"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Betise »

Ik weet er ook niet zo veel van, heb het alleen uit de media en van horen zeggen. Ik hoop eigenlijk dat ingewijden hier op ingaan en er meer over vertellen. Ik weet het volgende: Er is blijkbaar een project gestart, misschien zelfs al in aanbouw, om containerschepen te bouwen die helemaal geen verbrandingsmotoren meer hebben. De aandrijving is 100 % electrisch en de stroom wordt gehaald uit oplaadbare batterijen . Deze batterijen zijn in zeecontainers geplaatst welke gewoon voor de stuurhut in het ruim kunnen staan. Op meerdere plaatsen, ik neem aan containerterminal, kunnen deze batterijen , oftewel powerpacks, worden opgeladen. Het idee is dat een schip tijdens laden of lossen gelijk zijn lege powerpacks vervangt door een volle. De schipper steekt als het ware zijn stekker in de volle powerpacks en hij kan weer verder. De lege powerpacks kunnen opgeladen worden met groene stroom zodat er alleen duurzame energie wordt gebruikt. Ik zeg het even kort door de bocht er zullen heus wel complexe oplossingen nodig zijn ivm veiligheid, back up etc maar het principe is zoals geschetst

Dit is slechts een voorbeeld van innovatie. In het verleden hadden wij een forumlid die goed op de hoogte was van allerlei nieuwe ontwikkelingen, hij heeft toen voorgesteld om daar een apart topic aan te wijden maar helaas ondervond hij nogal wat tegenstand zodat hij uiteindelijk het forum heeft verlaten. Misschien heeft dit anderen afgeschrikt, ik weet het niet maar het is wel jammer.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Inderdaad wel wat over gehoord. Electrisch varen met wisselaccu's.

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/schee ... rijen.html

Helaas alleen voor abonnee's :-(

Dus wie vertelt, in zijn of haar eigen woorden, ons de inhoud van het artikel?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Technisch zal het wel uitvoerbaar zijn, maar het zal ook moeten renderen. Anders sterft het een vroege dood vrees ik.
Hoe gaat het met het project om schepen aan te drijven met een soort vissenstaart?
Deze week las ik in de krant dat KLM van plan is een soort bio-kerosine te (laten) maken. Is maar 2 of 3 x zo duur als normale kerosine.
Het gekke is dat er in auto- en scheepsdiesel steeds minder zwavel mag zitten. Voor kerosine is dat nog niet of pas zeer laat een eis geworden.
en daar wordt toch heel wat van verstookt. Nu lijkt het mij vrij moeilijk om die dure kerosine in de markt te zetten, tenzij er wereldwijd eens normen voor worden gesteld. De regelgeving hierin zou wat beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Wat dat betreft wordt er lekker langs elkaar heen bestuurd. De binnenvaart was 25 jaar eerder aan banden gelegd v.w.b. dampretour(leidingen) dan de walinstallaties. Als ik het goed heb werd het daar pas eind vorige eeuw verplicht. Gr. Klaas.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Betise »

Klaas,
Wat die regelgeving betreft heb je gelijk, ik kan mij herinneren dat dampretoursystemen op tankschepen als het ware Al versleten waren toen de raffinaderijen hun deel van de dampretour installatie in bedrijf namen.

Nog even over die electrische aandrijving, over rendement valt nog weinig te zeggen, dat heeft met veel factoren te maken. Zover ik weet krijgt dat project een flinke subsidie vanuit Brussel om het te starten. Reden is dat dit de enige manier om deze ontwikkeling te starten om zo te proberen het verder te ontwikkelen tot een rendabel en milieutechnisch succesvol systeem. Niet geschoten, altijd mis aldus Brussel.
Persoonlijk zie ik er meer in dan de hybride aandrijvingen, want daar hoor ik minder goede berichten van mbt prestaties.
Een andere succesvolle ontwikkeling lijkt de inschuifbare tunnel, daar schijnen flinke energiebesparingen mee behaald te zijn
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 19 sep 2018 18:40 Inderdaad wel wat over gehoord. Electrisch varen met wisselaccu's.

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/schee ... rijen.html

Helaas alleen voor abonnee's :-(

Dus wie vertelt, in zijn of haar eigen woorden, ons de inhoud van het artikel?

