Een aantal mensen breken hun hoofd over de letters die in cirkel stonden, die men vroeger nabij het brandmerk op schepen zag.
Op het sleep en duwvaartforum kwam men er niet uit.
Een onvolledige lijst is HIER te zien.
Volgens sommigen had dit iets te maken met een eventuele mobilisatie en gaf de letter aan waarvoor of waar het schip gebruikt ging worden.
Wie weet het?
Letters in cirkels
Letters in cirkels
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Naar aanleiding van het geen op het andere forum is besproken heb ik met een oude schipper gebeld en hem ernaar gevraagd. Hij vertelde me het volgende.
"Wij lagen het tweede oorlogsjaar met ons schip in Onderdendam op de beurs. Op een gegeven moment stopt er een auto bij het schip met daarin twee heren die zich bij ons aan boord meldden. Ze kwamen namens een of andere officiële instantie ons schip meten en bekijken en maakten allerlei notities. Ze wilden mij niet vertellen waarvoor een en ander was maar toen ze klaar waren kreeg ik opdracht een letter L in een ronde cirkel op het schip aan te brengen. Een buurman die net als wij een steilsteven had en in hetzelfde gebied voer als wij moest een Z op zijn schip aanbrengen."
De schipper die mij dit vertelde veronderstelde dat het misschien iets met het vorderen van schepen temaken zou kunnen hebben. Zelf dacht ik later of het misschien iets met operatie Seelöwe van doen had. Vreemde is dat die tekens lang na de oorlog nog gehandhaafd bleven. Ik heb al mijn boeken al nageplozen maar kan er niets over vinden,
gr. Harry
"Wij lagen het tweede oorlogsjaar met ons schip in Onderdendam op de beurs. Op een gegeven moment stopt er een auto bij het schip met daarin twee heren die zich bij ons aan boord meldden. Ze kwamen namens een of andere officiële instantie ons schip meten en bekijken en maakten allerlei notities. Ze wilden mij niet vertellen waarvoor een en ander was maar toen ze klaar waren kreeg ik opdracht een letter L in een ronde cirkel op het schip aan te brengen. Een buurman die net als wij een steilsteven had en in hetzelfde gebied voer als wij moest een Z op zijn schip aanbrengen."
De schipper die mij dit vertelde veronderstelde dat het misschien iets met het vorderen van schepen temaken zou kunnen hebben. Zelf dacht ik later of het misschien iets met operatie Seelöwe van doen had. Vreemde is dat die tekens lang na de oorlog nog gehandhaafd bleven. Ik heb al mijn boeken al nageplozen maar kan er niets over vinden,
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ik heb als jongeling ooit van mijn broer Kees gehoord dat het inderdaad te maken zou hebben met een oorlogs handeling
de letter zou volgens Kees een soort clasificatie zijn geweest van hoe zee waardig je schip was
dus of je er mee over zeeland ,de noord zee of wat dan ook kon varen
het klinkt aannemelijk
het heeft natuurlijk weinig zin om een schip te vorderen waar mee je niet de dingen kunt doen die je er mee voor ogen hebt
dus ik joud het maar op een clasificatie
en of dat nu iets is over zee waardigheid of over een tonnen maat indeling
daar wil ik dan vandaag geen ruzie meer over maken met jullie
maar onthoud wel dit
mijn broer had graag gelijk
gr
leo
de letter zou volgens Kees een soort clasificatie zijn geweest van hoe zee waardig je schip was
dus of je er mee over zeeland ,de noord zee of wat dan ook kon varen
het klinkt aannemelijk
het heeft natuurlijk weinig zin om een schip te vorderen waar mee je niet de dingen kunt doen die je er mee voor ogen hebt
dus ik joud het maar op een clasificatie
en of dat nu iets is over zee waardigheid of over een tonnen maat indeling
daar wil ik dan vandaag geen ruzie meer over maken met jullie
maar onthoud wel dit
mijn broer had graag gelijk
gr
leo
Om op de eerste reactie terug te komen: als het al in de oorlog in gevoerd is dan hebben wij (of de NAVO?) dat dus van onze oosterburen overgenomen.
