De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Ja Jan, mijn telefoon is af en toe erg eigenwijs... Ik heb het even aangepast.

Heeft iemand de mogelijkheid die foto van de Noordzee te plaatsen? Ik zit nog goede 2 weken aan boord voor ik weer in mijn boeken kan kijken...
Ondertuigd waren volgens mij de meeste koftjalken, maar deze heeft in ieder geval een hele stoere kluiverboom met wel drie kluivers en een vlieger. Niet heel efficiënt maar wel heel veel makkelijker dan kluivers wisselen om het oppervlak aan te passen.
Die paalmast zou ook het resultaat kunnen zijn van een ongelukje? Lijkt me tich een hele dure ingreep om zomaar een andere mast te zetten, waarschijnlijk alle staven aanpassen, nieuw beslag enz. Maar goed, als hij eerst niet vooruit te branden was is de investering misschien ook snel weer terug verdient.

Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Hier is de Noordzee ,Gerben
Foto genomen in Groningen 1910.
Groeten
Jan
Bijlagen
Noordzee.jpg
Noordzee.jpg (133.75 KiB) 1402 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Lijkt me niet gelijk aan het schip uit het Archief van Amsterdam.
Ik zie te veel verschillen
Afbeelding

Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0559000003
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Dat is altijd lastig met deze gevallen ,het definitieve antwoord komt er vaak niet. :?
Ik zie ook wel verschillen maar de dek-indeling is wel zeer typisch voor dit schip en hertuigen kost zeker wat maar wat eraf komt kan nog verkocht worden en de kluivers en fok en breefok blijven gelijk.
Je ziet op de foto uit Groningen ook niet de puttingijzers maar die zullen niet meer zwart geschilderd zijn.
Nogmaals het is lastig maar ik denk nog steeds dat het de Noordzee is.
Daarmee neem ik een ander, die het er niet mee eens is ,zeker serieus hoor! :wink:
We speuren gewoon verder wie weet vinden we wel het definitieve antwoord.
Groeten
Jan
Geert Sluman
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jan 2014 17:29

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Geert Sluman »

Op de foto in Amsterdam lijkt het settelboord voorop rechter overeind te staan
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Ik zie toch ook wel erg veel verschillen, inderdaad in de kop het vaste zetboord wat bij de Noordzee in lijn staat met het boeisel, bij de onbekende staat het rechtop. De grote lospoorten achter het zwaard zie ik daar ook niet. Maar ook de plaats van de patrijspooeten in de roef zijn verschillend...
Dus toch thuis nog eens de boeken naslaan!
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

De bevestiging van de boegstagen en het kluisgaatje voor de loper daarvan zitten ook op een verschillende plaats.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 »

Janna schreef: 03 mar 2018 19:48 Alweer een mooi plaatje gevonden Pieter 8)

Deze tjalk gebruikte z'n giek wel als laadboom, getuige het op de gaffel teruggeslagen zeil en de zeilval die van de gaffel naar de giek verhuisd is.

Waar zou dat rondhout in het stuurboord gangboord voor geweest zijn?
Nog even terugkomend op die tjalk met dat "rondhout": dat ding is een grote roeiriem!
Op dit moment ligt er in mijn haven een ijzeren tjalkje (16 meter) uit 1899, en die heeft in zijn gietijzeren klauwbolders vertikale gaten, diameter bijna een duim. Daarin kunnen roeidollen geplaatst worden.

Ik heb het zelf trouwens ook wel eens gedaan: met een botter was een geultje op het Wad nèt niet bezeild: we verlijerden er langzaam uit.
Met 1 geïmproviseerde roeiriem (plankje triplex op een vaarboom gebonden) aan lijzijde konden we precies genoeg bijroeien om het verlijeren te compenseren. Dat is veel leuker dan de motor aanzetten.
Wim.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

mastje.jpg
mastje.jpg (33.08 KiB) 1301 keer bekeken
Met een beetje fantasie :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Nog even terugkomend op die tjalk met dat "rondhout": dat ding is een grote roeiriem!
Op dit moment ligt er in mijn haven een ijzeren tjalkje (16 meter) uit 1899, en die heeft in zijn gietijzeren klauwbolders vertikale gaten, diameter bijna een duim. Daarin kunnen roeidollen geplaatst worden.

Ik heb het zelf trouwens ook wel eens gedaan: met een botter was een geultje op het Wad nèt niet bezeild: we verlijerden er langzaam uit.
Met 1 geïmproviseerde roeiriem (plankje triplex op een vaarboom gebonden) aan lijzijde konden we precies genoeg bijroeien om het verlijeren te compenseren. Dat is veel leuker dan de motor aanzetten.
Wim.
[/quote]

Pieter, jij bent van de taal dus jij kunt ons ongetwijfeld vertellen of in het geval dat Wim schetst sprake is van:
Roeien met de riemen die je hebt" danwel: "Door roeien en ruiten gaan?". :lol:
Plaats reactie