Hallo Pieter,

U vraagt, wij draaien !

Hieronder het hele verhaal van de Fam. van Meegen (met foto's)
Volgens mij nog familie van Kapitein Spok (Theo J.)

06-04-2018 :
Bemmelse familie gaat 'Tesla's van de binnenvaart' bouwen
TESLA VAN DE BINNENVAART.01.jpg
TESLA VAN DE BINNENVAART.01.jpg (54.14 KiB) 1851 keer bekeken
Impressie van volledig elektrisch aangedreven containerschip van Port-Liner.

Het bedrijf heeft met deze 'Tesla's van de binnenvaart' een mondiale primeur. Port-Liner bouwt in eerste instantie vijftien
containerschepen zonder schadelijke uitstoot; tien grote voor tussen de 280 en 350 containers en vijf kleine voor 24
containers. Voor alle vijftien zijn volgens het Huissense bedrijf, dat wordt gerund door vader en zonen Van Meegen uit
Bemmel, al contracten afgesloten met verschillende transporteurs. Die gaan ze voor minimaal tien jaar charteren,
inclusief bemanning.
TESLA VAN DE BINNENVAART.02.jpg
TESLA VAN DE BINNENVAART.02.jpg (36.14 KiB) 1851 keer bekeken
TESLA VAN DE BINNENVAART.05.jpg
TESLA VAN DE BINNENVAART.05.jpg (51.75 KiB) 1851 keer bekeken
Ton van Meegen en zijn zonen op de scheepswerf Bodewes. © Theo Peeters
Met de elektrische schepen en de batterijcontainers waar de schepen mee uitgevoerd worden is een investering gemoeid
van in totaal 100 miljoen euro. Voor de ontwikkeling van de nieuwe batterijtechnologie heeft de EU 7 miljoen Euro
subsidie verstrekt.

De bouw in Millingen begint waarschijnlijk deze of volgende maand. De schepen worden afgebouwd in Raamsdonksveer
in nauwe samenwerking met de werf uit Millingen. Als het aan Port-Liner ligt zou dit initiatief ook een ‘Gelders feestje’
kunnen worden door de elektrische containerschepen volledig in Gelderland te bouwen. Daarvoor zijn investeringen en
extra mankracht nodig op de Millingse werf. ,,Het zou mooi zijn als de provincie Gelderland daarin een rol gaat spelen, ter
ondersteuning en misschien ook wel in financiële zin”, zegt directeur Ton van Meegen van Port-Liner.

Niet alleen de bouw van de schepen zorgt voor nieuwe werkgelegenheid in Millingen aan de Rijn, Port-Liner verwacht dat
binnen vijf jaar het bedrijf groeit naar 200 tot 250 werknemers, dat is inclusief de bemanning die op de schepen werkt.



Impressie van volledig elektrisch aangedreven containerschip van Port-Liner
TESLA VAN DE BINNENVAART.03.jpg
TESLA VAN DE BINNENVAART.03.jpg (59 KiB) 1851 keer bekeken

Impressie van volledig elektrisch aangedreven containerschip van Port-Liner. © Artist impression: Omega Architects,
Druten

'Als ze onze schepen de Tesla's van de binnenvaart noemen, dan is dat mooi'
HUISSEN/MILLINGEN Over verduurzaming van de binnenvaart wordt veel gepraat, het Huissense bedrijf Port-Liner gaat
het doen: vijftien containerschepen bouwen met volledig elektrische aandrijving. ,,Gelderland kan hier goede sier mee
maken.''


Ton van Meegen en zijn zonen Lars en Max gop de oude werf Bodewes in Millingen aan de Rijn. Die in het bezit is van
Bodewes Scheepswerven Hoogeveen B.V.

Deze schepen gaan zorgen voor een kantelpunt in de binnenvaart’’, zeggen de broers Lars en Max van Meegen, nadat
ze hebben uitgelegd wat de plannen zijn met de vijftien elektrische containerschepen die hun bedrijf Port-Liner laat
bouwen

De Bemmelse ondernemers zijn niet zozeer visionairs of milieuactivisten, maar meer mannen die denken aan praktische
oplossingen. Dat Port-Liner aan de wieg staat van de zo gewenste verduurzaming van de binnenvaart, in 2030 moet de
uitstoot van CO2 met de helft zijn verminderd, komt omdat een klant dat vroeg.


