Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Oud Rotterdam.

Bericht door Wrijfhout »

Een 'speciaaltje' voor Evert. De Parkhaven in de jaren zestig. Een maar sjouwen met die zware boodschappentassen over al die schepen...

Harry
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

oud Rotterdam

Bericht door Jan van der Doe »

Weer mooie foto's.
In de Waalhaven kon je ook zo breed liggen en er tussen uitkomen ging dan nog wel als toevallig de buurman niet even was bellen of naar de Beurs (Kwam tie niet meer boven water of boven z'n theewater).

Het boodschappen gaan doen was veel broerder. Met drie kinderen over al die schepen en zolang er maar een plank lag ging het nog wel, maar een open schip er tussen kon je lekker een rondje maken.

Het weer aan boord gaan was nog erger met al die tassen.

De oudste zoon (nu 42) is tussen twee schepen ingevallen maar greep zich vast aan het bestek.
Er lag een meerboei tussen twee schepen en hij duikelde van de plank in het gangboord en toen overboord.

(Die goeie ouwe en mooie tijd).

Hartelijke groeten uit een besneeuwd Fergus.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Weerzien na veertig jaar!

Bericht door Wrijfhout »

Toeval bestaat niet...of soms wel. Zit ik een paar weken geleden in een 'ruildoosje' van een vriend zijn dubbele foto's te bekijken, krijg ik ineens een zeebootje in het vizier waar de rook uitkringelde. Mijn eerste reaktie: "Krijg nou wat, de Yousuf Baksh, een Pakistaanse zeeboot die in 1965 op de Noordzee in brand is gevlogen, geladen met balen sisal. De boot is naar Rotterdam gesleept en in de Merwehaven gelost.
Ik was zo blij als een kind. Uit die boot hebben 'wij' twee keer geladen. In 1965 was ik voor de tweede keer vakantiegast a/b van het m/s Maike II. Wim Bruinsma had een reis liggen en/of varen aangenomen. We hebben dagen langs die boot gelegen want die sisal moest met pikhouwelen uit het ruim worden gehakt. Dat spul was door het bluswater enorm uitgezet en kwam in netten naar boven. Omdat er nog broei in zat was het wel oppassen geblazen. Stinken deed het ook en het trok enorm veel vliegen aan. Na een weekje liggen in de Merwehaven moest het spul naar het Duitse Rheine worden gebracht. Leeg terug naar Rotterdam en een tweede reis met dat spul aangenomen. Omdat er geen bemanning meer op die boot zat was het voor ons wel leuk om dat schip eens helemaal af te struinen, de wachtsman kenden we inmiddels wel.

Je kunt je voorstellen dat ik erg blij met die luchtfoto was. Na nog een poosje zoeken ging ik helemaal uit m'n dak, voor zover je dat als vijftiger nog doet, een foto van de Yousuf Baksh in de Merwehaven, jammer genoeg lagen 'wij' net niet meer op zij maar met een beetje fantasie ligt de Maike II langszij.

Toeval of, dat had zo moeten zijn, na veertig jaar had ik een herinnering aan een mooie en avontuurlijke vakantie terug. Het leven van een schippersjongen in de jaren zestig was zo gek nog niet.

gr. Harry


Afbeelding

De Yousuf Baksh in brand op de Noordzee...

Afbeelding

... de lossing in de Merwehaven was nog een hele operatie en heeft de bootwerkers veel zweetdruppels gekost!
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Om bovenstaand verhaal nog even compleet te maken, een foto die ik ook nog vond van de luxe motor Maike II in de Merwehaven, geladen langszij van het m/s Germar. Beide schepen hadden sisal liggen en/of varen in en moesten uiteindelijk naar Rheine om te lossen.

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Harry,
Die sleepboot Marinus was die niet van Marinus Bakker??
Ook achterin de Merwehaven en dan vooral 3e gat was ook zo'n hoekje waar veel drijfvuil kon rondzweven.
Gelukkig kwam de Stadsreiniging (A'dam) op het idee een vaartuig met een hydrolische scheparm uit te rusten.

Hier nog een foto van de Botlek in vroegere dagen.
Afbeelding

De haventerreinen zijn nu veel drukker bezet maar de haven niet meer.
Ook de Botlek heeft betere tijden gekend.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Klopt Evert, dat was inderdaad een boot van Marinus Bakker. Alkhans die informatie heb ik destijds van Douwe Huizing gekregen, de kapt. van de mooie sleepboot Adea. Die man kende zoveel boten, ik kon altijd bij hem terecht als ik weer een paar mysteries had. Even gezellig buurten aan boord van de kleine Adea, met een sigaretje en een borreltje erbij. Helaas is is niet meer onder ons en heeft al zijn kennis meegenomen...

gr. Harry

Afbeelding

een eerbetoon aan een sleepbootkapitein 'pur sang', de Adea in de Groninger Oosterhaven. (Foto Wilto Eekhof)
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Alex1974

Bericht door Alex1974 »

Ik vind die oude foto's van Rotterdam heel erg mooi
Op deze pagina staan nog een paar links naar oud rotterdam :)

https://www.rotterdaminfo.nl/links/index.php?cat=23
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding

Maashaven rond 1956.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Themar

Bericht door Themar »

Hallo allemaal,

Vraag die eerste foto van de parkhaven ligt daar niet de CASA NOVA van Van Haren tegen de wal?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Themar,

ik zou het niet weten, het is bijna veertig jaar geleden dat ik die foto maakte. Stuur mij even een mailtje dan krijg je een groter formaat dan kun je het misschien beter zien.

groet

Harry



hadegro51@planet.nl
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie