Pagina 907 van 984

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 08 jun 2018 08:57
door de graaf
mbs gerrit jan schreef: 08 jun 2018 01:35 Ideaal, generator kunnen starten en stoppen met mobiel, heb zelf een gsm module waarmee ik bilge alarm, spanningsalarm, en temperatuur alarm binnenkrijg, weet je ook gelijk of de kachel het nog doet :D
pas maar op voor hackers voor je het weet vaart je schip zelfstandig weg :lol: :mrgreen:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 08 jun 2018 16:58
door navigatie
Hallo Bram,

Goed dat die korte reisjes niet stofrijk zijn, want van de lading wordt hij niet vuil.
Goed weekend,
Wim

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 08 jun 2018 21:47
door Kapitein Spok
Bram, platen lossen met magneten gaat natuurlijk wel makkelijk en snel.
Maar hoe zit dat met de veiligheid?

Het lijkt me dat wanneer de stroom uitvalt er geen houden meer aan is.
Er zal wel ene bepaalde borg zijn ingebouwd tegen stroom uitval, maar we hebben toch inmiddels vaak genoeg dingen zien gebeuren die eerder onmogelijk leken.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 08 jun 2018 22:13
door piet42
het zijn meestal zgn geschakelde permanente hefmagneten die electrische of handgeschakeld worden om los te laten .dus geen elektra nodig hebben om te kleven. in de moerdijk worden er ook rollen mee gelost of geladen.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 08 jun 2018 22:56
door Kapitein Spok
Piet, bedankt.
Ik denk dat ik begrijp hoe het werkt.
Al blijft het indrukwekkend dat die magnetische kracht zo sterk is en blijft ondanks dat deze bij iedere hijs wordt geneutraliseerd.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 09 jun 2018 09:07
door pieter53
Ze worden niet geneutraliseerd, dacht ik.
Het magnetisch veld wordt door het verplaatsen van een magnetische geleider omgeschakeld.
Lang geleden heb ik daar eens een constructietekening van gezien,
maar er is 'te weinig blijven hangen' om die te kunnen reproduceren, helaas.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 09 jun 2018 09:33
door Eemspoort
Idd, die magneten werken zo, dat ze bekrachtigd moeten worden om te ontlasten.
Staat er geen stroom op, dan houden ze vast. In Moerdijk vaak genoeg flinke rollen gelost met de magneet, werkt prima.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 09 jun 2018 09:34
door Gert Schouwstra
Er zijn twee soorten elektrische hijsmagneten:

- Monostabiel: het hijsen van een voorwerp gebeurt met een permanente magneet. Bij het lossen wordt een elektromagneet aangezet die het permanente magneetveld neutraliseert. Als de stroom uitvalt is dit dus veilig, maar krijg je je magneet nooit meer los.

- Bistabiel: een elektrisch signaal verdraait 2 permanente magneten t.o.v. elkaar, waardoor een magnetisch veld van kracht wordt, of ze elkaar juist opheffen. Dan zit er dus een omkeermechanisme in die de helft van de magneten binnenin omdraait. Dit type kun je ook handbediend krijgen.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 09 jun 2018 09:36
door pieter53
Dat laatste is ondermeer het geval bij de hefmagneten van deze fabrikant.

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 09 jun 2018 10:20
door piet42
:mrgreen: misschien kan je hier kijken wat en hoe en de toepassingen https://www.vollebergbv.nl/rema_cat/25.pdf.
wat ik wel vreemd vind dat er geen hout tussen de platen ligt de plaat er onder zal altijd een gedeelte van het magnetisme mee krijgen de laatste plaat blijft dan aan de ijzeren buikdenning trekken en je schip mee optillen :mrgreen:
zoeken nog verder naar een duidelijk uitleg van de werking simpel is het tegen over gestelde van een elektro magneet (eerst boodschappen doen :( )