Razendsnel
Dat was in 2014. Pas een kleine drie jaar later was voor de Van Meegens echt duidelijk dat het niet alleen financieel
haalbaar is om met ‘batterijschepen’ te varen, maar dat het ook technisch mogelijk is. ,,Een elektrisch schip heeft minder
afschrijvingen en minder onderhoud. Bovendien is er een positief verschil aan energiekosten. Het grootste probleem
waren de accu’s’’, legt Max uit. Die waren een paar jaar geleden nog niet geschikt voor vrachtschepen over grotere
afstanden. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel.

En dat allemaal in Nederland bedacht en gebouwd
Megabatterijen
Het resultaat is nu een volledig elektrisch containerschip dat net zo duur is in de exploitatie als de ouderwetse
dieselversie. Port-Liner bouwt tien grote exemplaren met een lengte van 110 meter en een breedte van 11,40 meter dan
wel 14,20 meter; goed voor maximaal 280, respectievelijk 350 containers. Ook staan er vijf kleinere op stapel van 52 bij
6,70 meter, voor 24 containers.
Accu’s in vier schok- en trillingsvrije containers, ook bedacht en ontworpen door Port –Liner onder de noemer E-
PowerBox, zijn goed genoeg om tussen de 18 en 34 uur te kunnen varen. De megabatterijen kunnen worden opgeladen
in de haven, maar ook verwisseld worden door vier volgeladen exemplaren. Of door containers waarin elektriciteit wordt
opgewekt door waterstof, mocht in de toekomst blijken dat die energiebron de toekomst heeft. De batterijcontainers zijn
ook handig voor evenementen en als noodvoorziening voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. Ze zouden weleens het einde van
de dieselgeneratoren kunnen betekenen.

Ik hoop dat ze over een jaar of vijf op een dag zeggen: pa, blijf maar thuis, wij kunnen het nu wel alleen.
,,En dat allemaal in Nederland bedacht en gebouwd’’, zeggen de innovatieve eigenaren trots. Een wereldprimeur is het,
als eind dit jaar hun eerste elektrische container-binnenvaartschip van de werf rolt. Andere ondernemers zullen hun
voorbeeld volgen, maar er is volgens de Van Meegens ruimte genoeg voor ‘concullega’s’. ,,Er varen ongeveer 1.400
containerschepen binnen Europa en er komen jaarlijks zo’n zestig bij, als de markt blijft groeien met 5 procent.


Impressie van volledig elektrisch aangedreven containerschip van Port-Liner.

Schaalmodellen
De familie Van Meegen zit aan een grote tafel in de koffieruimte van het kantoor van Port-Liner in Huissen, met uitzicht
op de kassen van glastuinbouwgebied Bergerden. Langs de muur staan schaalmodellen van luxe cruiseschepen die
vader Ton in het verleden heeft laten bouwen. Zijn zonen Max (22) en Lars (20) zijn de twee eigenaren van Port-Liner,
Ton (59) is mede-directeur. Senior heeft een ruimte staat van dienst als nautische ondernemer.
,,Port-Liner is hun toekomst’’, zegt hij. ,,Ik ben nu bijna zestig, zij zullen dit duurzame initiatief gaan voortzetten. De
ontwikkelingen gaan ook zo snel.'' De broers hebben hun eigen ideeën over de batterijsystemen en de verdere
toepassingen. ,,Ik hoop dat ze over een jaar of vijf op een dag zeggen: pa, blijf maar thuis, wij kunnen het nu wel alleen.
Vooralsnog is het vooral Lars die dagelijks aan de slag is voor Port-Liner, Max is nog bezig met een studie logistiek en
economie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen.
Geen belang bij verandering
Elektrische treinen, auto’s, scooters en fietsen zijn heel gebruikelijk; waarom zijn andere ondernemers niet eerder op het
idee gekomen om stille en schone vrachtschepen te bouwen? ,,Dat hebben wij ons ook vaak afgevraagd. Er was
niemand echt mee bezig’’, zegt Lars. ,,De bestaande partijen hebben niet zo veel belang bij verandering. De vraag moet
komen van klanten.’’