Wat ik weet is dat de letters nog, op in 1960 gebouwde schepen, aangebracht werd.
Dat is slechts 46 jaar geleden; is er dan geen enkele schipper meer die weet waarom dat gedaan werd? Dat kan toch niet?
Defensie schijnt op de vraag over deze letters geen antwoord te willen geven. Waarom niet? Ze zijn toch afgeschaft! Of bestaat er soms een relatie tussen het europanummer en de toen gebruikte letters?
Vragen, vragen, vragen.
Wie weet het antwoord?
Een spits uit 1960 met een K. (Groot formaat)
Wat ik weet is dat de letters nog, op in 1960 gebouwde schepen, aangebracht werd.
Dat is slechts 46 jaar geleden; is er dan geen enkele schipper meer die weet waarom dat gedaan werd? Dat kan toch niet?
Defensie schijnt op de vraag over deze letters geen antwoord te willen geven. Waarom niet? Ze zijn toch afgeschaft! Of bestaat er soms een relatie tussen het europanummer en de toen gebruikte letters?
Vragen, vragen, vragen.
Wie weet het antwoord?
Een spits uit 1960 met een K. (Groot formaat)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Dan zou je ook moeten weten, wie jullie verplicht stelt die T te voeren, of niet soms?scheepsspotter schreef:Wij moeten op de bunkerboot nog altijd een hoofdletter T in een cirkel voeren.
De voorlopige lijst.
B--gezien op sleepschip.
C--o.a. op een kempenaar gezien
E--zonder cirkel!!! op sleepkast.
H--gezien op sleepkempenaar.
I--baggermaterieel?
J--voor (kleine) sleepboten?
K--voor kanaal- en beurtschepen? (spitsen)
L--voor gewone vrachtschepen (voormalige zeilschepen?)
M--voor de grote schepen? Ook gezien op beunschip.
N--gezien op grote sleepkast.
Q--niet zeker (gezien op sleepboot)
R--hospitaal- en passagiersschepen?
S--op (stoom)sleepboot
T--tankschepen?
Z--op sleepboot
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ik had een D op een motorscheepje 39x5 van 260 ton en een K op een spitsDe voorlopige lijst.
B--gezien op sleepschip.
C--o.a. op een kempenaar gezien
E--zonder cirkel!!! op sleepkast.
H--gezien op sleepkempenaar.
I--baggermaterieel?
J--voor (kleine) sleepboten?
K--voor kanaal- en beurtschepen? (spitsen)
L--voor gewone vrachtschepen (voormalige zeilschepen?)
M--voor de grote schepen? Ook gezien op beunschip.
N--gezien op grote sleepkast.
Q--niet zeker (gezien op sleepboot)
R--hospitaal- en passagiersschepen?
S--op (stoom)sleepboot
T--tankschepen?
Z--op sleepboot
Nieuwe lijst:
B--gezien op sleepschip.
C--o.a. op een kempenaar gezien
D--o.a. op een motorscheepje.
E--zonder cirkel!!! op sleepkast.
H--gezien op sleepkempenaar.
I--baggermaterieel?
J--voor (kleine) sleepboten?
K--voor kanaal- en beurtschepen? (spitsen)
L--voor gewone vrachtschepen (voormalige zeilschepen?)
M--voor de grote schepen? Ook gezien op beunschip.
N--gezien op grote sleepkast.
Q--niet zeker (gezien op sleepboot)
R--hospitaal- en passagiersschepen?
S--op (stoom)sleepboot
T--tankschepen?
Z--op sleepboot
B--gezien op sleepschip.
C--o.a. op een kempenaar gezien
D--o.a. op een motorscheepje.
E--zonder cirkel!!! op sleepkast.
H--gezien op sleepkempenaar.
I--baggermaterieel?
J--voor (kleine) sleepboten?
K--voor kanaal- en beurtschepen? (spitsen)
L--voor gewone vrachtschepen (voormalige zeilschepen?)
M--voor de grote schepen? Ook gezien op beunschip.
N--gezien op grote sleepkast.
Q--niet zeker (gezien op sleepboot)
R--hospitaal- en passagiersschepen?
S--op (stoom)sleepboot
T--tankschepen?
Z--op sleepboot
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....