Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 3759
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra » 12 jan 2019 10:30

Heftig Bram, Ik heb het ook wel eens met een andere afloop meegemaakt. Gelukkig is de golfslag op het Markermeer iets minder gemeen.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.


piet42
Berichten: 4187
Lid geworden op: 28 aug 2008 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 12 jan 2019 10:33

Hoi Bram valt wel ff tegen zo, maar zonder je ervaring als schipper te ondermijnen op het filmpje ziet het er toch niet zo ernstig uit zeg maar en dan toch je luiken ingezakt nu heb je maar 1 verkeerd zeetje nodig en als je dan net niet filmt is het gebeurd is de ijsselmeer versteviging dan toch niet voldoende ??
Ik weet uit ervaring dat het ijsselmeer je soms lelijk kan verrassen (onverwachts blij maken) is hier dan toch niet van toepassing.
verder een goede vaart.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

Kees Keijzer
Berichten: 7678
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kees Keijzer » 12 jan 2019 10:55

Gevalletje zwaar water🙄.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

mastodont
Berichten: 7578
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont » 12 jan 2019 11:32

hoe was het ook al weer?
ijzeren scheerbalk ,plaatstaal van 6 tot 8 mm dik
vierkanten merkels 5x5cm
luiken van 3 cm dik met eikenhouten klampen er onder
verzegelroeien door de luiken kleppen
om de 4,80 meter een ijzeren dekje van 1 meter breed met spanten
dekkleden minmaal 3 meter overlappend van voor tot achter
touwen of spanbanden over de dekkleden om de boel vast te houden
kleden gekegd met houten keggen
blinden voor de ramen
schotten in het gangboord voor de hut
jutezakken in de kluisgaten
poets katoen met vet in de ketting gaten
oude fiets binnenband over de ontluchting van de gasolietanks
knevels aangedraaid van de vooronder ingang en machinekamerdeur
en ook niet onbelangrijk ,de touwen aan dek vast gebonden aan het schip tegen het wegspoelen
vlagetje in de mast om te zien waar de wind vandaan komt
dan ziet het er ongeveer zo uit als ik het nog goed weet
Afbeelding
ja dan kan je inderdaad wel wat af
ik vond hem zo snel niet meer op youtube maar kwam hem hier tegen
https://www.dailymotion.com/video/x2qbj7d
gr
leo

en als je wil weten waar de beste stuurlui zitten dan moet je maar bellen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mastodont op 12 jan 2019 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.
25 oktober 2019 :D

piet42
Berichten: 4187
Lid geworden op: 28 aug 2008 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 12 jan 2019 11:43

leo dat was uit de tijd van houten luiken ijzeren kerels :mrgreen: sorry bram
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

Westeind
Berichten: 4449
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind » 12 jan 2019 13:03

Jaja, idd ik heb t geleerd, maar was toch blij toen t hele verhaal er af ging bij pa destijds :mrgreen:
al had ik in dit zeetje ook wel ns een spits willen zien rollen....
maar de luiken waren wel sterker, ik heb overigens GEEN ijsselmeer versterking Piet, daar heb ik achteraf wel spijt van dat ik dat toen niet gekozen heb, maar toen redeneerde ik anders, ik dacht mn den is net zo hoog als de roef, dus als t zo hoog komt moet ik maar blijven liggen :) en spaarde toen 6000 € uit
maar de roef staat een stuk verder naar binnen als de den, dus daar komt toch minder water op, we hadden wel alle schotten voor de ramen aan st boord gelukkig :wink:
bram
vaar om te leven (niet andersom)

mastodont
Berichten: 7578
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont » 12 jan 2019 13:32

ach je weet het intussen toch ook wel Bram
schaf je van alles aan om veilig rond te kunnen varen
in mijn geval dikke dure dekkleden ,stop je van alles dicht en knoop je alles vast
blijkt dat je toch nog iets mist
in mijn geval een radar
anders had ik die paal wel gezien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
25 oktober 2019 :D

piet42
Berichten: 4187
Lid geworden op: 28 aug 2008 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 12 jan 2019 13:44

leo dat gebeurd nog steeds z'n akkefietje de malta bij de werf hier zal ook wel wat om gevallen zijn in de roef denk ik :(

moraal van deze verhalen als je stil in een hoekje blijft zitten overkomt je dit niet (maar beleef/bereik je ook nooit wat)

een ieder een goede vaart gewenst.
Bijlagen
malta msp Chantiers Despinoy SARL - kopie.jpg
malta msp Chantiers Despinoy SARL - kopie.jpg (177.38 KiB) 298 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

mastodont
Berichten: 7578
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont » 12 jan 2019 14:07

[quote=piet42 post_id=471367 time=1547297090 user_id=2289

moraal van deze verhalen als je stil in een hoekje blijft zitten overkomt je dit niet
[/quote]

bijna goed maar niet geheel waar
deze lag stil in een hoekje toen er een buurman tegen aan voer
en inderdaad ,dan ligt er zo het een en ander overhoop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
maar laten we er maar over op houden
straks word tie nog bang , en hij moet nog een paar weken :wink:
gr
leo
25 oktober 2019 :D

Kapitein Spok
Berichten: 1463
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok » 12 jan 2019 15:22

Bram toen ik vanmorgen in je relaas las
we zaten nog maar een 8 km voor Lelystad, maar ik durfde niet door te gaan, stel je voor dat er nog meer luiken kapot gaan ..
dus gestopt en bb uit gedraaid, kop op de wind en uit laten drijven, paal er in en afwachten maar,
toen hoorde ik m'n veertig jaar geleden overleden vader, declameren:
Laat haters haten en nijders nijden
Eerst als de nood komt aan de man
Ziet men wie werkelijk varen kan.


Natuurlijk was ook in jouw geval de verleiding groot om die honderd scheepslengtes toch nog “effe “ te doen.
Het getuigd naar mijn mening van je vakmanschap dat je dat niet gedaan hebt en gewoon hoofd koel voeten warm rustig hebt gewacht tot het risico van doorvaren geweken was.
En nu ben je dus een ervaring rijker en een illusie (de sterkte van je luiken) armer.

Ik moet je trouwens ook zeggen dat mijn eerder geuitte zorg betrekking had op de IJsselmond en niet op deze plaats in het Markermeer, achter de dijk Enkhuizen –Lelystad.
Op het filmpje met geluid, (overigens ook vakwerk) is ook duidelijk te zien dat er echt geen massief water aan boord komt.

Op de gevelsteen van een eeuwenoude molen nabij de Maesland kering, staat een spreuk die gekozen is als motto bij de ingebruikname van deze kering.
Bij mijn afscheid van RWS was het deze spreuk die ik aan de achterblijvers heb meegegeven:
Het geldt voor toen, voor nu, en voor later.
Onderschat nooit de kracht van ijs wind en water.

Je was niet bij mijn afscheid, maar je hebt de kracht van het water versus jouw kapotte luik naar mijn mening wel heel goed ingeschat.

Leo, jouw relaas van voorbereidingen alvorens het open water op te gaan herken ik volledig.
Ik miste echter nog het zeevast zetten van alle olie en andere blikken in de machinekamer, maar wellicht dat die bij jullie sowieso een zeevaste plek hadden omdat je vaker op Zeeland zat. Bij ons was dat t toch geen regel en dan moest er altijd wat extra gedaan worden om de zaak goed vast te zetten.
En ik zie dat op de Mastodont de roeiboot op de roef staat en daar staat hij al gauw stevig. Bij ons hing hij achterop in de kraanbalk en het was altijd een probleem om dat ding een beetje fatsoenlijk zeevast te krijgen en eerlijk gezegd lukte dat nooit helemaal goed.



Plaats reactie