Die klanten zijn er dus genoeg. Twee grote exemplaren zullen gaan varen voor GVT, tussen Tilburg en Rotterdam. Die
zijn hard nodig, zei GVT-directeur Wil Versteijnen eerder in deze krant, want het containervervoer tussen beide havens
blijft groeien. Acht andere zijn ook al voor tien jaar gecharterd door andere vervoerders. Van de kleine heeft GVT er vijf
besteld.

Tesla
De vergelijking met de beroemde ondernemer Elon Musk van Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s,
ligt voor de hand, maar Ton van Meegen wil daar niets van weten. ,, Musk is natuurlijk van een heel andere omvang. Hij
is bij wijze van spreken vijf miljoen keer groter dan ik. Maar als onze schepen de Tesla's van de binnenvaart worden
genoemd, dan vind ik dat wel mooi.''

Voor de bouw van de ‘groene’ schepen hebben de Van Meegens hun oog laten vallen op de oude werf van Bodewes bij
Millingen aan de Rijn, recent gekocht door de eigenaar van de Gelria-werf in Nijmegen, een Dochterondernmeing van
Bodewes Scheepswerven Hoogeveen B.V. Over ongeveer een maand zullen daar de eerste platen staal arriveren, keurig
op maat gemaakt, waarna die aan de oever van de Rijn in elkaar gelast worden. Per schip levert dat 36.000 manuren aan
werk op. De afbouw vindt plaats in nauwe samenwerking met Asto Shipyard in Raamsdonkveer.Port-Liner zou dat ook
graag laten doen in Millingen aan de Rijn , maar daarvoor zijn extra investeringen nodig op de werf, dei nog niet voor
handen zijn, maarin de toekomst zullen alle schepen volledigafgebouwd worden Bodewes in Millingen aan de Rijn.

Goede sier
Het zou mooi zijn als de provincie Gelderland daarin een rol gaat spelen, ter ondersteuning en misschien ook wel in
financiële zin. We hebben tot op dit moment nog niets van ze gehoord.’’ Dat steekt de mannen van Port-Liner wel, als
Gelders bedrijf. De Provincie Brabant heeft wel al contact opgenomen. Ton: ,,De provincie Gelderland kan zowel
nationaal als internationaal goede sier maken met deze duurzame schepen. Die kunnen een enorme boost zijn voor de
werkgelegenheid


Hoe vervuilend is de binnenvaart
Een gemiddeld binnenvaartschip kan evenveel lading vervoeren als pak 'm beet honderd tot tweehonderd vrachtwagens.
Daarmee was vervoer over water duurzamer dan over de weg. Maar de tijden zijn veranderd. Door strengere Europese
regelgeving zijn auto- en vrachtwagenmotoren de laatste jaren flink schoner geworden. Bij schepen duurt het veel langer
voordat technische vernieuwingen en strengere regels effect hebben, omdat die een veel langere levensduur hebben.
Inmiddels is het vervoer van een ton lading over het water vervuilender dan over de weg, als het gaat om de
luchtverontreinigende emissies als fijnstof en stikstofdioxide, stelt het ministerie van Infrastructuur. Schepen stoten in
verhouding wel veel minder broeikasgas CO2 uit. Maar als bijvoorbeeld het elektrisch rijden doorzet, dan zal dit voordeel
ook wegvallen. Om landelijke en internationale klimaatdoelen te halen, moeten ook schepen een stuk schoner worden.
Het kabinet wil schadelijke uitstoot voor klimaat en volksgezondheid in 2030 gehalveerd hebben voor de binnenvaart, in
2050 moet dat zelfs nul zijn.

03-08-2018 :
Laadcentrale effent pad voor elektrische schepen
TESLA VAN DE BINNENVAART.08.jpg
TESLA VAN DE BINNENVAART.08.jpg (105.59 KiB) 1851 keer bekeken
Vanaf 2019 varen er voor het eerst elektrische schepen op de binnenwateren. Een heuse wereldprimeur! Er komt een
windmolen- en zonnepanelenpark dat een 50-tal scheepsbatterijen tegelijk oplaadt. Van daaruit worden de accu’s naar de Belgische en Nederlandse binnenvaarthavens gebracht. Daarmee werken zaakvoerder Ton Van Meegen en zijn zoons Lars en Max de laatste hinderpaal voor de revolutionaire Port-Linerschepen wag. De nochtans behoudsgezinde
scheepvaartsector gaat nu al helemaal overstag.

