Pagina 256 van 282

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 23 jan 2018 08:42
door pieter53
Sorry, vergeten.
Wel een erg jong exemplaar......

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 24 jan 2018 20:49
door Ole
Deze foto vind ik erg mooi. De opname van 1937 toont de tjalk ANNA (von Aurich?) en een onbekende bolle met een lading dekwerk ergens in het gebied van de duitse Eemsmonding nabij Greetsiel. De deklast is al gelost en de schipper is met de teerkwast bezig.
Het voorste boeisel van het schip is verhoogd wat is vaak te zien bij de kleinere tjalken de op het duitse wadengebied voeren.

Anna_1937_bei-Borkum.jpg
Anna_1937_bei-Borkum.jpg (153.52 KiB) 1056 keer bekeken
Anna_1937_bei-Borkum_auschnitt.jpg
Anna_1937_bei-Borkum_auschnitt.jpg (259.73 KiB) 1056 keer bekeken

Ik heb zo'n idee dat deze foto van Harry hetzelfde schip toont, misschien een paar jaren vroeger...
evtl Anna von Aurich.jpg
evtl Anna von Aurich.jpg (116.4 KiB) 1056 keer bekeken


Gr. Ole

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 25 jan 2018 14:41
door Berghout-2
Prachtige foto van die Anna!
Maar wat zijn zij in hemelsnaam aan het maken met z'n allen? Het lijkt wel een enorme matras. Is het een soort zinkstuk?
Wim.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 27 jan 2018 13:26
door Ole
Ja, het is een zinkstuk.
bau_sinkstueck01.jpg
bau_sinkstueck01.jpg (117.09 KiB) 839 keer bekeken
bau_sinkstueck02.jpg
bau_sinkstueck02.jpg (110.31 KiB) 839 keer bekeken
Gr. Ole

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 07 feb 2018 13:15
door Berghout-2
Weer even terugkomend op de linnetten-discussie:
bladerend in mijn oude foto's kwam ik plaatjes tegen van de Eems, zoals ik 'm in 1980 aantrof op de (al gesloten) werf van De Jong te H.I.Ambacht, tussen de sloperijen.
Op de foto van de kont is heel mooi de geleiding van de linnet te zien: een cirkelsegment onderop de scheg. Precies op de plek waar meestal de schroef wordt ingebouwd. Een stukkie naar voren zit de scharnierbout, maar die is nauwelijks te zien op de foto.
De linnet zelf is er allang afgevallen.
img20180207_12265841.jpg
img20180207_12265841.jpg (242.97 KiB) 648 keer bekeken

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 09 feb 2018 18:41
door pieter53
mogelijk een pleit 1890 archief adam OSIM00003001586.jpg
mogelijk een pleit 1890 archief adam OSIM00003001586.jpg (278.67 KiB) 525 keer bekeken
Ik denk dat dit een pleit is, maar zeker weten doe ik het niet.
De roef is (volgens zekere bronnen) een zogenaamde zomerroef.
Fotograaf onbekend. Circa 1890.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 09 feb 2018 23:44
door teerkwast
Fraai, plaatje Pieter.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 10 feb 2018 11:05
door Kees Touw
Het schip met zo te zien weinig zeeg doet misschien een beetje denken aan de pleiten die op het eind van de negentiende eeuw in België werden gebouwd. De zogenoemde Denderschepen, Denderpleiten of Bovenschepen hadden ook een ‘keeten’. In Nederland een staatsie geheten. Ik kan niet zien of het schip ronde luiken heeft. Verder hadden de pleiten van dit formaat vaak een druilmastje in het hek staan. De kop is anders dan van de pleitschepen. Het is meer een tjalkenkop dan de kop van een pleit. Goede informatie over deze Belgische scheepstypen is te vinden in het boek van Maurice Kaak. ‘Vlaamse & Brabantse binnenschepen uit de 18e & 19e eeuw. Uitgegeven in Gent 2010.
Ook is informatie te vinden op mijn website.
Onder SCHEEPSTYPEN 3 is een en ander te vinden over de otter en de pleit.

https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl

Groet K.T.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 10 feb 2018 16:11
door pieter53
Bedankt voor de opmerkingen Kees.
Ik ken het boek van Maurice en ook het boek van Seghers en de Bock.
Toch blijft het voor mij lastig te bepalen wat wat is.
Dacht jij aan een Otter, een Schuit of gewoon aan iets Nederlands?
Ik vind het schip nog al recht en gestrekt....

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 10 feb 2018 17:44
door Kees Touw
De boeg van een pleit en een otter helt licht naar binnen. Terwijl die bij een tjalk flink naar binnen helt. Ook de steven van een pleit en een otter staat veel steiler dan de steven van een tjalk. Maurice Kaak vond in een notarisakte dat de schipper aan de (Belgische) scheepsbouwer vroeg om een ‘Vries schip’ te maken. Dat hield in een typische Friese bovenbouw terwijl de rest van het schip op zijn Vlaams was uitgevoerd. Dan krijg je een schip dat niet in een laatje past. Kaak signaleerde ook dat er otters werden gebouwd met een Friese kap.
Het schip op de foto blijft voor mij er een van type onbekend. Maar het lijkt op een ....... (vul maar in)
Groet K.T.