Ja als ik Ed gezien had wel, ze lagen er op de heen en terugweg nogveen1195 schreef: ↑08 nov 2018 21:43 Mooie reportage weer,Bram;heb je nog kunnen zwaaien naar Ed?
Bergambacht? In dat smalle haventje juist boven de veerpont?
Ben daar 1keer geweest met volle bak magnesium,te lossen onder die overkapping met die brugkraantjes; 'n losserij
uit de eerste helft van de vorige eeuw.
Ik was toen het grootste schip (1195ton) ooit daar geweest; kantoorpersoneel m/v kwam nog kijken wat ze wel niet voor de wal hadden...
Met hoogwater naar binnen en gelijk voorop beginnen te lossen,(wat ik normaal nooit deed) omdat voor de kop te weinig water bleef staan.
Maar enfin,12 jaar geleden; het is nu anders natuurlijk...(en misschien andere losplek)Gr.Jan.
EN idd daar in dat haventje, ik ben er ook nog nooit in geweest, ik heb gebeld en ze zeggen dat ze gebaggerd hebben zoadt ik met 3m voor de wal kan komen met hoogwater, dat schijnt t maandagmorgen te zijn dus we gaan t meemaken
en zoals Bas ook al zegt, af en toe lost er zelfs een 110m
wij moeten niet onder dat halletje lossen, maar met de kont tegen de veerstoep, dat schijnt ook dieper te zijn.
Ja dat vloer verven stelt niet veel voor, de verf dus ook niet, het rood komt er gelijk alweer doorheen, maar goed het kost me niks dus zal er maar niks van zeggen....
en idd 54m past er makkelijk in, 61,5. lang is ons ruim, maar het zal wel n witte raaf zijn als we het echt weer moeten gaan laden
Idd dat verhaal werd ons daar ook verteld, je zou haast denken dat er toen hier en daar analfabetische dominees rondliepenJinny B schreef: ↑10 nov 2018 10:50 Planetarium Franeker....
Ook ooit geweest..
Eisinga heeft dat toen gebouwd omdat dominees in doempreken de mensen bang maakten.
Ze beweerden nl dat er enkele planeten op elkaar zouden botsen...
Einde der tijden en dergelijke.. (niets is nieuw....)
Eisinga bouwde vervolgens zijn planetarium om dat verhaal te ontkrachten.....
Geen domme jongen die Eisinga....
Maar weer terug naar het heden, gister dus gelost in BoZ, van de chauffeurs begreep ik waarom het spannend was of dat we leeg kwamen....
het schuurtje waar ons zout in moest zat altijd precies vol met 1300t..
en aangezien er nog zo n 2a300 t in lag toen we begonnen was het dus serieus spannend..maar gedurende de dag gebruikt men ook het ea, dus we hadden geluk dat het er net aan in paste
Om ca 15u leeg, en gelijk maar even uitgespoeld, vrouw en knderen aan boord en met gang naar Rotterdam alwaar we vanmorgen verwacht werden.
we vielen met de Noord invaren precies naast de Grevelingen, dus daar maar ter plaatse even bij elkaar opzij geknoopt
ze moesten ook zout laden uit dezelfde boot voor Utrecht, ik moest achter ze laden...
EN vanmorgen tegen 8u was ik an de beurt, geladen door nog een andere achterneef, Arie.....
en om 10 u weer vol, afgeladen met zout, dat zijn we niet meer gewend, je zou denken dat je ligt te zinken
Nu achterin de Waalhaven naastelkaar wekend houden en zorgen dat ik met hoogwater (ca7u) in Bergambacht ben maandag...
ze hebben belooft aldaar snel te beginnen met lossen en ook nog snel leeg te maken ..., dan moeten we maandagmiddag in Dordt in de zeehaven Houtpellets laden voor Waspik, om daar dinsdagmiddag weer te lossen...(ik vermoed dat we dan woensdag leegkomen),je ziet aan de planning ligt het niet, we hopen dat ea waargemaakt word, dan kan je rond de kerktoren ook serieus leuk geld verdienen, die prijzen zijn ook aangepast aan de rivierwaterstand
Allen een goedweekend gr Bram