Profiel
Naam: Ton, Lars en Max Van Meegen
Functie: CEO
Bedrijf: Port-Liner
Leeftijd: 60, 20 en 22
Verwezenlijkingen
Realiseren een laadcentrale voor scheepsbatterijen
Bouwden eerste elektrische schepen ter wereld
Ontwikkelden een gebruiksvriendelijke, multifunctionele energiebron
Rusten schepen uit met de nieuwste technologische snufjes

“Wereldwijd wordt dit een gamechanger. Drieënhalf jaar hebben we erover gedaan, maar nu laten we zien dat elektrisch
varen kan. Zoals het er nu naar uitziet zullen de schepen in het eerste kwartaal van 2019 voor het eerst naar Antwerpen
komen. De schepen hadden we eigenlijk al langer, maar de batterijen konden nergens opgeladen worden. Daar hebben
we wat op gevonden: op een centrale locatie tussen de Vlaamse en Nederlandse binnenvaarthavens komt een
laadcentrale met zonnepanelen en windmolens. Die zal een 50-tal accu’s kunnen opladen. Van daaruit worden de accu’s
verspreid naar de aanmeerplaatsen.”“Vanop afstand kunnen wij van elke schip controleren hoeveel stroom het nog heeft
en tot waar het nog kan varen. Naar dat punt brengt een ander schip of een vrachtwagen vanuit de laadcentrale een volle
accu, zodat die klaarstaat wanneer het schip er is. We kijken ernaar uit om dat samen met de havens te realiseren. De
stroom is 100% groen, we laden de accu’s alleen op via windmolens en zonnepanelen.”
Veel meer laadruimte
“De e-Powerbox, zoals de accu heet, hebben we zelf ontwikkeld, maar de technologie is niet nieuw. Eigenlijk hebben we
alleen een container op maat laten maken, die batterij erin gestopt en een hele goeie elektricien heeft er vervolgens voor
gezorgd dat de aansluiting universeel is. Dat wil zeggen dat rederijen een dieselschip door ons kunnen laten ombouwen
zodat er een e-Powerbox in kan. Je hoeft dus echt geen designschip te bouwen om elektrisch te kunnen varen.”
“Onze elektrische schepen zien er héél anders uit dan een traditioneel schip. Onze architect berekende via allerlei
simulaties en onze toekomstvisie hoe het schip er best zou uitzien. Wat bleek: die spitse snuit is helemaal niet nodig. Met
de nieuwe technieken en architectuur is de weerstand idem als een conventioneel binnenvaartschip. Doordat je die
scherpe hoeken niet hebt, kan je alleen daar al 16 containers meer laden. Doordat je geen machinekamer, schroefassen
en koppelingen meer moet inpassen, kwam er in totaal 8% meer laadruimte vrij. Dat is een enorme verbetering.”
Kantelende stuurhut
“Verder is de meest in het oog springende verandering de stuurhut die op een futuristische poot staat. Die poot kan de
stuurhut achterover kantelen wanneer het schip onder een kraan staat. Zo kan de kraanman veel makkelijker aan de
containers. De besturing blijft hetzelfde, al zorgen de allernieuwste technische snufjes dat de stuurhut er vanbinnen ook
futuristisch uitziet. Je wilt natuurlijk dat je schip helemaal mee is met de tijd. De schroeven kunnen we bijvoorbeeld 360
graden draaien om ze te richten. Als je in de toekomst autonoom – dat wil niet zeggen onbemand – wil varen, moet je
zulke schroeven hebben.”“De interesse is overweldigend. Terecht hoor, er is geen verschil in kostprijs en elk schip spaart
2119 ton CO2-uitstoot per jaar uit in vergelijking met de huidige dieselschepen. Als je de vergelijking maakt met alle
vrachtwagens die ze van de baan houden, scheelt dat 6000 ton. Alle 15 schepen zijn gecharterd. In plaats van 100
schepen bij te bouwen, gaan we in de toekomst meer e-Powerboxen aanbieden, zodat ze – zoals ik daarnet zei in
bestaande schepen ingepast kunnen worden. Voor de bemanning vallen er heel wat onderhoudstaken weg: ze moeten
geen filters controleren, olie verversen of slijtage aan motoren opmeten. De elektromotor gaat veel langer mee, je hoeft er
50 jaar niets aan te doen. Zo’n accu is makkelijk te vervangen. Vergelijk het met een docking station: je pakt hem op,
plaatst hem over de stekker en hij zet zich vanzelf vast.”Nog meer innovaties op komst“De technologie van
energiebronnen ontwikkelt zich zó snel! Ik voorspel dat er de komende jaren nog hele grote stappen gezet worden. Dan
heb ik het over waterstof en verschillende types batterijen. Nu kunnen we met een elektrisch schip tussen de 20 en 34
uur varen, dat kan volgend jaar zomaar 70 uur zijn. Elke week hebben wij twee of drie gesprekken met andere
innoverende bedrijven. Als je ziet wat zij allemaal hebben, daar kijk je van op! Head-up displays die data op de
onderkant van de voorruit in de stuurhut laten zien, een parkeercamera voor schepen zodat ze makkelijker door de
sluizen kunnen manoeuvreren… We nemen zulke zaken in overweging zolang ze functioneel en betaalbaar zijn voor alle
rederijen.”“In het virtuele demonstratiefilmpje hebben we bewust gekozen voor het Atomium op de achtergrond. België
heeft meer rivieren en kanalen dan Nederland, waardoor België meer mogelijkheden heeft om waterwegen te benutten
voor logistiek. De enige transportschepen die er kunnen varen, zijn spitsen en kempenaars, maar die worden vandaag
minder gebouwd. Diegene die er nog zijn, moet je dan wel gebruiken.”Eeuwenoude familietrek“De familie Van Meegen zit
al sinds de 17e eeuw in de scheepvaart. We weten dus wel waar we het over hebben. Scheepvaart vind ik echt leuk. Ik
heb nooit het gevoel gehad dat ik een familietraditie moest voortzetten. Het moet een bepaalde familietrek zijn dat alle
Van Meegens er zo over denken. Eén dag met een sloep varen is voor mij hetzelfde als een week vakantie. Ik heb iets
met dat water, ik vind het geweldig om te varen. Die vrijheid om te bewegen hoe je wil, daar heeft het iets mee te maken,
denk ik.”Lars & Max: “Wij hadden geen keuze (lacht). Nee, dat gevoel dat mijn vader net beschreef hebben wij dus ook.
Het lukt heel goed om als vader en zonen samen te werken. Het respect is er én wij zijn als jongere generatie beter op de
hoogte van wat er in de toekomst zit aan te komen aan technische snufjes. Het is leuk om ’s avonds bij het eten nog even
na te praten over het water, wat we gedaan hebben, nieuwe ideeën…”
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Betise »

