Pagina 31 van 39
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 13 jun 2018 14:24
door Binnenvaart
Klaas , 48,00 x 9,50 x 2,00 , ? ton , Bouwjaar 2010 , Werf H.Poppen in Zwartsluis ( Nederland ) , 700 pk ? , ex Klaas , eigenaar Beens Groep in Genemuiden , ENI 02333227
Foto's gemaakt op 08-06-2018 in Groningen.
https://goo.gl/eJMCbh
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 29 jun 2018 19:03
door brander
OPTIMIST. haven van Hedel.
- P1400890.JPG (193.76 KiB) 2534 keer bekeken
Re: Kraanschepen
Geplaatst: 08 jul 2018 14:04
door Kees Touw
Binnenvaart schreef: ↑15 mar 2009 15:10
Zwartemeer , 34,57 x 6,57 x 1,70 , 149 ton , Bouwjaar 1977 , Werf Peters in Kampen , 240 pk Scania Vabis , eigenaar Nobel Weg-en waterbouw Vof in Werkendam , ENI 0 2007729
Er zijn behoorlijk wat klippercasco's omgebouwd tot kraanschip. Bij sommige is dat nog te zien.
Maar bij de Zwartemeer niet.
Het is namelijk oorspronkelijk een tweemast stevenklipper. Die in 1881 gebouwd is door Rijkee & Co te Charlois. De naam was MINERVA.
De maten waren 40.40 x 6.55 x 2.27 m. en 352 ton groot. Het schip was gebouwd voor J.H. Hopman te Rotterdam die daarvoor voer met een houten Dorstense aak van 232 ton die ook MINERVA heette. Het schip is daarna lang in het bezit geweest van de familie Hartmans te Roosendaal/Rotterdam
Groet K.T.
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 08 jul 2018 14:11
door pieter53
Hoeveel zou er van het oude schip nog over zijn?
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 08 jul 2018 15:13
door Kees Touw
Stukje van de boeiing achter en een paar klinknagels.
Opnieuw onder zeil brengen zit er niet in denk ik.
Groet K.T.
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 08 jul 2018 15:18
door Gert Schouwstra
Nou, die twee masten staan nog, zie ik.
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 08 jul 2018 18:51
door Kapitein Spok
pieter53 schreef: ↑08 jul 2018 14:11
Hoeveel zou er van het oude schip nog over zijn?
Kees Touw schreef: ↑08 jul 2018 15:13
Stukje van de boeiing achter en een paar klinknagels.
Opnieuw onder zeil brengen zit er niet in denk ik.
Groet K.T.
Dat kon nog wel eens meevallen.
Toen de Jolles uit 1891 werd omgebouwd tot Admiraal van Kinsbergen was het schip 110 jaar oud en had zijn originele vlak nog.
Het casco was niet van ijzer maar van en hele zachte soort staal.
Het vlak is in Den Helder volledig gestraald en daarna bleek er iets van maar liefst 2 (TWEE) vierkante meter te dun.
Dus het zou me niets verbazen als er onder de Zwartemeer nog een vlak van z'n jeugd ligt.
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 30 jul 2018 15:37
door Binnenvaart
Elisabeth , 33,50 x 5,96 x 2,04 , 194 ton , Bouwjaar 1901 , Werf van den Adel in Papendrecht ( Nederland ) , 240 pk DAF en 120 pk ? boegschroef , ex Anna , ex Geertruida Jacoba , ex Secunda , ex Confiance , ex Elisabeth , eigenaar Paans van Oord in Rotterdam , ENI 02102114
Foto's gemaakt in Lith.
https://goo.gl/idBJtt
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 25 aug 2018 15:21
door Binnenvaart
Estuarium , 72,62 x 7,56 x 2,77 , Bouwjaar 1967 , Werf Sneker Scheepsbouw Unie in Sneek ( Nederland ) , 802 pk Mitsubishi , ex Zagri 22 , ex Ellen , ex Leendert , eigenaar Kraanschip Estuarium V.o.f. in Goes , ENI 02312438
Foto’s gemaakt op 22-08-2018 op het Wad vanaf Holwerd naar Ameland en weer terug naar Holwerd.
https://goo.gl/x68uVG
Re: Kraan- en werkschepen
Geplaatst: 25 aug 2018 16:07
door jan de waard
- resizer-nl150738b15f3e533.jpg (119.23 KiB) 2025 keer bekeken
Vinkeveen