Pagina 108 van 111

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 12 mei 2019 22:07
door klipper
De schepen met de deklast, waren toen geen relatief kleine schepen. De hele grote schepen werden voor andere transporten gebruikt. Gr

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 07:58
door navigatie
Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond :oops:
grt Wim

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 08:22
door Gerrit
navigatie schreef:
13 mei 2019 07:58
Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
gezien dat het al een iets oudere foto is,is het maar de vraag wat versta je in die tijd onder kleinere schepen.
ik zie er gezien de tijd geen kleinere schepen in,in die tijd denk ik dat er nog zat schepen waren van een 100 tot 300 ton.
Nu als ik uit mijn raam kijk en ik zie een schip voor bij komen, bestaande uit 32 tjalkjes van 100 ton
Dan zijn het kleinere kleinere schepen ja al tans zo kijk ik er tegen aan.
gr. Gerrit

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 14:34
door Kapitein Spok
navigatie schreef:
12 mei 2019 20:15
Die schepen met die deklasten liggen nog lang niet aan de ijk en hebben toch flinke deklasten.
Ik denk dan, misschien wel copra in zakken?
Wel apart, zoveel lading in relatief kleine schepen.
Er liggen ook nog de nodige schepen tussen zonder deklast.

grt Wim
Wim, met de ogen van nu zijn dit inderdaad kleine schepen.
Maar begin jaren vijftig waren dit echt wel grote schepen.
Op het Julianakanaal waren er bij de sluizen aparte ligplaatsen voor grote en voor kleine schepen.
Tot die laatste categorie werden de schepen kleiner dan 400 ton gerekend, dus was een kempenaar al een groot schip.
En de meeste schepen die ik hier met een grote deklast zie liggen zijn beslist groter dan een kempenaar.
Ik zie ook nog een klipper liggen met een deklast, maar die zou heel goed een laatste rest uit een ruim van een zeeboot geladen kunnen hebben.

De schepen zonder deklast, liggen allemaal een stuk dieper dat de deklast schepen. Die hebben dus echt een andere lading in.

Wat mij opvalt is dat er in die tijd nog zoveel schepen met een (half)open stuurbak (Erdaldoos) voeren.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat deze schepen toen al overwegend vletwerk in de haven deden, en dus maar af en toe echt in de vaart waren.
Ik weet van een telg uit het geslacht van Laak, die weliswaar iets jonger is dan ik, maar waarvan altijd gezegd wordt dat ze geboren is op rij X schip nummer: (ik dacht in de twintig) Waalhaven Rotterdam.
Dus die eindeloze rijen, waarvan een tijdje geleden hier nog prachtige foto's te zien waren, waren er al midden jaren vijftig.

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 15:54
door kabo
NL-RtSA_4121_11910-2.jpeg
NL-RtSA_4121_11910-2.jpeg (167.5 KiB) 273 keer bekeken
Drukte in de Leuvehaven in juni 1970.
gr.Bas

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 16:09
door Kees Keijzer
Die kraak, tweede van de wal af rechts is de "Liberté" Spijkerman. Later is daar de opbouw van de "Spes"van Zuiddam op gekomen toen dat schip naar de sloop ging, De kraak ligt ingekort als "Aurora" in Leeuwarden.is onder die laatste naam ook nog van Andries de Weerd geweest.
Groet, Kees.

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 13 mei 2019 16:18
door Kees Keijzer
navigatie schreef:
13 mei 2019 07:58
Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond :oops:
grt Wim
Het zal wel een grote partij onverkocht goed uit een zeeschip geweest zijn en als liggen en/of varen bevracht. en sleepschepen waren goedkoper in liggeld en als er geen liefhebbers meer waren mochten de motorschepen ook mee doen.
Heel ligt spul in balen Copra, maniokwortels, zeg het maar. Volgens bijschrift 1952 , toen waren er nog wel open stuuhutten.
Groet, Kees.
kabo schreef:
12 mei 2019 14:16
NL-RtSA_4117_1976-6158.jpeg
Ze liggen allemaal in de Merwehaven met dekkleden van Bingham in nov. 1952, maar wat zat er in. Want er liggen er nog al een paar.
gr.Bas
De vierde van af rechts doet me denken aan de sleepklipper "Zeelands Luister"die in Rotterdam aan de wal gestaan heeft en nu in in Ooltgensplaat staat.
Groet, Kees.

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 15 mei 2019 11:22
door vaartips
Binnenvaarder schreef:
11 mei 2019 07:58
Op mijn scheepje zat ook een kleine dreg als achteranker, nooit gebruikt.
mvg
Geert
Hoe zat dat dan? Wat was het doel van die dreg aan de kont?

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 15 mei 2019 11:49
door k-k
Meestal wegens de voorschriften. Op sleepschepen werd het achteranker gebruikt om te remmen. De grotere sleepschepen hadden bijna allemaal een motor aan de lier staan. Op een motorschip was het achteranker gebruik niet zo populair. Zat veel te dicht bij de schroef. Gr. Klaas.

Re: Oud Rotterdam.

Geplaatst: 15 mei 2019 13:57
door ossebaar.j
Ik heb geleerd dat het achteranker bijv op getijdewaters gebruikt werd . Op de duwvaart worden de achterankers gebruikt om te op stroom kopvoor voor anker te gaan .
De dergankers zag je veel op oost europesche binnen schepen , omdat ze op de rijn weinig efect hadden .