De tjalk in binnen- en buitenvaart.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Een historisch plaatje uit vervlogen tijden, zelf een lang trapje aan boord was geen luxe voor de rechttrekking van de kaaien.
Karel-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pleit-achtig, Otter- of tjalk-achtig wie het weet mag het zeggen. Blijven toch wonderschone schepen.
KarelRe: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Is de fotograaf van het laatste plaatje bekend?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Prachtige foto die van de Tavernierkaai! Mooie details met die schepen onder zeil met topzeilen ed!
Als er geen grote schepen met een rotgang voorbij lopen kun je zo mooi op stroom aan de kade liggen..
Als er geen grote schepen met een rotgang voorbij lopen kun je zo mooi op stroom aan de kade liggen..
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zeker, prachtige foto's. Helemaal links op die van de Tavernierkaai zie ik toch echt een trap. Een jongen zit op zijn hurken er vlak bij. Maar goed die trappen zullen niet overal gezeten hebben. Dus die lange ladders aan boord zullen niet voor niks geweest zijn.
Voor veel mensen zijn otters en tjalken een pot nat. Maar als je je er een beetje in verdiept wordt het steeds gemakkelijker ze uit elkaar te houden. Het zal trouwens niet altijd lukken. Het voorschip moet wel zichtbaar zijn. Hier een hektjalk en op de achtergrond rechts een otter. De foto uit het FelixArchief/stadsarchiefAntwerpen is volgens opgave uit 1885.
Hieronder een paar uitsnedes. HEKTJALK OTTER
Nu weer even terug naar die foto van de vermoedelijke Denderpleit.
Ik kreeg gisteren een mail van de voorzitter van de school voor scheepsmodelbouw te Baasrode. Hij bevestigde dat het bewuste schip een bovenschip van de Dender was.
Het Scheepvaartmuseum van Baasrode heeft een model van het bovenschip van de Dender gebouwd naar de plannen van Maurice Kaak.
Groet van K.T.
Op deze foto uit het FelixArchief/stadsarchiefAntwerpen van voor de rechttrekking van de Scheldekaaien zie je de Steenkaai en links de toegang naar de St Jansvliet. Voor veel mensen zijn otters en tjalken een pot nat. Maar als je je er een beetje in verdiept wordt het steeds gemakkelijker ze uit elkaar te houden. Het zal trouwens niet altijd lukken. Het voorschip moet wel zichtbaar zijn. Hier een hektjalk en op de achtergrond rechts een otter. De foto uit het FelixArchief/stadsarchiefAntwerpen is volgens opgave uit 1885.
Hieronder een paar uitsnedes. HEKTJALK OTTER
Nu weer even terug naar die foto van de vermoedelijke Denderpleit.
Ik kreeg gisteren een mail van de voorzitter van de school voor scheepsmodelbouw te Baasrode. Hij bevestigde dat het bewuste schip een bovenschip van de Dender was.
Het Scheepvaartmuseum van Baasrode heeft een model van het bovenschip van de Dender gebouwd naar de plannen van Maurice Kaak.
Groet van K.T.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Kees, Je ziet op die laatste foto´s uit 1885 dat de kade al vernieuwd is.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Maar de 'hektjalk' waarom een echte hektjalk (van welk gewest?) en geen Brabantse schuit of zo?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het rechttrekken van de Antwerpse kaaien duurde van 1877 tot 1885. Daarvoor heeft men het oudste stuk van Antwerpen afgebroken. Alleen het poortgebouw van de Antwerpse burcht mocht blijven staan. Dat is Het Steen. Men is blijven voortbouwen aan de kaaien tot 1909, geloof ik. De foto is dus van 1885 of iets daarna.
We zijn verzeild geraakt in een moeras van schepen en van namen van schepen. Ik denk dat we al een tijdje omhoog zitten.
Frits Loomeijer schreef een opstel getiteld: 'Buizen, tjalkachtigen, kotters en zeeboten.' in het boek 'Schatkamer' (2002) een boek dat werd aangeboden aan Leo Akveld bij zijn afscheid van het Maritiem Museum Rotterdam.
Hij merkte op dat in het buitenland nog enige systematiek is in het benoemen van scheepstypen op basis van tuigage en/of rompvorm en/of gebruik. In ons land worden dezelfde termen voor geheel verschillende schepen gebruikt en even gemakkelijk geheel verschillende woorden voor dezelfde schepen. Zolang er geen duidelijke normen worden gesteld aan wat voor eigenschappen en vormen een bepaald scheepstype moet voldoen kunnen we nog jarenlang doorgaan met deze discussie.
Nog steeds wordt P.J.V.M. Sopers geciteerd als het om benoemen van scheepstypen gaat. De bekende tjalk 'De Vier Gebroeders' van het Zuiderzeemuseum is door hem beschreven. Het in 1890 te Waspik gebouwde schip is volgens hem, omdat het door een Hollandse werfbaas die uit de buurt van Dordrecht kwam is gebouwd, een Zuid-Hollandse tjalk. Een ander voorbeeld van Sopers. De tjalk "Time is Money" beschrijft hij als een voorbeeld van een Friese tjalk. De gestrekte lijnen waren typisch Fries. Nu komt er in de liggers van de Scheepsmetingsdienst een houten tjalk voor ook 'Time is Money' genaamd die in 1896 in Martenshoek is gebouwd. Als dit hetzelfde schip is dan is het zeker gebouwd door een Friese werfbaas.
Misschien dat we bij een volgend giertij weer vlot komen.
Groet K.T.
P.S. een Brabantse schuit had weliswaar ook een staatsie of hek, maar was kleiner en had meer zeeg. Qua type meer poon dan tjalk.
We zijn verzeild geraakt in een moeras van schepen en van namen van schepen. Ik denk dat we al een tijdje omhoog zitten.
Frits Loomeijer schreef een opstel getiteld: 'Buizen, tjalkachtigen, kotters en zeeboten.' in het boek 'Schatkamer' (2002) een boek dat werd aangeboden aan Leo Akveld bij zijn afscheid van het Maritiem Museum Rotterdam.
Hij merkte op dat in het buitenland nog enige systematiek is in het benoemen van scheepstypen op basis van tuigage en/of rompvorm en/of gebruik. In ons land worden dezelfde termen voor geheel verschillende schepen gebruikt en even gemakkelijk geheel verschillende woorden voor dezelfde schepen. Zolang er geen duidelijke normen worden gesteld aan wat voor eigenschappen en vormen een bepaald scheepstype moet voldoen kunnen we nog jarenlang doorgaan met deze discussie.
Nog steeds wordt P.J.V.M. Sopers geciteerd als het om benoemen van scheepstypen gaat. De bekende tjalk 'De Vier Gebroeders' van het Zuiderzeemuseum is door hem beschreven. Het in 1890 te Waspik gebouwde schip is volgens hem, omdat het door een Hollandse werfbaas die uit de buurt van Dordrecht kwam is gebouwd, een Zuid-Hollandse tjalk. Een ander voorbeeld van Sopers. De tjalk "Time is Money" beschrijft hij als een voorbeeld van een Friese tjalk. De gestrekte lijnen waren typisch Fries. Nu komt er in de liggers van de Scheepsmetingsdienst een houten tjalk voor ook 'Time is Money' genaamd die in 1896 in Martenshoek is gebouwd. Als dit hetzelfde schip is dan is het zeker gebouwd door een Friese werfbaas.
Misschien dat we bij een volgend giertij weer vlot komen.
Groet K.T.
P.S. een Brabantse schuit had weliswaar ook een staatsie of hek, maar was kleiner en had meer zeeg. Qua type meer poon dan tjalk.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Omdat niet iedereen het boek 'Schepen op de Schelde' in huis heeft.
Hier een tekening uit dat boek gemaakt door Maurice Seghers. Groet K.T.
Hier een tekening uit dat boek gemaakt door Maurice Seghers. Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr.Bas
- Bijlagen
-
- scannen0101.jpg (131.09 KiB) 1006 keer bekeken