Ton van Meegen, was hij ook niet de geestelijk vader en eerste eigenaar van de z.g. Neo-Kemp schepen?
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Betise schreef: 19 sep 2018 22:47 Ton van Meegen, was hij ook niet de geestelijk vader en eerste eigenaar van de z.g. Neo-Kemp schepen?

Ja, Ton van Meegen was één van de drie bedenkers van de Neo-Kemp schepen in 1999/2000
Ton van Meegen samen, Donald van der Horn van den Bos.

Deze schepen zijn nooit echt een succes geworden, er zijn er volgens mij maar 9 of 10 stuks van gebouwd.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Hallo, Heer Betise zie ook mijn bericht op blz 33 van dit topic ,jan 2018 .
gr Wim
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Betise »

ichthus schreef: 19 sep 2018 23:24 Hallo, Heer Betise zie ook mijn bericht op blz 33 van dit topic ,jan 2018 .
gr Wim
Ok, dank je. Was mij blijkbaar ontschoten of niet gelezen...
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door de graaf »

luchtkastelen zijn zo gebouwd nu de praktijk nog ik zou voor een iets bescheidener aanpak gaan en het varen op waterstof bestuderen lijkt mij op termijn beter een beetje onzin wordt er ook nog verkondigt over belgie ze zouden hun huiswerk toch is beter moeten doen
Plaats reactie