Is dit anker niet - eenvoudigweg - een zandanker? Dat is de reden waarom in getijdengebieden en in het oosten, waar veel zand is.
grt. Gernot
Oud Rotterdam.
Re: Oud Rotterdam.
werden die ankers dreggen ook niet gebruikt op de weser als de schepen afvarig waren met een draad op de middenbolder en een draad op de achterlier waardoor je het anker enkel maar aan de grond moest laten zakken een paar meter en het anker hield dan al voldoende door de draad op de midden bolder werd ook gebruikt om door de bocht heen te sturen door bb of sb kant af te remmen.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Oud Rotterdam.
Piet dit is juist . Het zelfde gebeurde ook op de Donau .
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Oud Rotterdam.
Volgens mij waren veel Luxe motor schepen uitgerust met een dreg als achteranker.
En het ankeren met een draad op de achterste middenbolder was bij sleepschepen overal in de kanalen heel gebruikelijk.
Met name op de RHK schepen zag je achter die middenbolder nog wel eens iets dat op een spuigat leek, maar feitelijk een kluispijp was.
Door deze pijp werd de draad vanaf die bolder "binnendoor" tot net onder de bergplaat werd gebracht.
Zeker wanneer er op die bergplaat dan ook nog en halfrond was aangebracht kon men rustig langs een sluismuur varen zonder dat deze draad beschadigde.
En het ankeren met een draad op de achterste middenbolder was bij sleepschepen overal in de kanalen heel gebruikelijk.
Met name op de RHK schepen zag je achter die middenbolder nog wel eens iets dat op een spuigat leek, maar feitelijk een kluispijp was.
Door deze pijp werd de draad vanaf die bolder "binnendoor" tot net onder de bergplaat werd gebracht.
Zeker wanneer er op die bergplaat dan ook nog en halfrond was aangebracht kon men rustig langs een sluismuur varen zonder dat deze draad beschadigde.
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Oud Rotterdam.
Ik heb het nooit gebruikt, leek me ook niet verstandig i.v.m. de bevestiging. Mooi oliebadliertje die aan de achterkant van de roef was bevestigt. Het nut? Met die van mij kon je niet veel was mijn idee, meer voor de sier.vaartips schreef: ↑15 mei 2019 12:22Hoe zat dat dan? Wat was het doel van die dreg aan de kont?Binnenvaarder schreef: ↑11 mei 2019 08:58 Op mijn scheepje zat ook een kleine dreg als achteranker, nooit gebruikt.
mvg
Geert
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Oud Rotterdam.
een dreganker had wel altijd een goeie grip op de ankergrond , en zat altijd goed voor de kluis. Een klip anker kantelde wel eens ,waardoor het wat langer duurde dat het hield. Gr
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Oud Rotterdam.
Dreggen zijn uitermate betrouwbare ankers op zand en slik en grind.
Als achteranker ook ideaal: hou je 'm kort, dan slipt-ie beheerst, maar geef je 'm iets meer lengte, dan pakt-ie onverbiddelijk, ook als het schip snelheid heeft.
Ik heb vaak met dreggen gewerkt. Op een botter hadden we voorop een vissermandreg (die heeft een extra lange schacht) van 60 kilo. Dat anker heeft nooit gefaald, hoewel hij soms moeilijk uit te breken was. Achterop zat een klein dregje, misschien 12 kilo of zo, als ho-houdertje. Perfect!
Op mijn sleep/duwboot (eigen gewicht 100 ton) had ik natuurlijk de bekende ankerlier voorop met twee poolankers. Die kwamen nooit hun kluizen uit, anders dan voor de keuring. Als ik even wilde stilhouden wierp ik een dregje van 40 kilo aan een tros overboord (de boot is weg, maar dat dregje heb ik nog). Dat ding pakte altijd, en als-ie eruit moest, dan tilde ik 'm gewoon op. Veel minder vermoeiend dan zwengelen aan de handankerlier!
Ik heb met dat kleine dregje wel eens een gruwelijke afstopper gemaakt waar ik soms nog wel eens van droom: we kwamen tijdens de Beurtrace aan bij de Schellingwouderbrug, bij donker, met de kraak Vooruitgang. Eigen gewicht ongeveer 60 ton. We zeilden met een stijve bries ruimwinds, 18 km/uur.
Het einde van de zeiltijd moest geklokt worden als de voorsteven dwars zou zijn van de eerste paal van de remming, dat was toen nog ongeveer 60 meter voor de brug (later is de remming aanzienlijk verlengd).
Alles was perfect voorbereid, en er was een uitstekende bemanning.
Op 100 meter voor de brug liet ik de dreg voorzichtig zakken, aan een nieuwe tros van 40 mm. Op 60 meter voor de brug (nog steeds 18 km/u) werd de stopwatch ingedrukt, donderden de zeilen aan dek en liet ik de dreg pakken. Op 20 meter voor de brug lagen we stil, nog zachtjes naschommelend op onze eigen boeggolf. De stuurboord-achterbolders waren lekker warm van de afstopper. En dat met een dregje van 40 kilo!
