Pagina 275 van 339

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 17:36
door pieter53
De schippers van toen hadden ander materiaal, hadden andere condities en hadden andere belangen dan de zeilers van nu.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen fouten gemaakt werden, maar meer dat bepaalde onvolkomenheden voor hun misschien in hun ogen minder belangrijk waren dan voor de mensen van nu.

Een verhaaltje.
Ik heb een meervoudig Nederlandskampioen en meervoudig Sneekweekwinnaar gekend, die over een lelijke plooi in zijn grootzeil zei:"als die er niet in zit, dan loopt het niet".
Toen een bekende zeilmaker eigenwijs was en een zeil zonder plooi sneed, toen werd het zeil, nadat hij drie wedstrijden achter elkaar in de middenmoot gefinished te zijn, teruggebracht.
459 de haas.jpg
459 de haas.jpg (100.79 KiB) 885 keer bekeken
Vrijheidklasse

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 17:58
door pieter53
gaffel.jpg
gaffel.jpg (72.6 KiB) 871 keer bekeken
Zonder woorden.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 18:12
door karelzijpe
Ahum, de beste stuurvrouwen staan nog steeds op de wallen.!

Karel

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 18:23
door pieter53
Sirenes?
Zoals Lorelei?

Afbeelding
Bron: Wikicommons: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Lorelei.jpg

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 18:47
door Kapitein Spok
Ik heb ooit eens gelezen dat een belangrijk verschil tussen een wedstrijdzeil en een zeil waar de kost mee verdiend moest worden de richting van de banen is.
In een wedstrijd zeil lopen de banen overwegend horizontaal, en een "beroepszeil " verticaal.
Bij het eerste is de snelheid het belangrijkst, en horizontale naden ondervinden minder weerstand.
Bij een beroepszeil is het belangrijker dat het niet te lang nat blijft, en uit die verticale banen zakt het water sneller uit.

Ik zie in de plaatjes van "de haas" en "gaffel" op deze pagina, dat de banen wel volgens dit principe gesneden zijn.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 19:22
door pieter53
Ik dacht dat het ook iets met natuur- en kunstvezel te maken had.
Kunststofdoek vertoont even veel rek en krimp in alle richtingen.
Bij doek van natuurlijke vezels is dat niet altijd het geval
Oude zeiljachten hebben soms, maar lang niet altijd, nog verticale banen in het grootzeil.
https://classicsailboats.org/herreshoff- ... t-colonia/

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 20:42
door Gert Schouwstra
Leuke discussie, ik heb in een wedstrijdvrijheid leren zeilen in de jaren '80, op het Sneekermeer. Als fokkenist lekker met de spinnaker in de weer.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 21:42
door Kapitein Spok
Mijn zeilervaring is niet meer dan dat ik in onze Beenhakker heb opgedaan.
Maar daar stond wel een kompleet tuig op met zwaarden en aangehangen roer. Zeilde als een tierelier.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 14 sep 2018 23:53
door DPLA
Ik heb zelf een houten BM 16 kwadraat (16m2) BM met een vaste kiel zeilboot gehad, vanaf 1966 tot 1972.
De BM tweede hands gekocht en zelf helemaal opgeknapt en er een Dacron zeildoek op gekocht. (dit is vloeken in de kerk)
Het bestaande katoenen zeildoek was helemaal vergaan, vies, helemaal verkleurd en vol met bruine vlekken.
Ik heb het zeilen zelf aangeleerd op de Kagerplassen.
Dan kan je niet echt zeggen : Ik ben een volleerd zeiler, zeker niet, gewoon maar wat doen, hahaha.
Een BM er moet je eigenlijk met 2 man/vrouwen zeilen, maar ik zeilde er ook alleen mee, als het niet te hard waaide.

Van Tjalk of een Klipper zeilboten heb ik echt geen verstand.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 15 sep 2018 06:10
door Janna
pieter53 schreef: 14 sep 2018 17:58 gaffel.jpg

Zonder woorden.
Wat bedoelde je precies met deze post Pieter?