Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Zwerveropzee
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 mar 2009 23:51

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Zwerveropzee » 22 apr 2019 23:44

1961 Stukgoed geladen voor Amsterdam met ome Gerrit Wennemers


Kees Keijzer
Berichten: 7595
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer » 23 apr 2019 10:17

Als ik zo eens naar die "HERMEN" kijk heeft die stortgoed in.En op welk schip zat die ome Gerrit dan ?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

kabo
Berichten: 620
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo » 24 apr 2019 15:11

1280px-Rotterdam_-_De_Maas_2_1900.jpg
1280px-Rotterdam_-_De_Maas_2_1900.jpg (144.68 KiB) 817 keer bekeken
Oude kleurenfoto van Rotterdam tussen de Boompjes en de Maaskade in de jaren rond 1920 met allerlei soorten schepen op de boeien.
gr.Bas

karelzijpe
Berichten: 2557
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door karelzijpe » 24 apr 2019 16:45

Ik denk dat "ome Gerrit "op de Gezina voer Kees.
Kan mij vaag herinneren dat stukgoed van een boot in Rotterdam naar een boot in Amsterdam onder "vletwerk" viel, en dus buiten de beurs om ging.
Vaak even snel gedaan. Wie weet daar nog wat van ? Dit deed ik vaak in 1961.

Karel

klipper
Berichten: 1038
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door klipper » 24 apr 2019 22:02

rotterdam naar amsterdam met lading stukgoed was geen vletwerk. Dat was alleen in de haven gebieden , in R,dam was het vrij van beursplicht. Wat betrefd stukgoed Rotterdam-Amsterdam ,was er door slimmerikken het volgende bedacht, op de beurs werden de stukgoed reizen afgeroepen met de clausule, Hijstuig stellen tot 500 kg. Zodoende kon een groot deel niet reflecteren op dit transport. Dat tot 500kg viel niet onder keurings eisen. In schippers jargon werd er gesproken over ZWENDELTUIGEN. Op de amsterdamse beurs ,werden stukgoed ladingen afgeroepen met de clausule (eventueel met boomstammen) . Vaak waren geen boomstammen aanwezig. Er waren nogal wat schippers die pasten voor boomstammen, bang voor schade!. Ook waren er beurs schipper die voor een beurt vaart bedrijf invielen, met gebruik van een tijdelijke beurtvaart vergunning. Al met al wekte dat in een slechte periode met weinig werk nogal wat wrevel op. De uitholling van het beurs systeem was eigenlijk al in de 60er jaren al begonnen. Gr

kabo
Berichten: 620
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo » 28 apr 2019 13:19

120671-siberie.jpg
120671-siberie.jpg (83.89 KiB) 492 keer bekeken
De Maashaven met o.a. een bekende sleepboot.
gr.Bas

Gert Schouwstra
Berichten: 3731
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Gert Schouwstra » 28 apr 2019 14:03

Foto gemaakt tussen 1954 en 1962.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Jan Stolp
Berichten: 1897
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Jan Stolp » 28 apr 2019 14:26

Een vader van een van de Beatles werkte hier aan boord als ,ik meen ,steward...
Ik dacht van Ringo.
Dominion Monarch
Groeten
Jan

kabo
Berichten: 620
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo » 02 mei 2019 20:50

b53dddd97ccba436356672688798ee09.jpg
b53dddd97ccba436356672688798ee09.jpg (179.45 KiB) 277 keer bekeken
Beeld uit de Maashaven in de jaren 50, met een vlot scheepje, de Catharina.
gr.Bas

Kees Keijzer
Berichten: 7595
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer » 02 mei 2019 22:41

Die foto heb ik al eens op het binnenvaartforum gezet. Foto is van na 1961 toen is de CATHARINA omgebouwd tot motorschip met 116 pk Klöckner Deutz bij Swijnenburg in Beek en Donk. Het schip had de afm. 44x6.60x1.27 en was 213 ton Het schip was eigendom van J.J. de Kurver uit Rotterdam, zoon Gerrit die al ruim 60 jaar een maat van me is staat de hoopjes mais weg te scheppen om de luiken dicht te leggen, hij zal wel naar een Brabantse of Limburgse bestemming moeten , misschien wel naar Beringe aan de Noordervaart, daar was de toegestane diepgang maar 1.65m. Het schip was rond 1900 gebouwd in Kralingse Veer voor een Duitse opdrachtgever voor de vaart op de Neckar, Het schip is eind 70 er jaren gesloopt in Lekkerkerk.
Zo heeft een foto een verhaal
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding



Plaats reactie