Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Marco,

Op jouw vraag, bestaat de tjalk van van Putten nog? Kan ik geen antwoord geven, echter bij het onderwerp "Kunstmest, staal en Cement, IJmuiden" (pag. 15) heeft Jan Stolp enkele foto's geplaatst waarop ook door de jou genoemde tjalk staat en heeft een tekst bijgevoegd "waarschijnlijk is dit schip actief bij de scouting".

Groet,

Henk
ScoutingSkippy
Berichten: 204
Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
Locatie: Maastricht

Bericht door ScoutingSkippy »

heyhey ik zit bij eeen waterscouting groep in midden-limburg maasbracht om precies te zijn
wij hebben ook een oud binnenvaart schip "de vertrouwen" ze is gebouwd in 1906 en wij hebben haar in 1997 geloof ik gekocht van de schipper het schip heeft ook altijd de vertrouwen geheten voor zover ik weer .
wij hebben haar toen we haar kregen enigzins verbouwd (stalen dek en autokraan erop en een grote generatorset erin 'daf 475') in 2002 hebben we de oude mercedes aan dek gedraaid en is er een nieuwere scania DSI 8 in gekomen. de originele lister-petter staat er ook nogaltijd in als hulp set en als dekwas pomp. en daarvan is ook de grote zwarte plek te zien op de zij
Afbeelding
verder hebben we sinds 13 jaar een sleepvletje "de stroom" genaamd er in in roermond nog zo'n zelfde sleepvletje "de stroom 2"in dienst van de reddingbrigade aldaar. nu hebben wij dit slepertje gekregen van de toenmalige PLEM in maasbracht daar deden ze dienst als brandweerbootjes. wij hebben nu het vermoeden dat die oude RWS peilvletjes zijn geweest uit het amsterdam rijn kanaal maar wij kunnen er niks meer over vinden. ook bij de vermoedelijke bouwwerf (damen shipyards tegenwoordig) kunnen ze er niks over zeggen
er staat tegenwoordig een DAF 575 in maar het vermoeden is dat er eerder een kromhout motor in heeft gestaan
Afbeelding

ik hoop dat er mensen zijn die er meer over weten :)
alvast dank
Arjen WSG De Oude Tip
Luctor et Emergo
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Deze had de Plem Maascentrale in 1972:

Afbeelding
gr., jannuh
ScoutingSkippy
Berichten: 204
Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
Locatie: Maastricht

Bericht door ScoutingSkippy »

dan waren De Stroom bootjes waarschijnlijk de opvolgers:)
Luctor et Emergo
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Hallo Arjen,

Mooi dat je dit onderwerp hebt gevonden. Op dit forum zit nogal wat expertise i.z. historie van de binnenvaart dus ik hoop dat meer scoutinggroepen hieraan deel gaan nemen zodat we de geschiedenis van de wachtschepen boven water kunnen krijgen.
Ik heb jullie wachtschip in 2000 tijdens de maasbrachter scheepvaartdagen bezocht. Was het voor 1997 dan nog in de vrachtvaart?

En ik herken jullie sleepvlet. Rond 1984 zijn wij met onze groep wezen kijken naar 3 kantonniersvletten van rijkswaterstaat. Deze werden door de dienst Domeinen verkocht aan de hoogstbiedende. Helaas waren wij daar niet bij.
Dit waren 2 of 3 gelijke vletten met een DAF motor, die er zo uitzagen als jullie sleper en volgens onze schipper hadden deze op de Lek gevaren.

Ik zit nu in het buitenland maar als ik thuisben zal ik het nakijken in de verkooplijst wat de namen waren. Wel weet ik mij te herinneren dat 2 van de 3 verkocht zijn aan aannemersbedrijf Peek in Houten. Of die ze nog heeft weet ik niet, maar dat is natuurlijk na te vragen.
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Ik zat nog even over mijn vorige bericht te denken en ineens schoot mij de naam te binnen van 1 van de 3 vletten. En dat was de HAGESTEIN.
Het kan natuurlijk goed zijn dat deze boten bij de 3 stuwen op de benedenrijn en lek lagen.

gr. marco
recht zo die gaat
ScoutingSkippy
Berichten: 204
Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
Locatie: Maastricht

Bericht door ScoutingSkippy »

ik dacht wel dat het nog een vrachtschip was tot wij het kregen ik vraag me alleen af hoe lang de echte reis van het schip geleden is ik denk dat het niet dat hij nog regelmatig voer
wat leuk trouwens dat je op ons schip geweest bent :D

het zou kunnen dat je verhaal over de vletjes klopt alleen er zijn er 2 naar de plem gegaan want daarna is er 1 zusje naar de reddingsbrigade gegaan en 1 naar ons kan dat dan kloppen?
er staat inderdaad nog altijd een DAF 575 in en loopt nog altijd als een zonnetje :D
Luctor et Emergo
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door akwanaut »

Deze twee links met overzichten van scoutingwachtschepen kwam ik op het spoor door even wat te googlen.
https://www.waterwerk.scouting.nl/static ... lijst.html

https://nautilus.scoutnet.nl/wachtschepen.html

Groet Frank
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

wachtschepen scouting

Bericht door Beting »

Afbeelding
Hallo Arjen.
Hier een,niet al te duidelijke foto,van de Vertrouwen in oude staat.Heeft jaren grind gevaren naar het Julianakanaal voor rijkswaterstaat.Heeft jaren in Wessem gelegen en is toen bij de scouting terecht gekomen.
Groeten Gerard.
ScoutingSkippy
Berichten: 204
Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
Locatie: Maastricht

Bericht door ScoutingSkippy »

gezweldadig
bedankt ik hoop nog veeeeeel meer info te krijgeen:D
Luctor et Emergo
Plaats reactie