Het grootste nadeel van dreggen is, dat ze moeilijk aan boord op te bergen zijn. Verder alleen maar voordelen.
Wim.
Als achteranker ook ideaal: hou je 'm kort, dan slipt-ie beheerst, maar geef je 'm iets meer lengte, dan pakt-ie onverbiddelijk, ook als het schip snelheid heeft.
Ik heb vaak met dreggen gewerkt. Op een botter hadden we voorop een vissermandreg (die heeft een extra lange schacht) van 60 kilo. Dat anker heeft nooit gefaald, hoewel hij soms moeilijk uit te breken was. Achterop zat een klein dregje, misschien 12 kilo of zo, als ho-houdertje. Perfect!
Op mijn sleep/duwboot (eigen gewicht 100 ton) had ik natuurlijk de bekende ankerlier voorop met twee poolankers. Die kwamen nooit hun kluizen uit, anders dan voor de keuring. Als ik even wilde stilhouden wierp ik een dregje van 40 kilo aan een tros overboord (de boot is weg, maar dat dregje heb ik nog). Dat ding pakte altijd, en als-ie eruit moest, dan tilde ik 'm gewoon op. Veel minder vermoeiend dan zwengelen aan de handankerlier!
Ik heb met dat kleine dregje wel eens een gruwelijke afstopper gemaakt waar ik soms nog wel eens van droom: we kwamen tijdens de Beurtrace aan bij de Schellingwouderbrug, bij donker, met de kraak Vooruitgang. Eigen gewicht ongeveer 60 ton. We zeilden met een stijve bries ruimwinds, 18 km/uur.
Het einde van de zeiltijd moest geklokt worden als de voorsteven dwars zou zijn van de eerste paal van de remming, dat was toen nog ongeveer 60 meter voor de brug (later is de remming aanzienlijk verlengd).
Alles was perfect voorbereid, en er was een uitstekende bemanning.
Op 100 meter voor de brug liet ik de dreg voorzichtig zakken, aan een nieuwe tros van 40 mm. Op 60 meter voor de brug (nog steeds 18 km/u) werd de stopwatch ingedrukt, donderden de zeilen aan dek en liet ik de dreg pakken. Op 20 meter voor de brug lagen we stil, nog zachtjes naschommelend op onze eigen boeggolf. De stuurboord-achterbolders waren lekker warm van de afstopper. En dat met een dregje van 40 kilo!
Het grootste nadeel van dreggen is, dat ze moeilijk aan boord op te bergen zijn. Verder alleen maar voordelen.
Wim.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Rotterdam.
Zoals te zien op de foto hing er aan het achterschip van de Haringvliet ook een dreg, toen we sleepchip waren werd die nog al eens gebruikt als we als laatste lengte achter een sleep hingen.In de bietencampagnes op Stampersgat gingen vanwege breedte altijd achter aan ,wij waren maar 6.40m. breed dus leeg voor de Prinslandse brug en voor de sluis in Dintelsas waren wij het remschip, de dreg hield goed, soms vloog de ketting over de kabelares, het nadeel was dat die met ellebogenstoom voor de kluis gedraaid moest worden.
Maar daar krijg je spieren van zei mijn vader.
Maar nu dwalen door die dreg wel aardig af van het topic.
Groet, Kees.
Maar daar krijg je spieren van zei mijn vader.
Maar nu dwalen door die dreg wel aardig af van het topic.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Oud Rotterdam.
Dan pak ik het topic weer op,aangenomen dat Botlek eronder valt:
We moesten eens lossen in de Botlek bij de Akzo maar er lag ‘n zeeschip die daar een of ander vloeibaar moest laden of lossen ,zodat wij er niet konden liggen/lossen.
Geen zin om ‘n alternatieve ligplek op te zoeken, dus in die haven ten anker.
Bij het binnenhalen van het achteranker, merkten we dat dat superzwaar ging en bleef gaan.( ja,ellebogenstoom)
Bleek er ‘n groot anker, waarschijnlijk van ‘n baggervaartuig, want die haven was nog niet helemaal afgewerkt,aan ons anker vast te zitten...
Gr. Jan.
We moesten eens lossen in de Botlek bij de Akzo maar er lag ‘n zeeschip die daar een of ander vloeibaar moest laden of lossen ,zodat wij er niet konden liggen/lossen.
Geen zin om ‘n alternatieve ligplek op te zoeken, dus in die haven ten anker.
Bij het binnenhalen van het achteranker, merkten we dat dat superzwaar ging en bleef gaan.( ja,ellebogenstoom)
Bleek er ‘n groot anker, waarschijnlijk van ‘n baggervaartuig, want die haven was nog niet helemaal afgewerkt,aan ons anker vast te zitten...
Gr. Jan.
Re: Oud Rotterdam.
gr.Bas