altijd voorlangs met de tegen-vaart. En je kan het zo mooi zien, op je E-kaart hoe of wat. En varen een haven, vaarwater vaak niet open. Denk daarbij aan >> afvaart Lek de Noord indraaien.<< Wanneer ze niets horen op de VHF, of zien op de AIS .Denken ze er is geen vaart?? En varen rustig over de hoek de Noord binnen??
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Plaats reactie