Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
Alie Bakker
zij sliep vroeger onder de stuurhut van de Ellie -B
waar van acte
let op de kilometer raai
gr
leo
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Nou Harry,

Met pinksteren (wat valt het trouwens vroeg dit jaar) zie ik de ex Elly-B weer op het pinksterkamp in Maurik dus ik zal de slaapkameringang eens controleren :lol:
Het schip is nu eigendom van de Sint Joris Zeeverkennersgroep in 's Hertogenbosch.
https://www.zv-sintjoris.nl/content/view/25/64/

Mooie foto's van de Schelde Pierre, Ze hebben met de Nieuwe Zorg afgelopen zomer een rondje Antwerpen-Gent gedaan en zijn dus ook langs Wetteren gekomen. Jammer dat we toen nog niet wisten waar de eerste foto van dit onderwerp gemaakt was. Anders hadden ze een foto anno 2007 kunnen maken.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Die pontresina lijkt me wel een schip voor Henk "ijsselmeer". Ik weet dat hij wel van snelheid houd en dan ook nog eens met zo'n knots van een BRONS erin.

Ik kreeg van Harry nog 2 foto's toegestuurd van de Nieuwe Zorg. Zo te zien met een minimaal vrachtje want leeg is ie niet. Ik weet niet waar en wanneer de foto's genomen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat was tussen Aduard en Zuidhorn en hij is met 100 ton kunstmest onderweg nar Zuidwolde. Beginjaren tachtig...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

De pontresina had inderdaad misschien wel wat voor mij geweest Marco ,lijkt mij wel wat meer pk`s dan tonnage VOLAAN VOORUIT en als het kan directomkeerbaar en een afsluitklep op de uitlaatpijp en een flinke snor voor de kop en bulderend schroefwater KRACHT ZAT :) hij staat op mijn lijstje :lol:
Henk.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Dit is de oudste foto van de Nieuwe Zorg die ik ken want hier is de schoorsteen van de motor, die voor de roef staat, nog niet te zien. Dit betekent dat er nog met de lamme arm met liggende Deutz gevaren werd.

Dit moet dan eind jaren vijftig zijn.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Hier dus met schoorsteen en dus een machinekamer met de 8 cylinder Deutz, 155 PK, erin.
Dat was natuurlijk een heel verschil in snelheid.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Aardig wat cylindertjes Marco voor 155 pk :wink:
Groeten Henk.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Het is toch een heel compact blok en dat paste mooi onder de roef. Zowel de 6 cylinder van 116 PK als de 8 cylinder motoren zijn na WO II veel als gereviseerd blok ingebouwd in kleinere binnenvaartschepen en sleepboten.
Deze motoren van het type SA 8(6) M517 zijn medium snellopers van max. 1350 toeren.
Er draaien er nog heel wat in wat nu recreatieschepen zijn.
Ik denk dat ze veel uit de duitse dump kwamen.

gr. marco
recht zo die gaat
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Scouting...

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, inderdaad, Marco;
Die Klöckner-Deutz, zoals de S A M 517 vier, zes en acht cylinders , in de volksmond genoemd werden was de Duitse tegenhanger van de type 71 G M van 165 pk uit de Amerikaanse dump. Ik heb een schip gekent met een 116 pk zes cylinder, daar stond in het distributiehuis aan de achterkant van de motor aan de bedieningskant, achter de toerenteller op het plaatje, de swastika,het hakenkruis, van de nazi's in gehakt.

Afbeelding
Dit is de orginele scheepsuitvoering van de zes cylinder met een Reijntjes oliedrukkeerkoppeling.
Afbeelding
De in de vijftig en begin zestiger jaren ingebouwd dump motoren van dat type hadden net als de G M vaak en versnellingsbak van een tank , het z.g.varken als keerkoppeling, een K 16, als ik me goed herinner.
Hier nog twee foto's van schepen waar een 116 Klökner in stond en waar ik nog roots op had;
Afbeelding
De "Catharina"van J.J. de Kurver uit Rotterdam uitvarend sluis 15 Nederweert.
Afbeelding
De Rozina-Pieternella van J. den Breejen uit Hardinxveld aan het laantje in Weert.
Beide plaatjes met dank aan.... je raad het al,,,, Wrijfhout.
Grt, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie