Pagina 5 van 35

Geplaatst: 16 jan 2008 00:36
door ijsselmeer
Bij Deutz hadden wij afdelingen o.a. GROTE & klein motoren en bij de kleine motoren stonden die o.a. 517 ook altijd te draaien .
Gr.Henk.

Geplaatst: 17 jan 2008 19:06
door hydra
Boomstammen laden in een zeehaven. Dat is wat schipper Suiker mij vertelde bij deze foto van de Nieuwe Zorg.
Misschien wel uit de zeeboot die op de foto staat.
Was dit nou zo'n Liberty boot??

Afbeelding

gr. marco

Geplaatst: 17 jan 2008 19:28
door Roy-
Zo te zien is het inderdaad een Liberty Marco !.
Een van de 2710 die gedurende de oorlog gebouwd zijn................

m.v.g. Roy

Geplaatst: 17 jan 2008 20:05
door Jan Kroes
Een Liberty of een Victory, maar dat maakt zo weinig verschil dat ik het aan de kop alleen niet kan zien.
Volgens mij zijn er van de Liberty wat meer gebouwd, maar dat weet Jan van der Doe ongetwijfeld.

Geplaatst: 17 jan 2008 20:42
door Roy-
Hallo Jan,

Het aantal van 2710 gebouwde Liberty schepen is een exact aantal hoor.
( Er zijn wel meer Liberties besteld, maar deze zijn nooit gebouwd ).
Wat betreft het verschil tussen de kop van een Liberty en een Victory kan wel gesteld worden dat hier een hemelsbreed verschil tussen zit.
Een Liberty is veel voller in de kop dan een Victory.
De kop van een Victory is enigsinds te vergelijken met een oude Franse motor. Niet zo vreemd overigens........... Een Victory heeft ook een verhoogde bak, dit in tegenstelling van een Liberty wat een gladdekker was. Een Liberty heeft zeeg. Een Victory niet, die heeft een knik in de deklijn zitten welke direct achter de mischeeps te zien is.
Als alleen de kop zichtbaar is valt ook direct de geleidingsplaat onder de ankerkluis op. Dit was om het anker klaar voor de kluis te krijgen.Dit hadden de z.g. T.2 tankers, ( ook gedurende de oorlog gebouwd, ook.
Verder zijn er vele uiterlijke verschillen tussen Liberties en Victories op te noemen.
Hopende hiermee enig inzicht in deze standaard schepen geschapen te hebben.

m.v.g. Roy

Geplaatst: 18 jan 2008 08:35
door Jan Kroes
Roy schreef:Hallo Jan,
Het aantal van 2710 gebouwde Liberty schepen is een exact aantal hoor.
Ik bedoelde te zeggen dat ik dacht dat er meer Liberty's gebouwd zijn dan Victory's.

Wacht schepen van Scouting

Geplaatst: 18 jan 2008 09:24
door Kees Keijzer
Hier nog een foto gevonden van de "Nieuwe-Zorg" nog uitgerust met de zijschroef;
Afbeelding
Het schip ligt in Nijmegen aan de rivier net boven de spoorbrug lang ijzer te lossen. Het is een foto van Jan Biezenaar uit het boek Rijn en Binnenvaart in beeld van Harry de Groot.
Er staat ook nog een sattelsleper van Rhenus met een sleep er achter op.
Grt, Kees.

Geplaatst: 18 jan 2008 10:06
door Binnenvaart
Dit is een oud zandschip welke is afgestaan door de eigenaar die er samen met zijn vrouw op voer. Zijn vrouw aan de lier en hij schoof de bak in het zand en hup de wal op...... Voorwaarde bij overdracht hij moet Cornelia blijven heten. Nu is hij het onderkomen van de Padvinders. Ongeveer 35 jaar geleden zaten de zonen van mijn baas bij de padvinders. Ik heb toen een betonvloer als ballast in dat schip gestort en twee teak houten deuren gemaakt om in he ruim te komen. die zitten echter aan de andere zijde.

Tekst en foto Fred Trooster.

Afbeelding

Geplaatst: 18 jan 2008 12:34
door akwanaut
De Nieuwe Zorg, gezien op 10-08-2007 op het Hollands Diep.

Groet Frank

Afbeelding

Geplaatst: 19 jan 2008 12:30
door akwanaut
Sleepkast 70, afgemeerd aan de oude PSD steiger in de tweede Vlissingse binnenhaven.

Toebehorend aan scoutinggroep de Watergeuzen in Vlissingen.

Groet Frank

Afbeelding

Foto W.Kruit