Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

veen1195 schreef: 08 nov 2018 21:43 Mooie reportage weer,Bram;heb je nog kunnen zwaaien naar Ed?

Bergambacht? In dat smalle haventje juist boven de veerpont?
Ben daar 1keer geweest met volle bak magnesium,te lossen onder die overkapping met die brugkraantjes; 'n losserij
uit de eerste helft van de vorige eeuw.
Ik was toen het grootste schip (1195ton) ooit daar geweest; kantoorpersoneel m/v kwam nog kijken wat ze wel niet voor de wal hadden...
Met hoogwater naar binnen en gelijk voorop beginnen te lossen,(wat ik normaal nooit deed) omdat voor de kop te weinig water bleef staan.
Maar enfin,12 jaar geleden; het is nu anders natuurlijk...(en misschien andere losplek)Gr.Jan.
Ja als ik Ed gezien had wel, ze lagen er op de heen en terugweg nog :wink:

EN idd daar in dat haventje, ik ben er ook nog nooit in geweest, ik heb gebeld en ze zeggen dat ze gebaggerd hebben zoadt ik met 3m voor de wal kan komen met hoogwater, dat schijnt t maandagmorgen te zijn dus we gaan t meemaken :roll:
en zoals Bas ook al zegt, af en toe lost er zelfs een 110m
wij moeten niet onder dat halletje lossen, maar met de kont tegen de veerstoep, dat schijnt ook dieper te zijn.
navigatie schreef: 09 nov 2018 12:18 Strakke planning :mrgreen:
Mooi dat ze je vloer even grijs maken, blijft het ook een beetje zitten? :oops:
Wel een aparte manier van lossen daar in Franeker en 54 m past er bij jou toch mooi in?grt Wim
Ja dat vloer verven stelt niet veel voor, de verf dus ook niet, het rood komt er gelijk alweer doorheen, maar goed het kost me niks dus zal er maar niks van zeggen.... :wink:
en idd 54m past er makkelijk in, 61,5. lang is ons ruim, maar het zal wel n witte raaf zijn als we het echt weer moeten gaan laden :?
Jinny B schreef: 10 nov 2018 10:50 Planetarium Franeker....
Ook ooit geweest..
Eisinga heeft dat toen gebouwd omdat dominees in doempreken de mensen bang maakten.
Ze beweerden nl dat er enkele planeten op elkaar zouden botsen...
Einde der tijden en dergelijke.. (niets is nieuw....)
Eisinga bouwde vervolgens zijn planetarium om dat verhaal te ontkrachten.....
Geen domme jongen die Eisinga....
Idd dat verhaal werd ons daar ook verteld, je zou haast denken dat er toen hier en daar analfabetische dominees rondliepen :mrgreen:

Maar weer terug naar het heden, gister dus gelost in BoZ, van de chauffeurs begreep ik waarom het spannend was of dat we leeg kwamen....
het schuurtje waar ons zout in moest zat altijd precies vol met 1300t..
en aangezien er nog zo n 2a300 t in lag toen we begonnen was het dus serieus spannend..maar gedurende de dag gebruikt men ook het ea, dus we hadden geluk dat het er net aan in paste :wink:
Afbeelding
Om ca 15u leeg, en gelijk maar even uitgespoeld, vrouw en knderen aan boord en met gang naar Rotterdam alwaar we vanmorgen verwacht werden.
we vielen met de Noord invaren precies naast de Grevelingen, dus daar maar ter plaatse even bij elkaar opzij geknoopt :P
ze moesten ook zout laden uit dezelfde boot voor Utrecht, ik moest achter ze laden...
Afbeelding
Afbeelding
EN vanmorgen tegen 8u was ik an de beurt, geladen door nog een andere achterneef, Arie..... :D
Afbeelding
Afbeelding
en om 10 u weer vol, afgeladen met zout, dat zijn we niet meer gewend, je zou denken dat je ligt te zinken :mrgreen:
Nu achterin de Waalhaven naastelkaar wekend houden en zorgen dat ik met hoogwater (ca7u) in Bergambacht ben maandag...
ze hebben belooft aldaar snel te beginnen met lossen en ook nog snel leeg te maken ..., dan moeten we maandagmiddag in Dordt in de zeehaven Houtpellets laden voor Waspik, om daar dinsdagmiddag weer te lossen...(ik vermoed dat we dan woensdag leegkomen),je ziet aan de planning ligt het niet, we hopen dat ea waargemaakt word, dan kan je rond de kerktoren ook serieus leuk geld verdienen, die prijzen zijn ook aangepast aan de rivierwaterstand :idea:
Allen een goedweekend gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Leuk om te zien, zout lossen en dan : Zand Erover ! :wink: 8) :lol:
ZAND ER OVER.01.jpg
ZAND ER OVER.01.jpg (168.2 KiB) 1986 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Jinny B schreef: 10 nov 2018 10:50 Planetarium Franeker....
Ook ooit geweest..
Eisinga heeft dat toen gebouwd omdat dominees in doempreken de mensen bang maakten.
Ze beweerden nl dat er enkele planeten op elkaar zouden botsen...
Einde der tijden en dergelijke.. (niets is nieuw....)
Eisinga bouwde vervolgens zijn planetarium om dat verhaal te ontkrachten.....
Geen domme jongen die Eisinga....
Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp brachten er in de Zomer van 1823 ook een bezoek aan. Ze werden niet al te hartelijk ontvangen, kennelijk waren het nogal omhooggevallen figuren ;) "Jammer is wel dat het kunstige bouwwerk met het huis ten onder moet gaan" of woorden van dergelijke strekking uitten zij. Ze hadden niet het vermoeden dat anno 2018 (195 jaar later!) het huis er nog steeds staat en dat de boel nog immer feilloos functioneert...!
http://youtu.be/_S_PrdqIuzs?t=1237
Overigens kan ik voor wie van reisverhalen houdt het boek (De Zomer van 1823) van harte aanbevelen. Het geeft een zeer fraai inkijkje in het Nederland van de 19e Eeuw. De serie (je kunt die via YouTube helemaal bekijken) is ook de moeite waard, overigens. Ik houd van zulke dingen 8) :wink:

Groeten van Tim
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kees Keijzer »

Tim, Toevallig van de week nog gezien en die serie heb ik t.d.t. ook gevolgd geschiedenis blijft ook een hobby van me.En in een ver verleden ben ik daar ook nog eens geweest in Franeker.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jinny B »

Ik lees dat boek momenteel, inderdaad redelijk omhooggevallen arrogante kwasten...
Wel mooi om te lezen...

Edit, van die serie wist ik niet.
Als ik het boek uit heb zal ik dat eens bekijken..
Dank
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Ah, ja, zwaaien werd lastig, daar we niet aan boord waren... :mrgreen:
We hadden donderdag het e.e.a. te doen thuis, dus woensdag-avond al naar huis gereden.
Morgen-ochtend gaan we naar Geel en dan maar zien wanneer ze lossen. ;)
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Wie liever de originele tekst leest: https://www.dbnl.org/tekst/lenn006mekl0 ... 1_0001.php
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Toch weer nachtwerk, zo te zien :oops:

grt Wim
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

dan moeten we maandagmiddag in Dordt in de zeehaven Houtpellets laden voor Waspik, om daar dinsdagmiddag weer te lossen...(ik vermoed dat we dan woensdag leegkomen),je ziet aan de planning ligt het niet, we hopen dat ea waargemaakt word.

Als ik het nu goed bekijk ga je nog sneller dan die strakke planning :mrgreen:

grt Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Euh ja zo te zien wel :mrgreen: :P

We hebben gezellig gelegen in de waalhaven, het uitzicht was niet fameus, maar je kan niet alles hebben natuurlijk 8)
Afbeelding
Maandagochtend vroeg weg om met de vloed naar Bergambacht te varen, we waren daar net iets voor hoogwater dus konden we zo naar binnen, ging goed, ook in t donker, 7 uur gaan lossen en om 11:15 alweer leeg, ze draaiden t zo de wal op en met shovels reden ze het naar binnen.
Afbeelding
Eenmaal leeg, vertrokken en het ruim schoon en droog gemaakt om de houtpellets te gaan laden, maar dat werd idd nachtwerk zoals Wim al opgevallen was, dus snog een middagje thuis gelegen .
Maar t laden an sich ging wel snel, dus nog wel kunnen slapen, we werden tussen 9 en 10 in Waspik verwacht, dus toch nog op tijd moeten vertrekken .
die planning klopte dus ook, het lossen ging idd sneller als ik dacht, dus een volgende reis aangenomen, naja reis....weer waalhaven-bergambacht, morgenvroeg laden en donderdagmorgen weer lossen, uit dezelfde boot zout.
Als ze toch ns geen Sennenbogens hadden ... :P
Afbeelding
Spannend is het niet zo rondjes rond de kerktoren,maar als t zo loopt kan je geen beter werk doen :wink:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie